Senátor a ředitel Masarykova onkologického ústavu Jan Žaloudík se připojil ke skupině 16 senátorů, kteří po Ústavním soudu žádají zrušení části úhradové vyhlášky. Podle profesora Žaloudíka není určování koeficientů ve vyhlášce transparentní a pro nemocnice předvídatelné. Foto: Tomáš Cikrt

Senátoři chtějí, aby Ústavní soud zrušil část úhradové vyhlášky

Skupina senátorů včera navrhla Ústavnímu soudu (ÚS) zrušení části letošní úhradové vyhlášky ve zdravotnictví. Důvodem jsou složité koeficienty, jež rozdílně upravují úhrady v jednotlivých krajích. Koeficienty odrážejí migraci pojištěnců mezi kraji, nikoli jejich skutečnou nemocnost. Podle senátorů tak vznikají nerovnosti v úhradách poskytnutých za stejnou péči jednotlivým nemocnicím.

 

Podle ministerstva zdravotnictví ale s tímto principem souhlasily zdravotní pojišťovny i poskytovatelé akutní lůžkové péče, ústavnost letošní úhradové vyhlášky potvrdily ostatní resorty i pracovní komise legislativní rady vlády.

„Koeficienty nejsou v souladu s běžnou logikou ani s tím, co říká náš právní systém,“ řekla senátorka Jitka Seitlová (za SZ). Podle dalšího senátora Jana Žaloudíka (ČSSD) by měla být vyhláška transparentní a úhrady pro nemocnice předvídatelné. „Nemůžeme se tam dopouštět různých her koeficientů,“ uvedl Žaloudík. Pod návrhem je podepsáno 16 senátorů z různých klubů, minimum je deset.

„Nutnost zakotvit v úhradové vyhlášce koeficienty přechodu pojištěnců vyvstala především z úhradového mechanismu, který byl pro akutní lůžkovou péči zvolen po vzájemné dohodě ministerstva, zdravotních pojišťoven a zástupců poskytovatelů akutní lůžkové péče, tedy mechanismu tzv. produkcí podmíněných paušálů,“ řekla ČTK mluvčí ministerstva Štěpánka Čechová.

Smyslem koeficientů podle ní je alespoň částečně postihnout změnu struktury pojištěnců mezi jednotlivými zdravotními pojišťovnami a kraji. „Ministerstvo připravuje úhradovou vyhlášku pro rok 2016 již bez koeficientů přechodu pojištěnců,“ dodala.

Podle Seitlové se koeficient může odrážet v kvalitě péče. „Nižší úhrada samozřejmě znamená nižší možnosti zabezpečení personálního i technického, to znamená samozřejmě také rozdíly v kvalitě,“ uvedla Seitlová. Nejlépe je na tom podle ní Praha, nejhůře pak Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Senátoři požádali ÚS o přednostní projednání jejich návrhu. Pokud jim soud vyhoví, koeficienty se přestanou zohledňovat.

Úhradová vyhláška každoročně stanoví hodnoty bodu, výši úhrad a regulační omezení. Pojišťovny podle ní platí nemocnicím a lékařům. Dva sporné koeficienty vycházejí z celkového čísla poklesu nebo nárůstu počtu pojištěnců jednotlivých pojišťoven v jednotlivých krajích.

Podle předsedy Asociace českých a moravských nemocnic Eduarda Sohlicha je opatření absurdní a nesmyslné. „Poskytovatel nemůže nést zodpovědnost za počet pojištěnců pojišťovny,“ řekl. Podle asociace čísla za první čtvrtletí jasně ukazují, že vývoj počtu ošetřených u 67 procent nemocnic má zásadně opačný vývoj od „koeficientu přechodu“ v současné vyhlášce.

Před dvěma lety se ÚS zabýval úhradovou vyhláškou na rok 2013. Tehdy rozhodl, že je protiústavní, přesto ji nechal v platnosti do konce následujícího roku. Okamžité zrušení by prý destabilizovalo zdravotnictví a ohrozilo pacienty. Při výkladu vyhlášky, a zejména při tvorbě vyhlášek na příští roky, však ministerstvo muselo zohlednit názor soudu. Vyhlášku tehdy také kritizovali lékaři, kvůli ní prý chyběly peníze na péči. Většinu úhrad totiž snížila, i když náklady na provoz rostly.

Čechová upřesnila, že soud shledal v roce 2013 úhradovou vyhlášku protiústavní ze zcela jiných důvodů, než byly tehdy také napadené koeficienty. „K těmto konkrétním koeficientům se Ústavní soud nevyjadřoval a jejich rozpor s ústavním pořádkem nevyslovil, máme tedy za to, že to protiústavní není,“ uvedla.

-čtk-