Ministerstvo nesmí podepsat smlouvu na leteckou záchranku v Ústí

Ministerstvo zdravotnictví zatím nesmí podepsat smlouvu na provoz letecké záchranné služby na stanovišti v Ústí nad Labem. Předběžným opatřením to zakázal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Rozhodnutí bylo pro ministerstvo překvapením, výběrová řízení na všech šest základen, které byly v soutěži, byla podle úřadu vypsána stejně. Pokud by ministerstvo nemohlo uzavřít smlouvu na provoz letecké záchranné služby v Ústí, bude ji od ledna zajišťovat policejní vrtulník z Prahy. Ústečtí záchranáři to považují za nedostatečné, o dalším postupu se budou v pondělí radit.

 

Vítězem tendru na Ústecku se stala slovenská firma Air Transport Europe (ATE). Nyní v oblasti působí konkurenční DSA, která zakázku napadla u ÚOHS. DSA tvrdí, že vrtulníky slovenského dopravce nemají v Česku potřebnou certifikaci. Rozhodnutí antimonopolního úřadu v této věci přivítala, chce ale podat rozklad proti tomu, že v případě jihlavské základny úřad předběžné opatření zamítl. DSA bude od ledna létat se záchranářskými vrtulníky z Hradce Králové a Liberce, nyní má společně s Alfa-Helicopter osm základen.

Oficiální rozhodnutí ÚOHS včera ministerstvo nemělo k dispozici, k dalšímu postupu se více vyjádří v pondělí. Podle televize Prima se ÚOHS nezdála nízká cena, za kterou je slovenská firma ochotna službu zajistit. Ministerstvo se připravuje na všechny varianty možného vývoje. Kdyby antimonopolní úřad vydal konečné rozhodnutí do začátku prosince, mohla by podle mluvčího Ladislava Štichy vítězná firma stihnout stanoviště převzít. Pokud padne rozhodnutí ÚOHS později, budou do Ústeckého kraje od ledna létat policejní vrtulníky z Prahy, které už dnes v kraji zajišťují noční provoz. Pokud by ÚOHS vítězství slovenské firmy zrušil, mohla by zřejmě uspět společnost DSA, která v tendru skončila podle informací ČTK druhá.

Výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH bylo vypsáno na šest základen, u pěti už je podepsaná smlouva. Jediným kritériem byla cena. ATE by měla létat také z Olomouce, z Jihlavy a Ostravy pak záchranářské vrtulníky rakouské firmy Helikopter Air Transport. Další čtyři bude v letech 2017 až 2020 provozovat stát.

Mohlo by vás zajímat

Podle ministra financí a šéfa ANO Andreje Babiše byla zakázka vypsána pozdě. Za výsledky podle něj nese odpovědnost končící ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD), protože jeho ministerstvo vytvořilo zadávací dokumentaci. MZ zpoždění odmítá. Babiš s Němečkem se kvůli tendru na leteckou záchrannou službu dlouhodobě přeli a rozhodnutí o jeho vypsání vláda opakovaně odkládala.

Do budoucna bude podle Babiše nejlepším řešením, pokud bude leteckou záchrannou službu zajišťovat stát. Komise, v níž zasedli zástupci několika ministerstev, už dříve doporučovala, aby většinu stanovišť po roce 2020 převzal nově zřízený státní podnik.

Výběr událostí kolem hledání provozovatele letecké záchranné služby (ÚOHS zakázal podepsat smlouvu na provoz záchranky v Ústí nad Labem):

6. února – Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) oznámil, že ministerstvo vypíše tendr na provozování vrtulníků pro leteckou záchrannou službu na osmi stanovištích, kde ji zajišťují soukromí provozovatelé. Zadání tendru se připravovalo od loňského léta. Smlouvy z roku 2008 na zakázku za 3,128 miliardy korun vyprší ke konci letošního roku. Leteckou službu nyní zabezpečují na osmi základnách firmy Alfa-Helicopter a DSA a.s. Na území Prahy a Středočeského kraje zajišťuje službu policie, v krajích Plzeňském a Karlovarském armáda.

