Sněmovna chce po vládě podrobnou informaci o zajištění provozu letecké záchranné služby v Česku od příštího roku. Poslanci se na tom shodli poté, co včera o letecké záchranné službě mimořádně jednali na návrh Jany Černochové z opoziční ODS. Podle ní hrozí, že se systém, budovaný dvě desetiletí, po nynějším výběrovém řízení a změnách rozpadne. Podobný názor zastávají další členové dolní komory. Nadcházejících měsíců se obávají také záchranáři v Ústeckém kraji, kteří stále oficiálně nevědí, kdo u nich bude od 1. ledna službu zajišťovat. Ministerstvo zdravotnictví ujišťuje, že služba bude ve všech krajích i od Nového roku zajištěna.
„Jde o to, kdo bude od ledna zachraňovat lidské životy,“ řekla včera Černochová. Podle Stanislava Mackovíka (KSČM) je situace horší, než se může zdát. Některá stanoviště letecké záchranné služby podle něj nelze za tak krátkou dobu převzít a zajistit z nich provoz (podrobněji jsme informovali zde).
Černochová kritizovala ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka (ČSSD) kvůli tomu, že ministerstvo vypsalo výběrové řízení až letos v květnu. Milan Brázdil (ANO) navíc výsledky zpochybnil kvůli tomu, že jediným kritériem výběru byla cena. Němečka se zastal Jiří Běhounek (ČSSD). U termínu vypsání tendru poukazoval na to, že vláda předtím jednala tři čtvrtě roku o tom, jak leteckou záchrannou službu do budoucna zajistit. Němeček, o němž se spekuluje, že v kabinetu skončí, byl z jednání dolní komory omluven.
Ze šesti základen, které se soutěžily, je podle ministerstva zdravotnictví situace nedořešená u provozovatelů stanovišť v Ústí nad Labem a Jihlavě. Firma DSA nakonec u antimonopolního úřadu napadla výsledky jen u těchto dvou základen. S provozovateli zbývajících čtyř už ministerstvo smlouvy uzavřelo, další čtyři bude zajišťovat armáda a policie. Nyní provozují osm z deseti základen letecké záchranné služby v Česku soukromé firmy DSA a Alfa-Helicopter, kterým koncem roku skončí smlouva. Základny v Praze a Plzni mají policie a armáda, nově by měly převzít i základny na jihu Čech a v Brně. V jižních Čechách se má stanoviště přesunout z Plané u Českých Budějovic do Bechyně, protože nový heliport v Plané je pro armádní stroje údajně malý.
O zbývajících šest základen by se v letech 2017 až 2020 měly podělit tři firmy. DSA už má podepsané smlouvy na stanoviště v Hradci Králové a Liberci. Základny v Olomouci a Ústí nad Labem měly podle výsledku tendru připadnout slovenské firmě Air Transport Europe, Jihlavu a Ostravu by měla získat rakouská firma Helikopter Air Transport. Alfa-Helicopter už dříve oznámila, že ukončí činnost.
Mohlo by vás zajímat
Smlouvy budou do deseti dnů, doufá ministerstvo
Kvůli nejistotě a krátké době na převzetí nového stanoviště už se ozvali také zdravotníci z ústecké záchranné služby. Ti dokonce hovoří o hrozbě přerušení provozu letecké záchranky, protože pro přechod na jiné vrtulníky potřebují čas, řekl novinářům náměstek krajské zdravotnické záchranné služby Petr Bureš. Dosud poskytovala službu v kraji společnost DSA, od ledna by ji měla nahradit slovenská firma Air Transport Europe (ATE).
„Hlavním problémem je, že jsme do dnešního dne nedostali od ministerstva zdravotnictví žádnou oficiální informaci, kdo bude poskytovatelem letecké služby ve smyslu zajištění vrtulníku,“ řekl ČTK Bureš. Záchranná služba tak podle něj nemá s kým jednat o přípravě na přechod na jiného provozovatele i piloty.
„Teď má všechno v ruce ÚOHS, který by měl v následujících týdnech vynést nějaké rozhodnutí. Předpokládáme, že do deseti dnů podepíšeme zbylé smlouvy. Tím pádem vítězné společnosti tak budou mít minimálně pět týdnů na to, aby udělaly potřebnou přípravu a aby na všech základnách od 1.1.2017 záchranná služba létala,“ řekl ČTK Šticha.
Do dění kolem letecké záchranné služby se vložil i Ústecký kraj. Hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) dopisem oficiálně vyzval ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka (ČSSD), aby ministerstvo situaci co nejdříve vyřešilo. „Potřebujeme dostat vyjádření co nejdříve. Aby bylo řečeno, kdo je potvrzen, kdo tady bude létat, aby se naše záchranka na to mohla připravit,“ řekl ČTK Bubeníček.
Při přechodu na jiného provozovatele musí podle Bureše záchranka řešit technická i bezpečnostní opatření. „Ať je to sehrání posádky s posádkou vrtulníku, konkrétně pilota se záchranáři, ať je to zajištění spojení s dispečinkem, znalost terénu, těch věcí je mnoho,“ doplnil Bureš. Záchranáři potřebují na přechod na jiný typ stroje podle Bureše v ideálním případě tři až šest měsíců. „Pokud chceme zajistit základ, tak můžeme mluvit o týdnech. My se za zdravotnickou záchrannou službu pokusíme připravit v týdnech,“ doplnil Bureš.
Pokud se záchranáři co nejdříve nedozví, kdo bude leteckou záchranku v kraji provozovat, hrozí přerušení jejího provozu. „Pokud nebude zajištěna bezpečnost posádky, potažmo pacientů, tak pan ředitel zdravotnické záchranné služby deklaroval, že posádku do vrtulníku nepustí. Jde mu o bezpečnost zaměstnanců a pacientů. A hrozí, že od 1.1. 2017 nebude zajištěna letecká záchranná služba v Ústeckém kraji,“ varoval Bureš.
Ministerstvo má podle Štichy připravenou záložní variantu, pokud by smlouvu s ATE podepsat nemohla. „Samozřejmě to bude zajištěno tak, aby od 1.1.2017 na každém z těch stanovišť bylo zajištěno, aby tam byla letecká záchranná služba,“ dodal Šticha.
-čtk-