Čím víc marketingu, tím větší spotřeba alkoholu. Navzdory odlišným regulačním opatřením z výsledků nové studie vyplývá, že marketing alkoholu u mladistvých souvisí s jeho spotřebou. Foto: Pixabay

Reklama na alkohol a pití mladistvých spolu souvisí, potvrdila nová studie

Omezení reklamy na alkohol se stalo důležitým tématem pro bruselské úředníky. Ruku v ruce jdou reklama na alkohol a pití nezletilých. Alespoň podle studie renomovaného časopisu Addiction. Evropská komise proto navrhuje revizi směrnice o audiovizuálních mediálních službách, která mimo jiné upravuje pravidla týkající se reklamy.

 

Současná verze směrnice je silně kritizována zdravotnickými odborníky za to, že bruselští úředníci vyšli vstříc alkoholové lobby a legislativa není dostatečně přísná.

Pouze dva články směrnice z celkem šestatřiceti tvoří unijní legislativu, která se zabývá regulací reklamy na alkohol v médiích. Směrnice stanovuje předpisy, které jsou závazné pro všechny členské státy Unie.

Evropa rájem nezletilých pijáků

Přibližně devět tisíc žáků z Polska, Německa, Itálie a Holandska ve věku čtrnácti let se zúčastnilo studie, jejíž výsledky publikoval vědecký časopis Addiction.

Podle autora studie Avalona de Bruijne z Evropského střediska pro monitorování marketingu alkoholických nápojů (EUCAM) je Evropa region s největší spotřebou alkoholu a pití u mladistvých je obzvláště problematické.

„Naše studie poukazuje na nutnost omezit objem marketingu u alkoholických nápojů, kterému jsou mladí lidé vystaveni v každodenním životě. Už to není jen otázkou omezení televizní reklamy,“ řekl de Bruijn.

Podle de Bruijna by se měli evropští politici zabývat celkovým marketingovým plánem producentů alkoholu a na základě toho předložit legislativu, která omezí marketing u všech druhů alkoholu.

Jiný kraj, stejný mrav

Studie se zaměřuje na frekvenci pití u adolescentů v kombinaci s tím, jak často a jakému druhu alkoholového marketingu jsou vystaveni. Výzkum tak zmiňuje vše od televizní reklamy po on-line marketing, sponzoring při sportovních a hudebních akcí, festivalů, distribuci reklamních předmětů nebo rozdávání vzorků zdarma a podbízení se atraktivní cenou.

Výše zmíněné země zavedly odlišné preventivní opatření na míru přizpůsobené svým alkoholovým kulturám. V Polsku tak existují omezení týkající se velikosti reklamních plakátů a billboardů. Německo má omezení týkající se obsahu reklamy na alkohol. Itálie omezuje reklamu na pálenky a stanovuje speciální pravidla pro televizní reklamu na víno a pivo.

Důvod k obavám

Čím víc marketingu, tím větší spotřeba alkoholu. Navzdory odlišným regulačním opatřením z výsledků studie vyplývá, že marketing alkoholu u mladistvých souvisí s jeho spotřebou. Podle závěru studie je toto „jasný důvod k obavám“.

Omezení marketingu na alkohol je tak podle vědců, kteří na studii pracovali, východisko, ke kterému by měli evropští politici dojít.

Pozice Bruselu

Evropská komise sbírá připomínky všech zúčastněných stran, aby mohla zaujmout jednoznačný postoj. Ve snaze chránit děti a mladistvé Evropská asociace pro studium jater (EASL) nedávno zaslala své stanovisko ke směrnici, v němž žádá o zákaz reklamy u některých potravin, nápojů a alkoholu mezi 19:00 a 23:00 hodinou v každé členské zemi EU.

„Marketing alkoholu, potravin s vysokým obsahem cukru, soli a nasycených tuků zvyšuje spotřebu daných nápojů a potravin napříč všemi vrstvami obyvatelstva včetně dětí,“ přidává EASL argument do diskuze o další evropské regulaci.

Jakub Žák