Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra, VZP a Česká průmyslová zdravotní pojišťovna – to jsou plátci péče, které si z hlediska komunikace a celkové spolupráce nejvíce cení ambulantní lékaři. Ukázala to anketa HealthCare Institute, která ve spolupráci se společností CompuGroup Medical uspořádala soutěž Pojišťovna roku 2015. V jejím rámci chce poskytnout lepší obrázek o tom, jak pojišťovny přistupují ke svým klientům i smluvním partnerům.

 

„Cílem je zkvalitnění poskytovaného servisu, podpora komunikace s pojištěnci i zdravotnickými zařízeními a poskytnutí uceleného obrazu o tom, jak pro sebe co nejlépe vybrat zdravotní pojišťovnu,“ přibližuje Daniel Vavřina, ředitel HealthCare Institute.

Včera přitom byla zveřejněna druhá etapa soutěže, která se po ředitelích nemocnic zaměřila na ambulantní lékaře – praktiky, specialisty, gynekology a stomatology. Společnost CompuGroup Medical, která pokrývá zhruba tři čtvrtiny trhu se softwarem pro lékaře, provedla anketu, do níž se zapojilo více než sedm set odborníků.

Mohlo by vás zajímat

První otázka zněla, s jakými pojišťovnami je podle lékařů spolupráce na vysoké úrovni. Nejlépe si vedla ZPMV ČR, dále VZP a ČPZP. Další dotaz se zaměřoval na kvalitu komunikace, ochotu poskytovat data, reakční dobu na emaily a dodržování vzájemných dohod. První se umístila VZP, druhá ZPMV ČR, třetí ČPZP, na posledním místě se umístila Vojenská zdravotní pojišťovna. Otázka číslo tři směřovala na hodnocení nových výkonů a kvality poskytované péče, přičemž pořadí bylo ZPMV ČR, ČPZP a VZP. Hodnocena byla také kvalita elektronického portálu, který ovšem mají ZPMV ČR, OZP, ČPZP i VoZP stejný. Za nimi se pak umístila VZP, která ovšem po letitých problémech s IZIP, který jí provozoval i portál, spustí nový portál od nového roku. Poslední dotaz směřoval na hodnocení kvality marketingových kampaní, tedy mj. informování lékařů o preventivních programech. I zde vedly ZPMV ČR, ČPZP a VZP, poslední skončila VoZP.

Jasná nespokojenost s Vojenskou zdravotní pojišťovnou

Vyhodnocení odpovědí bylo provedeno tak, že každá pojišťovna dostala za první místo v dotaznících jednotlivých lékařů tři body, za druhé místo bod a minus pět bodů, když ji někdo označil nedostatečně (lékaři tedy neškálovali, ale označovali dvě nejlepší a jednu nejhorší pojišťovnu. To se pochopitelně podepsalo na dvou regionálních pojišťovnách, s nimiž velká část ambulancí nepřijde do kontaktu). S poměrně velkým náskokem před ostatními v celkovém součtu zvítězily ZPMV ČR, VZP a ČPZP.

„Zdravotní pojišťovna Škoda a Revírní bratrská pokladna dopadly velmi slušně, protože se jedná o regionální pojišťovny, takže měly menší četnost jakýchkoliv hodnocení. Přesto strčí do kapsy i celorepublikovou pojišťovnu. To, co je dle mého názoru pod čarou, je Vojenská zdravotní pojišťovna,“ poukazuje Ivan Dvořák ze společnosti CompuGroup Medical.

Výsledkům ankety mezi ambulantními lékaři korespondovalo i hodnocení klientských poboček. Při srovnání prostředí, diskrétních zón, dostupnosti informací, kompetence zaměstnanců a celkové úrovně služeb se tak ukázal velký rozdíl mezi kvalitním servisem pojišťoven, jako je VZP a ZPMV ČR, s Vojenskou zdravotní pojišťovnou. „V prezentaci navenek klientům je dramatický rozdíl,“ potvrzuje Ivan Dvořák.

HealthCare Institute už v červnu vyhlásil výsledky hodnocení pojišťoven ze strany ředitelů nemocnic, kde se o první místo podělily ZPMV ČR a ZP Škoda, za nimi se umístila VZP. Příští týden pak bude zveřejněna další etapa ankety, kde byly pojišťovny hodnoceny pacientskými organizacemi a samotnými klienty. Na začátku příštího roku pak HCI chystá hodnocení přístupnosti pro zdravotně postižené, časem si pak chce posvítit také např. na preventivní programy či prezentaci na webu a sociálních sítích.

Michaela Koubová