Ve snaze řešit problém s tloustnoucí populací Francie plánuje zdanit všechny vysoce kalorické potraviny, informuje deník l’Environnement. Podle průzkumu ObEpi-Roche z roku 2012 trpí 32,3 % francouzských občanů nadváhou, 15 % populace spadá do kategorie obézních. V zemi galského kohouta je zatím méně tlouštíků, než je průměr zemí OECD. Situace se ale pomalu a jistě zhoršuje.

Počet lidí s nadváhou se ve Francii zvyšuje průměrně o 4 % ročně. Jinými slovy v roce 2030 bude třiatřicet milionů Francouzů těžších, než je zdrávo, zatímco v roce 2012 jich bylo necelých pětadvacet milionů.
V zářijovém vydání bulletinu Trésor-Eco, věnovanému ekonomickým důsledkům obezity, francouzské Generální finanční ředitelství odhadlo celkové sociální náklady obezity (zdravotní péči, omezená produktivita, atd.) na 20,4 miliard eur ročně. To staví obezitu z hlediska nákladů na veřejné finance na druhé místo mezi tabák (26,6 miliard eur) a alkohol (15 miliard eur ročně).
Co může epidemii obezity zastavit, nebo aspoň zpomalit? Podle Paříže pomůže zavedení takzvané nutriční daně na potraviny, které obsahují “vyšší než určité“ množství kalorií. Podobnou daň přijalo už Mexiko v roce 2014 a zdanilo potraviny na základě jejich výživové hodnoty, aby udrželo na uzdě vlastní epidemii obezity. Nařízení se týkalo především sladkých limonád.
Kritici namítají, že vyšší daň na některé potraviny v první řadě ovlivní domácnosti s nižšími příjmy. Chudší lidé mají totiž tendenci utrácet větší podíl svých příjmů za potraviny a zároveň jíst méně zdravě. „Neexistuje žádný důvod, proč by tato daň neměla být doprovázena opatřeními k redistribuci bohatství, která by zvýšila kupní síla nejchudších lidí,“ uvedlo francouzské ministerstvo financí.

Dvě neefektivní daně

Francie má v současné době dvě nutriční daně aplikované na jasně definované produkty. Jejich dopad na spotřebu, veřejné zdraví a rozpočet je ale rozpačitý. První daň na sladké a slazené nápoje přinesla v roce 2014 do státního rozpočtu necelých 400 milionů eur. Daň na energetické nápoje typu Red Bull přinesla tři miliony eur. Tedy daleko méně než původně předpokládaných 65 milionů eur a to především proto, že přední výrobci energetických nápojů snížili obsah kofeinu u svých výrobků s cílem dani se vyhnout.
Dalším možným řešením je rozšíření sortimentu výrobků s vyšší horní sazbou DPH. Tento systém se osvědčil ve Spojeném království. Až na pár výjimek jako je kaviár, alkohol, sladkosti a rostlinné tuky, které jsou zdaňovány sazbou 20%, platí ve Francii jednotná sazba 5,5 % na všechny potravinářské výrobky. Podle vyjádření francouzského Generálního finančního ředitelství by zavedení vyšší sazby mohlo zvýšit cenu nejškodlivějších výrobků.
Kromě nepopulárního zvyšování daní francouzské ministerstvo hospodářství zvažuje další opatření včetně cílené preventivní kampaně, omezení nebo úplný zákaz reklamy na nezdravé potraviny pro děti a lepší nutriční označování jídla. Podobné návrhy byly ale vždy zablokovány silnou zemědělsko- potravinářskou lobby.

Jakub Žák