Kontaktní čočky se stále častěji prodávají mimo specializované prodejny. Lidé je najdou v drogeriích, nabízejí je také řetězce s elektronikou. Zákazníci si je často kupují bez porady s odborníkem. Koupí si je někdy dříve, než dojdou na kontrolu. Vyplývá to z vyjádření specialistů na brněnském veletrhu Opta.
Podle prezidenta České kontaktologické společnosti Jiřího Michálka by měli lidé před nákupem vyhledat odborníka a poradit se s ním. Problém je, že si zákazníci stále více hledají místo toho informace na internetu. „Tak jako nikdo neudělá endoskopii po internetu, tak mu po internetu nikdo neudělá ani měření zraku,“ řekl Michálek.
Lidé se snaží ušetřit. Podle něj se nikdo nepozastaví nad tím, že například v kadeřnictví běžně nechá 700 korun, ale nad vyšetřením zraku za obdobnou cenu lidé váhají. „Hledíme si oblečení, hmotných hodnot, ale ne svého zdraví,“ řekl Michálek.
Mohlo by vás zajímat
Na trhu s optikou je podle něj dostatečné množství zboží. Technologie kráčí rychle dopředu a výrobky mohou pomoci naprosté většině klientů.
Odborníci kritizovali také reklamu klinik, které dělají mikrochirurgické zákroky na rohovce. Podle nich je podstupují i lidé, u kterých nejsou potřeba. Problém je reklama, která nabízí levné zákroky nebo doživotní záruku. Podle Michálka jsou tyto operace „úžasná věc u těch, kteří je potřebují“. V jiných případech jde ale o hazard se zrakem. „My se pak potkáváme s klienty, u kterých se to nepovede. Rohovka je nenahraditelná tkáň,“ řekl Michálek.
-čtk-