Prodej homeopatik vloni klesl, propagandě navzdory

07. 02. 2015

Politika a ekonomika

Samuel Hahnemann, který má velký pomník ve Washingtonu DC (detail na snímku), před 200 lety stanovil základní postuláty homeopatie, které se od té doby nemění. Změnila se ale doba a pacienti a zdá se, že ustrnulá a neprokázaná metoda ztrácí své příznivce, alespoň v Česku. Foto: Koláž ZD

Prodej homeopatických preparátů v roce 2014 klesl o dvě procenta. Oproti rekordnímu roku 2009 se vloni do lékáren dodalo dokonce o 17 procent homeopatik méně. Reálná čísla tak ukazují úplně jiné trendy než tvrdí propaganda zastánců téhle alternativní metody.

 

„Roste počet těch, kdo vyzkoušeli homeopatickou léčbu,“ tvrdili v roce 2013 autoři průzkumu, který společně provedli portál Ordinace.cz a firma vyrábějící homeopatické preparáty Boiron. Podle něj došlo, alespoň mezi respondenty oslovenými portálem, k nárůstu lidí, kteří mají zkušenost s užíváním homeopatik o celých čtrnáct procent. Podobných tvrzení či „průzkumů“ ze strany zastánců homeopatik se dá najít více. Třeba na sklonku roku 2011 oslovila média společnost AMI Communications, největší česká PR agentura, s výsledky výzkumu, jehož zadavatelem byl opět homeopatický gigant Boiron. Ten měl být proveden na vzorku jednoho tisíce respondentů a vyšlo z něj, že:  „Homeopatie patří vedle klasické medicíny a akupunktury ke třem nejznámějším způsobům léčby. Zná ji více než 80 % respondentů. S homeopatickými přípravky pak má zkušenost zhruba jedna třetina lidí v České republice.“ Z uvedeného průzkumu dále údajně vyplynulo i to, že více než polovina uživatelů se pomocí homeopatie léčí dlouhodobě, tj. déle než 1 rok.  Téměř ve dvou třetinách případů se pak homeopaticky léčí více členů rodiny.

Agentura v tiskové zprávě nabídla i vyjádření MUDr. Hany Váňové, předsedkyně Homeopatické lékařské asociace, která byla spoluzadavatelem výzkumu: „Homeopatie si získává u pacientů stále větší oblibu. Je účinná při řešení funkčních potíží, viróz a alergií. Výborně podporuje hojení při úrazech a operacích. Zlepšuje stav pacientů s chronickými chorobami v součinnosti s ostatními léky a terapiemi. Homeopatika nemají chemickou toxicitu, což je u chronicky nemocných velmi významné,“ prohlásila MUDr. Váňová.

Mohlo by vás zajímat

Marginální prodej

Mýtus „stoupající obliby homeopatie“ je všudypřítomný. V tiskové zprávě z konce loňského roku to tvrdil třeba i Ing. Aleš Sušický z brněnské společnosti Homeopatická fakulta s klinikou, když se jeho společnost vymezovala vůči údajnému tažení ministerstva zdravotnictví proti homeopatii. Průzkumy zaplacené Boironem a tvrzení propagátorů a homeopatů jsou ale jedna věc, druhou jsou ovšem tvrdá čísla, která Zdravotnický deník získal od Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Ten eviduje počet balení, které homeopatické firmy dodávají do lékáren. Ne všechna balení se prodají a ne všechna homeopatika jsou prodávána v lékárnách, ale protože jde o stejný údaj v čase, dá se z těchto čísel velmi snadno vystihnout trend skutečného zájmu o homeopatika v České republice. Největší nárůst prodejů zaznamenali prodejci homeopatik v roce 2009, kdy do lékáren dodali 1 868 998 balení těchto preparátů v hodnotě skoro 121,5 milionů korun. Od toho roku však počet balení poklesl a pohybuje se v jakési sinusoidě, která má víceméně setrvalou tendenci. Homeopatické firmy pak propad od roku 2009 částečně kompenzují zvýšenými cenami. Stačí porovnat rok 2008, kdy bylo dodáno do lékáren 1 606 775 balení homeopatik v ceně 92 miliónů korun s loňským rokem, kdy se do lékáren dodalo 1 644 782 balení ovšem už v hodnotě skoro 144 miliónů korun. Tedy za podobný počet balení si homeopatické firmy naúčtovaly zhruba o třetinu více.  (V roce 2013 se do lékáren dodalo 1 678 182 balení homeopatik v hodnotě 147 575 410 Kč, vloni tak firmy zaznamenaly propad prodeje o víc než tři miliony korun). Uvedené částky jsou peníze, které za preparáty získávají výrobci, tedy jsou bez DPH a marže lékáren.