17. února – Vláda odložila rozhodnutí o tendru s tím, že na podnět ministra financí Andreje Babiše (ANO) bude zvažovat vedle vypsání výběrového řízení i provozování vrtulníků státem. Babiš už dříve kritizoval výši zakázky

24. února – Vláda opět odložila přípravu tendru. Ministr Babiš kritizoval pozdní předložení návrhu ministrem Němečkem i výši zakázky. Němeček před jednáním řekl, že by bylo optimální, aby provoz zajistil stát. “Připravili jsme alternativní rozhodnutí, že leteckou službu zabezpečí armáda, která je na tom asi nejlépe z hlediska technického vybavení a silových resortů,” řekl.

26. února – Šéf asociace krajů Michal Hašek (ČSSD) řekl, že si hejtmani dokážou představit, že by leteckou záchrannou službu do budoucna zajišťovala armáda a policie, ale ne od začátku příštího roku. Vláda by podle nich v tom případě měla definovat přechodné období, během něhož vyřeší otázky spojené s praktickým provozem.

9. března – Vláda schválila tendr na zajištění letecké záchranné služby v šesti regionech. Ve čtyřech zbývajících regionech bude službu zajišťovat armáda a policie, řekl Němeček. Hodnotu zakázky ministerstvo předběžně určilo na 1,2 miliardy korun.

30. března – Valná hromada společnosti Alfa-Helicopter poslala firmu do likvidace. Společnost, která v posledních osmi letech provozovala záchranku v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci, se tak nepřihlásí do chystaného tendru.

31. března – Společnost DSA oznámila, že se plánuje přihlásit do tendru a uvažuje o tom, že by ke svým čtyřem základnám usilovala také o Jihlavu a Olomouc. Místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček řekl, že přesunout některá stanoviště letecké záchranky od soukromých provozovatelů pod stát je podle něj nepochopitelné rozhodnutí. “Armáda i policie jsou dražší, nemají kapacity, dělají to v rozporu s legislativou,” dodal.

2. května – Vláda schválila návrh ministerstva zdravotnictví, že maximální nepřekročitelná nabídková cena pro tendr bude činit téměř 1,639 miliardy korun s DPH. Tendr bude vyhlášen na tři roky plus jeden rok opce. Maximální cenu stanovil znalecký posudek Českého vysokého učení technického (ČVUT).

27. července – Vláda schválila devítičlennou hodnotící komisi, která vybere provozovatele šesti základen letecké záchranné služby na léta 2017 až 2020.

5. září – Ministerská komise rozhodla, že dvě základny bude provozovat DSA (Hradec Králové, Liberec), dvě slovenská Air Transport Europe (Olomouc, Ústí nad Labem) a dvě rakouská Helikopter Air Transport (Jihlava, Ostrava).

5. října – Firma DSA se odvolala proti výsledkům tendru na nové provozovatele. Ministerstvo zdravotnictví obdrželo její námitky a bude je muset do deseti dnů posoudit. Ministerstvo zdravotnictví námitky zamítlo, DSA se 27. října obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

10. listopadu – O situaci kolem letecké záchranné služby jednala Sněmovna, poslanci požádali vládu o podrobnou informaci o jejím zajištění od příštího roku.

18. listopadu – ÚOHS vydal předběžné opatření, podle kterého nesmí ministerstvo zdravotnictví zatím podepsat smlouvu na provoz letecké záchranné služby v Ústí nad Labem. Předběžné opatření naopak ÚOHS zamítl v případě jihlavského stanoviště.

Firmy, které by měly provozovat leteckou záchrannou službu:

DSA – česká společnost provozuje leteckou záchrannou službu od roku 1993, podle kontraktu z roku 2008 jsou její vrtulníky na základnách v Ústí nad Labem, Liberci, Ostravě a Hradci Králové. V minulosti firma působila i v Brně. Podle výsledku tendru by měla od ledna létat v Hradci Králové a Liberci.

Air Transport Europe – slovenská firma v současnosti provozuje všechny stanice letecké záchranné služby na Slovensku, jako první převzala v roce 1995 stanoviště v Popradu, od začátku století pak postupně přibylo i zbylých šest stanic. Kromě letecké záchranné služby firma nabízí také další letecké práce. Podle tendru by měla od ledna zajišťovat záchrannou službu v Olomouci a Ústí nad Labem.

Helikopter Air Transport – rakouská firma vznikla v roce 1983 a soustřeďuje se zejména na servis letecké techniky, k jejím hlavním zakázkám patří letecká záchranná služba provozovaná rakouským autoklubem ÖAMTC. Podle tendru by měla od ledna zajišťovat službu v Jihlavě a Ostravě.

-čtk-

Michaela Koubová