Ministerstvo zdravotnictví plánuje v příštích letech zachovat noční letecké zásahy záchranářů. ČTK to sdělila mluvčí ministerstva Štěpánka Čechová v reakci na obavy ředitele jihomoravské záchranky Milana Klusáka, podle kterého hrozí, že by kraj mohl o noční lety k nehodám a dalším nečekaným událostem přijít. Důvodem je, že v příštím roce končí smlouva s poskytovatelem letecké služby a má vzniknout nová, ve které by nemusely být noční lety zahrnuté. Ministerstvo však ujišťuje, že chce noční lety záchranářských vrtulníků z Brna, Plzně, Ostravy a Prahy zachovat.

 

Ministerstvo podle současné smlouvy hradí čtyřiadvacetihodinovou pohotovost i s nočními lety na čtyřech základnách letecké záchranné služby. „Zároveň hradí počet skutečně odlétaných hodin ve dne i v noci dle měsíčního vyúčtování. Letecké záchranářské základny s 24 hodinovým režimem jsou v Plzni, Praze, Brně a Ostravě,“ vyjmenovala Čechová.

Klusák postoj ministerstva vítá. „Pokud se noční lety v Jihomoravském kraji zachovají, budu spokojený,“ řekl ČTK Klusák. Donedávna se obával, že kraji hrozí, že o noční zásahy vrtulníkem přijde. „Na asociaci záchranných služeb totiž zaznělo, že ministerstvo nemá zájem noční lety zajišťovat. Pokud by nedošlo k financování ze strany ministerstva, službu bychom nemohli zajišťovat,“ sdělil dříve Klusák. Čechová to však objasnila tak, že ministerstvo noční lety podporuje, avšak není nutné, aby vrtulníky za tmy létaly ze všech stanovišť. Kromě čtyř stanovišť v pohotovostním režimu 24 hodin zasahují vrtulníky pouze přes den i z dalších šesti základen.

Mohlo by vás zajímat

„V tuto chvíli považujeme pokrytí České republiky leteckou záchrannou službou za velmi dobré i ve srovnání s okolními státy. Záměrem ministerstva je i v příštích letech zachovat současný vyhovující rozsah držení pohotovosti na základnách se 24 hodinovým režimem pohotovosti,“ dodala Čechová.

Podle Klusáka by se ale mohlo létat i z jiných základen. „Samozřejmě chápu, že se chce šetřit co nejvíce, ale když se člověk podívá na mapu České republiky do letové kružnice, tak je vidět spousta míst, kam vrtulníky v noci nedosáhnou. Proto by se to nemělo omezovat nikde, kde mohou v noci létat a mají na to vycvičené posádky a techniku,“ dodal Klusák s tím, že to může být zásadní pro zdraví pacienta. Podle Klusáka jihomoravská záchranka vzlétla za poslední tři měsíce vrtulníkem v nočních hodinách zhruba ke stovce případů. „Byly to důležité případy ohrožení zdraví, kde je velmi důležitý čas a pacient se do hodiny musí dostat do centra,“ zdůraznil Klusák potřebnost nočních letů.

-čtk-