Soukromý provozovatel letecké záchranné služby DSA se plánuje přihlásit do tendru na provoz vrtulníků, s konečným rozhodnutím ale čeká na zadávací podmínky. Uvažuje o tom, že by ke svým čtyřem základnám usiloval také o Jihlavu a Olomouc, kde leteckou záchrannou službu dosud zajišťuje končící společnost Alfa-Helicopter. ČTK to včera řekl místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček. Ministerstvo zdravotnictví tendr vyhlásilo v polovině března.
„Postavíme se k tomu zodpovědně a potom, až budou podmínky vyhlášeny, protože my ještě nevíme, za jakých podmínek to bude, tak předpokládám, že se zúčastníme,“ uvedl Tuček. Soukromým firmám, které provozují osm z deseti leteckých záchranných stanovišť v ČR, letos končí smlouvy. Vláda počátkem března schválila návrh tendru na leteckou záchranku už jen v šesti regionech.
Ministerstvo zdravotnictví pak zveřejnilo základní parametry tendru ve věstníku veřejných zakázek 11. března. Provozování vrtulníků na základnách v Moravskoslezském, Libereckém, Královéhradeckém, Ústeckém a Olomouckém kraji a na Vysočině bude podle předpokladu ministerstva stát 1,2 miliardy korun. Období neuvedlo, tendr má být ale podle dřívějších informací vypsán na čtyři roky počínaje 1. lednem 2017.
Mohlo by vás zajímat
DSA uspěla spolu s Alfa-Helicopter v minulém tendru na osm let za 3,128 miliardy korun a leteckou záchrannou službu zajišťuje na základnách v Ostravě, Liberci, Hradci Králové a Ústí nad Labem. Alfa-Helicopter, která provozuje střediska v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci, podle Zdravotnického deníku ke konci letoška skončí činnost. Stanoviště v Brně a Českých Budějovicích má od příštího roku obsluhovat armáda a policie, které nyní zajišťují leteckou záchranku v Praze a Plzni.
„Nerozumíme, proč se rozbíjí systém, který funguje,“ řekl ČTK Tuček. Přesunout některá stanoviště letecké záchranky od soukromých provozovatelů pod stát je podle něj nepochopitelné rozhodnutí. „Armáda i policie jsou dražší, nemají kapacity, dělají to v rozporu s legislativou,“ dodal.
Vláda se tendrem na leteckou záchranku zabývala opakovaně, ministr financí Andrej Babiš (ANO) naléhal na snížení ceny. Dva existující posudky byly na 3,788 miliardy a 1,739 miliardy korun bez DPH, rozdíl byl v životnosti vrtulníků. Posudek s vyšší hodnotou napadlo ministerstvo financí. Stát by podle něj zajistil službu levněji, proto by ji měl v budoucnu zajistit sám celou. Analýzu možností zabezpečení letecké záchranné služby po roce 2019 má do srpna předložit vládě ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD).
-čtk-