Od dneška po devět dní nebude VZP fungovat elektronický portál. Od 14. prosince se ale poskytovatelé zdravotních služeb mohou těšit na jednodušší a uživatelsky přívětivější VZP Point. Foto: koláž ZD

Portál VZP začal odstávku, od příštího pondělí bude k elektronické komunikaci sloužit VZP Point

Lékaři, kteří se budou dneškem počínaje pokoušet přihlásit do Portálu VZP, mají smůlu. O půlnoci totiž odstartovala devítidenní odstávka, na jejímž konci bude 14. prosince spuštěn nový VZP Point. Tuto komunikační platformu si pojišťovna vyvinula sama, díky čemuž do budoucna ušetří desítky milionů ročně za platby provozovateli. Zároveň to VZP umožní lépe pracovat s daty a také komunikovat přímo s poskytovateli péče. Dosavadní Portál VZP provozovaný firmou IZIP totiž dovoloval pouze jednosměrnou komunikaci od poskytovatelů péče k pojišťovně.

 

Jednoduché a efektivní – takové má být používání nového VZP Pointu. Pojišťovně při vývoji pomáhalo 35 lékařů, kteří si systém vyzkoušeli a poradili, co všechno ještě vylepšit. „VZP počítá s tím, že na základě zkušeností z praxe a případných připomínek a požadavků od uživatelů bude VZP Point i nadále upravovat a vylepšovat,“ říká mluvčí pojišťovny Oldřich Tichý. Portál VZP přitom pro komunikaci s pojišťovnou doposud využívalo 26 tisíc poskytovatelů zdravotních služeb, tedy hlavně lékařů a zdravotnických zařízení, dále 53,5 tisíce zaměstnavatelů, šest tisíc OSVČ, 196 státních úřadů a 172 exekutorů.

Zatímco přihlašování do dosavadního portálu probíhalo pomocí certifikátu, nově si stačí zvolit přihlašovací jméno a heslo, která při dalších přihlášeních budou pouze ověřena SMS kódem. Ti, kdo budou chtít, se mohou nadále přihlašovat pomocí certifikátu. Mnohem jednodušší je pak také posílání dokumentů, které lze přetáhnout do vyznačeného pole a následně je stiskem tlačítka odeslat. Podání již navíc nebude třeba podepisovat certifikátem, stačí ho jen nahrát a následně odeslat kliknutím na obálku. Stav zpracování pak lze průběžně sledovat v záložce odeslaná podání. Novinkou je také schránka, kam může pojišťovna posílat vzkazy a upozornění jednotlivým poskytovatelům. Novými věcmi ale pro začátek pojišťovna šetří, aby uživatelé nebyli zahlceni informacemi a v systému se neztratili.

Než ale bude nové komunikační prostředí spuštěno, musí nejdřív pojišťovna překlopit data ze starého portálu. Právě proto nyní probíhá devítidenní odstávka, během které mohou poskytovatelé péče elektronicky komunikovat pouze pomocí datových schránek a B2B. Dokumenty je pak možné zaslat poštou či osobně doručit na pobočku.

V příštím roce přibude portál pro pacienty i mobilní aplikace

Důvodem, proč se VZP pro změnu rozhodla, jsou úspory a také nezávislost na vnějším dodavateli. Dosud platila za provoz portálu 72 milionů korun ročně, zatímco vývoj nového systému jí přišel na 12 milionů a údržba bude stát jednotky milionů ročně. „To, že novou komunikační platformu nebude pro pojišťovnu dodávat a spravovat externí firma, navíc umožní mnohem operativnější provádění úprav a změn, o které budou mít uživatelé zájem,“ doplňuje Tichý.

Nový web VZP byl spuštěn 1. prosince.
Nový web VZP byl spuštěn 1. prosince.

V současnosti už používá elektronickou komunikaci většina poskytovatelů péče, nejde ale o povinnost. Ti, kteří chtějí dělat věci „po staru“, budou mít i nadále možnost.

VZP Point ovšem není jedinou změnou v elektronizaci, kterou pojišťovna provedla. Od 1. prosince totiž běží nové webové stránky, zároveň začíná druhá etapa vývoje, jejímž výsledkem by v příštím roce měl být portál pro pojištěnce (zatím pojišťovna analyzuje, co všechno by mělo být jeho součástí), mobilní aplikace či možnost on-line návrhů na lázně. Ředitel pojišťovny Zdeněk Kabátek by si přitom přál, aby v budoucnu VZP zastávala většinu IT vlastními silami.

-mk-