Co je ale na těchto číslech zajímavé, je jejich objem. V kontextu celého lékárenského byznysu jde o marginální záležitost. Třeba v roce 2012 utratili Češi v lékárnách za doplňky stravy 5, 5 miliardy korun.

Drůbeží játra vedou

„Při přemítání nad prodeji homeopatik u nás je také třeba si uvědomit, že značná část populace vlastně ani moc netuší, co si má pod pojmem homeopatika představit. Často bývají považována za nějaký typ přírodní, tradiční nebo bylinné medicíny. O přípravě homeopatik vysokým ředěním látek, včetně toxických (např. sloučeniny rtuti, extrakt z jedovaté rostliny oměje) nebo nikterak lákavých (např. rozložená drůbeží játra a srdce u běžného přípravku Oscillococcinum) mnoho pacientů nemá ponětí, rozklíčovat názvy použitých látek pocházející z latinského názvosloví je pro laika značně náročné. Například v případě Oscillococcina jsou ptačí orgány uvedeny jako Anas barbariae, hepatis et cordis extractum,“ říká imunolog Michal Křupka z Lékařské fakulty Palackého univerzity v Olomouci. Podle něj ani zásadní část uživatelů homeopatik stále netuší, že homeopatika jsou distribuována podle zvláštních předpisů nepožadujících zkoušky účinnosti ani neškodnosti a vzhledem k distribuci v oficiální lékárenské síti se logicky objevuje sklon homeopatika považovat za otestovaná léčiva s potvrzenou účinností.

Pro potvrzení jeho slov se stačí podívat na každoroční masivní televizní reklamu v zimním období na přípravek Oscillococcinum, kde se diváci nic o homeopatii a jejích „specificích“ nedozví. Daný přípravek berou jako jakýsi přírodní prostředek s prokázanou účinností. A že reklama funguje, dokládá i statistika SÚKLu. Vloni se tohoto preparátu v různých baleních dostalo k prodeji do lékáren 158 568 kusů v hodnotě 46 milionů korun.

Začnou dokazovat účinnost? Stěží.

Jak tedy vysvětlit rozpor mezi tvrzeními homeopatů a výsledky průzkumů, za nimiž stojí Boiron a skutečnými dodávkami homeopatik do lékáren? „Třeba je to vracející se duch kutilství, homeopaté se po večerech v dílničkách koncentrují na to, aby správně ředili a velké homeopatické firmy tak přijdou zkrátka “ směje se lékař Jaromír Šrámek, který homeopatii považuje jen za placebo svého druhu. „Pravděpodobně ale za stagnací prodeje homeopatik stojí konkurence dalších a dalších vynálezů v boji o omezené prostředky vyznavačů alternativní medicíny. Nešťastné je podle mého ale už to, že homeopatika lze registrovat jako léčivé přípravky, prodej v lékárnách je pak nutným důsledkem,“ dodává Šrámek.
Homeopatie má skutečně velmi zvláštní postavení. Prodává se v lékárnách jako léčivo, u kterého ale nemusí být prokázána účinnost. Pacienti to však zpravidla očekávají, když si homeopatika kupují v lékárně. Lékárnická komora se nikdy neodhodlala k tomu vydat nějaké konkrétní a jasné stanovisko.

„Homeopatické přípravky jsou řádně registrovány Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Přestože u nich není požadován průkaz účinnosti, lze si představit situace, kdy mohou pacientovi pomoci, aniž by musel užívat „klasické“ léky. Určitá skupina pacientů homeopatika skutečně vyhledává, považoval bych však za chybu, kdyby kvůli tomu odmítala léčbu vážnějších onemocnění léky s účinkem prokázaným příslušnými kontrolovanými studiemi,“ odpovídá stroze mluvčí České lékárnické komory Aleš Krebs.

Zároveň za sebe dodává, že situaci by bezpochyby výrazně ulehčilo, pokud by homeopatické přípravky procházely obdobnými studiemi jako ostatní léky. „Pak by mohly projít také stejným způsobem registrace, v případě neúspěšně provedené studie by nebyly registrovány. Bezpochyby by to výrazně utlumilo různé polemiky ohledně jejich účinnosti,“ říká Krebs.

Problém však je v tom, že firmy vyrábějící homeopatika jen těžko na něco takového přistoupí. To by byl totiž konec homeopatik v lékárnách. Žádný preparát by takovými testy, alespoň podle všech relevantních metaanalýz klinických studií homeopatik, které dosud vznikly, neprošel. Líto by to jistě bylo i lékárníkům. Těch 144 milionů v homeopaticích, ke kterým ještě přidají své obchodní marže v rozpětí 20 – 40 procent, sice není v kontextu jejich sortimentu moc, ale zase ani úplně málo.

Leoš Kyša

Tomáš Cikrt