Kvalita komunikace, dodržování dohod, úroveň elektronického portálu či marketingové kampaně - to všechno hodnotili ambulantní lékaři v anketě Pojišťovna roku 2015. Vyhrála pojišťovna ministerstva vnitra, za ní skončila VZP a Česká průmyslová zdravotní pojišťovna. Foto: koláž ZD

Lékaři v ambulancích nejlépe hodnotí pojišťovnu ministerstva vnitra

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra, VZP a Česká průmyslová zdravotní pojišťovna – to jsou plátci péče, které si z hlediska komunikace a celkové spolupráce nejvíce cení ambulantní lékaři. Ukázala to anketa HealthCare Institute, která ve spolupráci se společností CompuGroup Medical uspořádala soutěž Pojišťovna roku 2015. V jejím rámci chce poskytnout lepší obrázek o tom, jak pojišťovny přistupují ke svým klientům i smluvním partnerům.

 

„Cílem je zkvalitnění poskytovaného servisu, podpora komunikace s pojištěnci i zdravotnickými zařízeními a poskytnutí uceleného obrazu o tom, jak pro sebe co nejlépe vybrat zdravotní pojišťovnu,“ přibližuje Daniel Vavřina, ředitel HealthCare Institute.

Včera přitom byla zveřejněna druhá etapa soutěže, která se po ředitelích nemocnic zaměřila na ambulantní lékaře – praktiky, specialisty, gynekology a stomatology. Společnost CompuGroup Medical, která pokrývá zhruba tři čtvrtiny trhu se softwarem pro lékaře, provedla anketu, do níž se zapojilo více než sedm set odborníků.

První otázka zněla, s jakými pojišťovnami je podle lékařů spolupráce na vysoké úrovni. Nejlépe si vedla ZPMV ČR, dále VZP a ČPZP. Další dotaz se zaměřoval na kvalitu komunikace, ochotu poskytovat data, reakční dobu na emaily a dodržování vzájemných dohod. První se umístila VZP, druhá ZPMV ČR, třetí ČPZP, na posledním místě se umístila Vojenská zdravotní pojišťovna. Otázka číslo tři směřovala na hodnocení nových výkonů a kvality poskytované péče, přičemž pořadí bylo ZPMV ČR, ČPZP a VZP. Hodnocena byla také kvalita elektronického portálu, který ovšem mají ZPMV ČR, OZP, ČPZP i VoZP stejný. Za nimi se pak umístila VZP, která ovšem po letitých problémech s IZIP, který jí provozoval i portál, spustí nový portál od nového roku. Poslední dotaz směřoval na hodnocení kvality marketingových kampaní, tedy mj. informování lékařů o preventivních programech. I zde vedly ZPMV ČR, ČPZP a VZP, poslední skončila VoZP.

Jasná nespokojenost s Vojenskou zdravotní pojišťovnou

Vyhodnocení odpovědí bylo provedeno tak, že každá pojišťovna dostala za první místo v dotaznících jednotlivých lékařů tři body, za druhé místo bod a minus pět bodů, když ji někdo označil nedostatečně (lékaři tedy neškálovali, ale označovali dvě nejlepší a jednu nejhorší pojišťovnu. To se pochopitelně podepsalo na dvou regionálních pojišťovnách, s nimiž velká část ambulancí nepřijde do kontaktu). S poměrně velkým náskokem před ostatními v celkovém součtu zvítězily ZPMV ČR, VZP a ČPZP.

„Zdravotní pojišťovna Škoda a Revírní bratrská pokladna dopadly velmi slušně, protože se jedná o regionální pojišťovny, takže měly menší četnost jakýchkoliv hodnocení. Přesto strčí do kapsy i celorepublikovou pojišťovnu. To, co je dle mého názoru pod čarou, je Vojenská zdravotní pojišťovna,“ poukazuje Ivan Dvořák ze společnosti CompuGroup Medical.

Výsledkům ankety mezi ambulantními lékaři korespondovalo i hodnocení klientských poboček. Při srovnání prostředí, diskrétních zón, dostupnosti informací, kompetence zaměstnanců a celkové úrovně služeb se tak ukázal velký rozdíl mezi kvalitním servisem pojišťoven, jako je VZP a ZPMV ČR, s Vojenskou zdravotní pojišťovnou. „V prezentaci navenek klientům je dramatický rozdíl,“ potvrzuje Ivan Dvořák.

HealthCare Institute už v červnu vyhlásil výsledky hodnocení pojišťoven ze strany ředitelů nemocnic, kde se o první místo podělily ZPMV ČR a ZP Škoda, za nimi se umístila VZP. Příští týden pak bude zveřejněna další etapa ankety, kde byly pojišťovny hodnoceny pacientskými organizacemi a samotnými klienty. Na začátku příštího roku pak HCI chystá hodnocení přístupnosti pro zdravotně postižené, časem si pak chce posvítit také např. na preventivní programy či prezentaci na webu a sociálních sítích.

Michaela Koubová