Slovenská firma ATE poslala záchranářům do Olomouce záložní helikoptéru

Na heliportu záchranné služby v Olomouci dnes přistál záložní vrtulník Agusta, který doplní první helikoptéru a v případě její poruchy zajistí v regionu letecký transport pacientů. Na vyslání náhradního vrtulníku se dohodlo vedení zdravotnické záchranné služby se slovenskou firmou AIR – Transport Europe (ATE), která od Nového roku v Olomouckém kraji zajišťuje leteckou záchrannou službu.

Jednání o záložním vrtulníku byla zahájena poté, co 17. ledna musela helikoptéra Agusta při transportu popáleného pacienta do nemocnice nouzově přistát v Olomouci. Kontrolka signalizovala možnou technickou závadu motoru. Vrtulník byl opět připraven ke vzletu až druhý den ráno. Region tak byl několik hodin odkázán na záchranářské vrtulníky z okolních krajů.

Podle smlouvy s ministerstvem zdravotnictví firma ATE v Olomouci nemusí mít přistavený záložní vrtulník, avšak v případě poruchy musí do 12 hodin vrtulník opravit nebo zajistit náhradní stroj. “Vnímáme to jako vstřícný krok, abychom dokázali uklidnit situaci a mediální šum, který v ČR bohužel nastal a vůbec nás netěší,” zdůvodnil dnes v rozhovoru s novináři přistavení záložního vrtulníku ekonomický ředitel ATE Michal Kvaka.

Vyslání náhradního vrtulníku na heliport v Olomouci je podle ředitele Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Petra Hubáčka nadstandardním počinem, protože smlouva tuto povinnost firmě ATE neukládá. Hejtman Oto Košta (ANO) řekl, že díky záložnímu stroji bude provoz letecké záchranné služby v kraji dostatečně zabezpečen před nečekanými výpadky. “Obyvatelé Olomouckého kraje mají jistotu, že tato příhoda (odstavení jediného vrtulníku) se už opakovat nebude, což je zásadní,” řekl.

Společnost ATE, která provozuje vrtulníkovou záchrannou službu na Slovensku, vyhrála loni výběrové řízení na provozovatele letecké záchranky v Olomouckém kraji. Od 1. ledna v regionu nasadila 25 let starý vrtulník Agusta A109 K2. Předtím tam provoz pomocí vrtulníku Eurocopter pořízeného v roce 2010 zajišťovala firma Alfa-Helicopter.

Mohlo by vás zajímat

Náhradní vrtulník Agusta byl uveden do provozu před 20 lety a v Olomouci se bude v pravidelných intervalech střídat s první helikoptérou. Stáří strojů podle Hubáčka odpovídá tomu, že jediným kritériem v tendru ministerstva zdravotnictví byla cena. “Starší vrtulníky se samozřejmě nabízí za nižší cenu. Poroto tady uspěly,” řekl Hubáček. Podle něj ale vrtulník Agusta po technické stránce splňuje všechny požadavky záchranné služby.

Hejtman připomněl, že k podmínkám tendru nemohli mít připomínky zástupci záchranných služeb. Košta bude příští týden jednat s ministrem zdravotnictví Miloslavem Ludvíkem (ČSSD) o podobě letecké záchranné služby v ČR po roce 2020, kdy vyprší nynější čtyřleté smlouvy.

Firma ATE zvítězila ve výběrovém řízení i na provozovatele letecké záchranné služby ze základny v Ústí nad Labem a službu tam měla zajišťovat rovněž od ledna. Ministerstvo zdravotnictví tendr ale kvůli technickým nejasnostem zrušilo.

-čtk-

Tomáš Cikrt