Rakouská firma začala s přípravou stanovišť záchranné služby

S přípravou na převzetí základen letecké záchranné služby v Jihlavě a Ostravě začala rakouská firma Helikopter Air Transport (Heliair) ještě před podepsáním smluv s českou stranou. Připravené už má dva vrtulníky i piloty, kteří s nimi budou létat, a spolupracuje se současnými týmy základen. ČTK to řekl obchodní ředitel společnosti Marco Trefanitz.

Firma Heliar, která má ve své domovské zemi celoročně 16 základen letecké záchranné služby a další čtyři v zimním období v horských oblastech, by měla zajišťovat leteckou záchrannou službu z Jihlavy a Ostravy od ledna příštího roku. “Náš tým už spolupracuje s týmem základen, máme zajištěné helikoptéry, vybavení i piloty. Naším cílem je maximální kvalita a bezpečnost, proto jsme se rozhodli riskovat a zahájit přípravy ještě předtím, než jsme měli podepsané dokumenty,” řekl Trefanitz.

Informace o výsledku tendru sice byly v médiích zveřejněny v září, ministerstvo zdravotnictví ale kvůli stížnostem jednoho z uchazečů podepsalo smlouvy na tyto dvě základny podle svého mluvčího Ladislava Štichy až zhruba v posledních deseti dnech.

Trefanitz připouští, že nebylo jednoduché najít vhodné piloty, protože základna v Ostravě má nepřetržitý provoz, a piloti tak musejí být schopni létat s přístroji pro noční vidění. Pomohla jim spolupráce s firmou Alfa-Helicopter, která nyní provozuje část tuzemských základen, a také to, že někteří čeští piloti absolvovali trénink v letecké akademii, kterou rakouská firma vlastní. Pro každou základnu potřebuje Heliair tři piloty, další dva pak pro nepřetržitý provoz v Ostravě. “Našli jsme zkušené české piloty, kteří znají tu oblast, kde budou působit. A jsme rádi, že u nás chtějí pracovat,” uvedl Trefanitz, který v klopě saka nosí odznak s helikoptérou.

Heliar je členem rakouské záchranářské asociace a na území Rakouska působí podle Trefanitze 34 let. Přes deset poskytuje také vrtulníky pro záchrannou službu v Maďarsku. Dohromady i s vrtulníky pro Česko tak má k dispozici 32 helikoptér.

Mohlo by vás zajímat

Ministerstvo zdravotnictví letos vypsalo zakázku s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH na provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Firma Heliair uspěla u dvou základen. Po dvou by měly mít také tuzemská firma DSA a slovenská Air-Transport Europe (ATE). Stížnost na výsledek tendru u základny v Ústí nad Labem ale řeší antimonopolní úřad. Ze čtyř stanovišť bude létat stát.

Leteckou záchrannou službu v Rakousku provozuje především spolek Christophorus, který zřídil rakouský autoklub ÖAMTC, společně Rakouským Červeným křížem. Podle webových stránek ÖAMTC loni letečtí záchranáři startovali k 18.270 případům. Jeden zásah letecké záchranné služby stojí v průměru 3500 eur (94.600 korun), náklady se v naprosté většině případů hradí z pojištění pacientů. Náklady na nákup jednoho vrtulníku s plnou výbavou jsou 4,2 milionu eur (113,5 milionu korun), roční údržba stojí 94.000 eur (2,5 milionu korun). Na financování provozu záchranek se podílí spolková vláda, jednotlivé spolkové země a zdravotní pojišťovny.

-čtk-

Tomáš Cikrt