Vybírat od pacientů hotovost za péči, kterou hradí zdravotní pojišťovna, se nevyplácí. Své už o tom ví gynekolog z Velkého Meziříčí, který si nechával platit za preventivní vyšetření. VZP však takové jednání odmítá akceptovat a rozhodla se mu vypovědět smlouvu.

 

„V současné době nás opakovaně kontaktují naše klientky a informují nás o skutečnosti, že při objednání se ke svému registrujícímu lékaři, MUDr. Stanislavu Zemanovi, jsou dopředu upozorňovány na skutečnost, že jim bude za poskytnutou preventivní prohlídku zároveň účtována hotovostní platba 200 Kč, a to s odůvodněním, že zdravotní pojišťovna tuto zdravotní službu plně nehradí. Obdobně postupuje jmenovaný poskytovatel zdravotních služeb i při ošetřování těhotných žen, od kterých požaduje za zdravotní služby plně hrazené z prostředků veřejného zdravotního pojištění ještě vyšší částky. Od našich klientek jsme obdrželi již několik dopisů, jejichž součástí byly i příjmové pokladní doklady, které dokazují, že k výše uvedenému jednání ze strany poskytovatele zdravotních služeb skutečně dochází,“ napsal starostovi Velkého Meziříčí ředitel brněnské pobočky VZP Jiří Kořínek. Dopis město vyvěsilo na své webové stránky.

Ačkoliv byl gynekolog pojišťovnou opakovaně pojišťovnou upozorněn, že jedná protiprávně. Preventivní prohlídka je totiž plně hrazená z prostředků zdravotního pojištění, přičemž poskytovatel nemá právo za tyto služby přijmout od pojištěnce žádnou úhradu. „V opačném případě vzniká na jeho straně bezdůvodné obohacení. Navíc dochází k poškozování klientek VZP ČR, ale i dobrého jména a pověsti samotné pojišťovny. V současné době činíme veškeré kroky, abychom tomuto nežádoucímu jednání zamezili. O neoprávněném postupu poskytovatele zdravotních služeb byli informováni rovněž vrcholní zástupci české gynekologické a porodnické společnosti,“ píše Jiří Kořínek.

Mohlo by vás zajímat

Pojišťovna proto nyní na základě doložených důkazů zahájí právní kroky k ukončení smluvního vztahu s gynekologem z Meziříčí.

„Věříme, že drtivá většina lékařů je poctivá. Nemůžeme ale vyloučit ojedinělé excesy. V takových případech mohu slíbit, že VZP nebude tolerovat, aby její klienti byli nuceni platit za péči, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění,“ komentuje případ ředitel VZP Zdeněk Kabátek.

Pokud se pacienti s podobným jednáním setkají, měli by se s informacemi obrátit na pojišťovnu. „Lidé by rovněž měli vědět, že na každou částku vybranou v hotovosti má lékař povinnost vystavit pacientovi pokladní doklad. Z toho musí být patrná nejen výše částky, ale především důvod, proč byla hotovost požadována. Pokud by takový doklad lékař nevydal automaticky, měl by o něj pacient požádat,“ dodává mluvčí VZP Oldřich Tichý.

-mk-