Náměstek Policar: Zákon o neziskových nemocnicích půjde na vládu na přelomu srpna a září

Ministerstvo má od konce června dva nové náměstky. Na post náměstka pro ekonomiku usedl Petr Landa, legislativním náměstkem se stal Radek Policar. Přehled jejich předchozího působení i toho, co by na svých místech chtěli dokázat, vám nyní přináší Zdravotnický deník.

 

JUDr. Radek Policar (38) vystřídal na postu náměstka pro legislativu Lenku Tesku Arnoštovou (ČSSD), která se stala politickou náměstkyní.

Policar vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity. Od roku 2000 do roku 2004 pracoval ve FN Brno, mimo jiné jako vedoucí Oddělení veřejných zakázek a zástupce vedoucího Odboru právních věcí. V roce 2004 přešel do Masarykova onkologického ústavu, kde zůstal až do letošního roku. Fungoval tam jako vedoucí Právního úseku, od 2008 náměstek pro právní služby a personalistiku a v letech 2011 až 2014 jako zástupce ředitele. V letech 2013 až 2014 byl přednostou Ústavu sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity.

Mohlo by vás zajímat

Radek Policar je autorem či spoluautorem dvou odborných publikací o zdravotnické dokumentaci a medicínském právu. Působí také jako lektor v oboru zdravotnického práva a v souvisejících oblastech, jako je management, řízení lidských zdrojů či veřejné zakázky. Vyučuje na 1. lékařské fakultě UK, Lékařské, Právnické a Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, Akademii medicínského práva, Společnosti medicínského práva ČLS JEP, Institutu postgraduálních vzdělávání ve zdravotnictví, Národním centru ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů či Justiční akademii.

Bez legislativních pomníčků

Jaké jsou Policarovy priority na postu legislativního náměstka? „Možná oproti očekáváním na tuto otázku neodpovím seznamem nějakých „legislativních pomníčků“, které bych rád za sebou zanechal. Netrpím totiž legislativním optimismem. Naopak se obávám, že přílišná dynamika v přijímání nových právních předpisů a jejich změn je příčinou nízké efektivity práva. Jak může právo fungovat, když adresáti právních norem si ani nevšimnou, že byl nějaký právní předpis vydán, nebo si všimnou, ale neznají jeho obsah? A po pravdě se zdravotníkům ani nedivím, že v záplavě informací, které se na ně každý den hrnou, upřednostní spíše informace z oblasti své odbornosti,“ napsal ZD Radek Policar.

„V jednoduchosti bych tak mohl říci, že tři mé hlavní priority jsou, aby Sekce legislativy a práva, kterou na ministerstvu řídím, vykonávala profesionální, efektivní a k občanům vstřícnou státní správu. Kdybych na položenou otázku pohlédl z jiného úhlu, a to podle jednotlivých odborů, které do Sekce legislativy a práva spadají (Odbor legislativní, Odbor právní, Odbor kontroly), pak za své hlavní priority vidím následující cíle. V oblasti legislativy je to příprava tak kvalitních návrhů zákonů, že je nebude třeba za pár měsíců opravovat. V oblasti právních služeb bych rád dosáhl toho, aby výsledky naší práce byly nejen odborně na výši, ale byly také dosahovány v přiměřeném čase. Pokud se jedná o kontrolu, budu usilovat o to, abychom poznatky nasbírané z naší činnosti o minulých pochybeních kontrolovaných osob využívali více také pro prevenci budoucích pochybení. Možná si někdo řekne, že to jsou ideály, kterých nelze dosáhnout. Ať tak či tak, budu dělat vše proto, abychom se k těmto cílům v naší práci alespoň co nejvíce přiblížili,“ uvádí Policar.

Právě pod taktovkou Radka Policara se nyní ocitá vlajková loď Němečkova ministerstva – tedy zákon o neziskových nemocnicích. Jeho paragrafové znění i s věcným záměrem mělo jít podle původního plánu na vládu během června, nakonec má ale mírné zpoždění.

