Každá pátá pozvánka, kterou loni poslala největší zdravotní pojišťovna svým klientkám s tím, aby si nechaly vyšetřit prsa, se setkala s úspěchem. Loni takto VZP pozvala na vyšetření přes 318 tisíc žen, z nichž skoro 62 tisíc skutečně přišlo na mamografické vyšetření. Právě díky němu je možné odhalit rakovinu už v počátečním stadiu. Výsledek? Třetina z dvou tisíc žen, které ročně v Česku na tuto diagnózu umírají, by mohla žít.

 

Při srovnání let 2013 a 2014 se počet všech klientek VZP, které přišly na preventivní mamografické vyšetření, a to ať na pozvánku, nebo samy od sebe, zvýšil o zdánlivě nevýznamných pět procent z 372 na 390 tisíc. Čísla jsou však výrazně zkreslena tím, že už v roce 2013 udělala VZP mimořádnou preventivní akci, při níž nabídla zaplacení mamografu i těm ženám, které by na to ještě vzhledem k nižšímu věku neměly ze zákona nárok a musely by si tedy vše platit samy. Tuto nabídku využilo v roce 2013 skoro 27 tisíc klientek VZP. Nebývalý zájem o prevenci rakoviny prsu tehdy podpořil příběh herečky Angeliny Jolie, která si nechala kvůli vrozenému riziku rakoviny odstranit obě mléčné žlázy.

Pětiprocentní nárůst v roce 2014 je tedy proto třeba vnímat jako nárůst vůči roku, kdy už byl počet mamografických vyšetření enormně zvýšený mimořádnou preventivní akcí VZP. V předchozích letech byla docházka žen o desítky až stovky tisíc nižší: v roce 2008 se nechalo vyšetřit 273 tisíc žen, v roce 2010 318 tisíc žen a v roce 2012 to bylo 347 tisíc žen.

Mohlo by vás zajímat

„Lepší obrázek proto dává úspěšnost adresných pozvánek, které VZP svým klientkám rozeslala. Ta dosáhla skoro 20 procent. To je obzvláště dobrý výsledek už proto, že pozvánky se rozesílaly pouze těm klientkám, které na prevenci samy od sebe z nejrůznějších důvodů nechodí a lze je tedy z tohoto pohledu hodnotit jako skupinu, která příliš nedbá na své zdraví. Díky pozvánkám se ale i přesto podařilo každou pátou z nich na mamograf přece jen přivést,“ vysvětluje mluvčí VZP Oldřich Tichý.

Společný projekt ministerstva zdravotnictví a zdravotních pojišťoven odstartoval loni na začátku roku. Vedle screeningu rakoviny prsu u žen ve věku 45 až 70 let se zaměřoval také na rakovinu děložního čípku u žen ve věku 25 až 70 let a na rakovinu kolorekta u mužů a žen ve věku 50 až 70 let. Celkem dostalo pozvánku do schránky kolem 3,5 milionu Čechů.

mamo vzp

-red-