Spolu se svými přáteli naučila správné samovyšetření prsou a varlat tisíce mladých lidí. Další brzy přibydou. Kampaň „Sahám si na ně každý měsíc“, kterou společně rozběhli, už během pouhých devíti dnů dokázala získat potřebné prostředky na nákup dalších samovyšetřovacích modelů prsou a varlat. Kateřina Vacková je studentkou 6. ročníku 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a stojí za neziskovou organizací Loono, která neotřelým způsobem upozorňuje na význam prevence rakoviny prsu a varlat.
Během pouhých několika se vám podařilo splnit finanční cíl kampaně a získat 157 500 Kč, dnes máte přislíbeno už 208 tisíc korun a do konce kampaně zbývá 30 dní. Co bude s penězi, které se vám podařilo získat?
Bylo to neuvěřitelné, za 9 dní jsme vybrali cílovou částku, kterou nám Nadace Vodafone v rámci grantového programu Vpohybu zdvojnásobí. Za získané peníze nakoupíme samovyšetřovací modely prsou a varlat a další edukační pomůcky.
Mohlo by vás zajímat
Jak bude kampaň „Sahám si na ně každý měsíc“ pokračovat dál?
Po skončení naší kampaně na Hithit.com (https://www.hithit.com/cs/project/1711/prsakoule) nakoupíme samovyšetřovací modely prsou a varlat a budeme jezdit po celé ČR a na vzdělávacích workshopech učit lidi, jak si odhalit rakovinu včas. Dále také budeme komunikovat na sociálních sítích, zapojovat další a další ambasadory, rozdávat radost a pomáhat nemocným ženám.
Kampaň ještě neskončila, ale už teď je úspěšná…
Myslím, že je zábavná a zároveň smysluplná. Hashtag #prsakoule se na sociálních sítích ujal velice dobře, čímž se i zvyšuje návštěvnost našeho webu Prsakoule.cz (http://www.prsakoule.cz/) a tak i počet lidí zapojených do kampaně, tj. počet lidí, kteří se (samo)vyšetřili. Co se týče samotné hithit kampaně, tak jsou to určitě atraktivní odměny, jako vstupy na naše workshopy, kamasutra vyšetřování ve dvou, trička od ZOOT nebo večeře s námi.
Jaké máte odezvy na kampaň?
Lidé nám strašně fandí, a to nejen mladí, ale i třeba generace mých rodičů. Důkazem je i těch 157 500,- vybraných za 9 dní. Jsou rádi za to, že je nestrašíme slovem rakovina a celou kampaň a informace o prevenci podáváme laicky srozumitelnou formou. Nejčastější reakce lidí jsou: „Konečně o tom někdo mluví otevřeně a nestraší nás slovem rakovina“ a „(Samo) vyšetřování – spojení příjemného s užitečným, bravo.“
Kampaň „Sahám si na ně každý měsíc“ je velmi aktivní sociálních sítích. Proč právě na nich?
Fungujeme na facebooku, twitteru, instagramu i pinterestu, a moc nás to baví. Kampaň je cílená na mladé lidi, a ti jsou na sociálních sítích denně. Je to tedy nejlepší cesta, jak je oslovit. Máme unikátní hashtag #prsakoule, který mohou dávat ke svým fotkám a statusům, které jsme my následně schopni vyhledat. Na našem facebooku jsme dokonce založili album ambasadorů, kteří svými fotkami kampaň podpořili. Podpořit nás můžete i vy: ženy se vyfotí s rukama spojenýma před prsy, muži před opaskem. Fotku nám následně pošlete nám ji na [email protected] nebo si ji dejte na svoje sociální sítě, nezapomeňte připsat hashtag #prsakoule důvod, proč podporujete naši kampaň.
Kdy se s vaší kampaní mohou lidé osobně setkat a co je během takového setkání čeká?
Setkat se s ní mohou osobně na workshopech, které pravidelně pořádáme, popřípadě dalších kulturních akcích, na kterých máme svůj stánek. Kde zrovna budeme, se nejlépe dozví na našem facebooku (http://www.facebook.com/loonocz). Všude je čeká vyškolení v oblasti (samo)vyšetřování prsou a varlat a informace, kam by měli chodit na preventivní kontroly. „Online“ se s naší kampaní mohou setkat přes naše sociální sítě a na www.prsakoule.cz.
Vyrážíte i na workshopy do firem. Co je jejich náplní?
Ve firmě většinou začínáme přednáškou o tom, jak se může projevovat právě rakovina prsu, varlat a dalších orgánů, následuje souhrn preventivních kontrol, nácvik (samo)vyšetřování na modelech a popřípadě i krátké povídání týkající se komunikace o závažných onemocnění.
Na workshopy i kulturní akce se vydáváte se samovyšetřovacími modely prsou a varlat. Jak lidé reagují na praktický nácvik samovyšetřování?
Ze začátku jsou možná malinko nervózní a ostýchaví. Po chvilce už je to ale zábava, focení se s modely a vyptávání se na podrobnosti. My učíme i muže vyšetřovat ženská prsa. Určitě si umíte představit jejich komentáře.. Dobré ale je, že většina z nich hned běží svoji partnerku domu vyšetřit, což nás těší. Stejně tak učíme ženy vyšetřovat varlata, neboť až 30% rakoviny prsou nebo varlat odhalí právě partner či partnerka. Dokonce se nám pak i páry ozývají, že si něco nahmatali a následně zašli k lékaři.
Proč je tak důležité, aby se partneři vyšetřovali navzájem?
Ženským prsou se věnuje spíš partner či partnerka než majitelka prsou sama. U varlat je to myslím podobné, a proto zhruba třetinu případů rakoviny odhalí partner nebo partnerka. Takové samovyšetření je navíc zábava.
Vaše workshopy a informativní setkání pro hodně lidí znamenaly moment, kdy se rozhodli navštívit svého lékaře. Několik z nich se ale dozvědělo, že mají nádor. Víte, jaký je jejich další osud?
Do dnešního dne se nám ozvalo 15 lidí, u kterých byla diagnóza potvrzena. Jsme s nimi v kontaktu a snažíme se je podpořit, jak se jen dá. Musím zaklepat, všichni jsou to bojovníci a daří se jim dobře, někdo už má po léčbě, někdo ještě bojuje.
Organizace Loono vznikla díky vaší osobní zkušenosti s nádorovým onemocněním, o které mluvíte zcela otevřeně.
Pro lidi, se kterým se setkávám, je určitě snazší se mě na cokoliv zeptat nebo se mi svěřit. Možná to i vychází z mojí vlastní zkušenosti, Když jsem sama měla zdravotní problémy, chtěla jsem všechno vědět, ale nebýt medik, asi bych tolik nerozuměla tomu, co mi doktor říká. Proto se snažím vysvětlit vše tak, aby tomu lidé rozuměli a nebáli se zajít k lékaři.
Ludmila Hamplová