„Když se píše zcela nový zákon, je to podobné, jako když se staví dům. Nejde úplně na den odhadnout, kdy bude stavba dokončena. Reálně došlo k tomu, že jsme upřednostnili kvalitu před rychlostí a snažíme se ve spolupráci s odborníky co nejlépe vyprecizovat jednotlivá ustanovení. Vzhledem k tomu, že se tímto zákonem budou řídit klíčové nemocnice v naší zemi, považujeme takový postup za nezbytný. Nicméně mohu potvrdit, že naše úsilí je těsně před koncem. Předpokládáme, že v nejbližších dnech bude zahájeno meziresortní připomínkové řízení, které potrvá měsíc tak, aby všichni zainteresovaní měli dost času, mohli návrh zákona důkladně prostudovat a zformulovat a odůvodnit případné připomínky. S dokončením výsledné podoby návrhu zákona, kterou by ministerstvo poslalo vládě, tak v závislosti na počtu a závažnosti připomínek počítáme na přelomu srpna a září. Tento časový posun oproti původnímu předpokladu by však neměl mít žádný vliv na naplnění tohoto zákona včetně od počátku zamýšlených termínů,“ vysvětlil Radek Policar.

MZ chystá velké investice do přímo řízených organizací

Druhým nováčkem na ministerstvu je Ing. Petr Landa (53), který po odvolaném Davidu Kotrisovi usedl na místo náměstka pro ekonomiku.

Petr Landa vystudoval obor systémové inženýrství na Fakultě řízení VŠE. V letech 1985 až 1992 pracoval jako ekonomický ředitel v Českých radiokomunikacích v Ústí nad Labem, další čtyři pak byl ředitelem ústecké pobočky Investiční a Poštovní banky. Zdravotnickému sektoru se začal blížit v roce 1996, kdy se stal generálním ředitelem a členem představenstva Penzijní fond VZP ČR. Na pozici setrval do roku 2001. V letech 2003 až 2008 pak vedl Nemocnici sv. Alžběty v Lounech, přičemž mezi roky 2005 a 2008 zasedal také ve zdravotním výboru Ústeckého kraje. Ředitelování lounské nemocnice následně vyměnil za vedení Ústecké polikliniky, kde byl ředitelem do roku 2011. Od roku 2013 až do současného angažmá na ministerstvu pracoval jako ekonomický náměstek pražské Nemocnice Na Bulovce.

Vedle vlastního povolání působí Landa od roku 1997 jako soudní znalec a odhadce a také jako odborný konzultant v oboru ekonomika, zdravotnictví a strukturální fondy EU. V letech 2012 až 2013 pak jako externí spolupracovník přednášel na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Na ministerstvu se chce Petr Landa věnovat – mimo jiné – podinvestovaným přímo řízeným organizacím. „Klíčovou prioritou je samozřejmě kvalitní a efektivní fungování celé sekce. Na prvním místě zaměřím pozornost na nedávno zřízený odbor přímo řízených organizací, který by měl mít schopnost fungovat jako centrální reportingové a controllingové místo pro přímo řízené organizace. Těm nemocnicím, u nichž data budou nasvědčovat vzniku ekonomických problémů, by pak měl být připraven poskytnout rychlou a účinnou pomoc při návrhu i implementaci potřebných opatření. Oblast evropských fondů je neméně důležitá, je třeba v příštích měsících nejen dokončit administraci projektů končícího programovacího období, ale i urychleně (nikoli ovšem na úkor kvality a smysluplnosti projektů) začít čerpat z operačních programů programovacího období 2014-2020. V neposlední řadě pak bude třeba vhodně nastavit investiční strategii pro příští roky, protože státní majetek, s nímž hospodaří přímo řízené organizace, je v mnoha případech vážně podinvestován. Tuto situaci by částečně měla vyřešit série velkých strategických investic, které jsou nyní připravovány,“ popsal pro ZD Petr Landa.

Jedním ze složitých úkolů bude řešení situace ve FN Královské Vinohrady. Jak pro Zdravotnický deník upozornil její bývalý ředitel Marek Zeman, bylo zařízení v posledních letech poškozeno úhradovými vyhláškami, které ho tak nyní ženou do červených čísel.

„S vedením Fakultní nemocnice Královské Vinohrady jsme v intenzivním kontaktu, odpovědné řešení její ekonomické situace v žádném případě není otázkou jedné schůzky či jednoho manažerského rozhodnutí. Pracujeme proto společně na definici a implementaci nutných kroků pro dlouhodobou ekonomickou stabilizaci FN KV, která však v žádném případě nebude na úkor kvality a dostupnosti zdravotní péče nejen pro obyvatele Prahy,“ dodává Landa.

Michaela Koubová

Michaela Koubová