S posledním dnem letošního května bude zrušen zákon 379/2005, o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami, který upravoval také protialkoholní a protitoxikomanickou záchytnou službu. Přijetím nového zákona 65/2017, o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek zákonodárci vložili problematiku záchytných stanic tam, kam věcně patří, totiž do zákona 372/2011, o zdravotních službách. Tento zákon ovšem ukládá ministerstvu zdravotnictví upravit podrobnosti věcného a technického vybavení i personálního zabezpečení vyhláškami. Ministerstvo proto nyní do těchto vyhlášek doplnilo požadavky pro záchytné stanice.

 

[mn_protected]

Navrhovaná právní úprava nebude mít dopad rozpočty státu ani krajů či obcí. “Navrhované požadavky na vybavení záchytné stanice se výrazně neliší od stávajícího vybavení záchytných stanic, z něhož se vychází, a lze tak předpokládat, že jejich naplnění nebude mít významnější finanční dopad na subjekty poskytující záchytnou službu,“ píše se v odůvodnění návrhu. Poskytovatelé budou mít 12 měsíční lhůtu na to, aby vybavení záchytných stanic bylo uvedeno do souladu s požadavky vyhlášek.

Požadavky na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení definuje vyhláška č. 92/2012. V její nové příloze č. 9 budou tedy stanoveny požadavky na stavebně technické, funkční a dispoziční uspořádání prostor záchytné stanice a vybavení zdravotnickými prostředky a jinými přístroji a zařízeními.

Mohlo by vás zajímat

Požadavky na minimální personální zabezpečení zdravotních služeb jsou zakotveny ve vyhlášce č. 99/2012. Také ta bude mít novou přílohu č. 9, kde budou příslušné požadavky upřesněny s ohledem charakter této zdravotní péče. Protialkoholní a protitoxikomanická záchytná služba je poskytována osobě, která pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky nekontroluje své chování a tím bezprostředně ohrožuje sebe nebo jinou osobu, majetek nebo veřejný pořádek a tuto hrozbu nelze odvrátit jinak. Její součástí je poskytnutí nezbytné péče směřující k zabránění ohrožení zdraví bezprostředně souvisejícího s akutní intoxikací, po dobu nezbytně nutnou, avšak kratší než 24 hodin.

U lékaře se vyžaduje specializovaná způsobilost podle „vzdělávacího“ zákona č. 95/2004. Vzhledem k účelu a povaze záchytné služby není vyžadována trvalá přítomnost lékaře na pracovišti záchytné stanice. Lékař však musí být přítomen při přijetí a propuštění pacienta a dále musí být zajištěna dostupnost lékaře pro případ potřeby rady nebo pomoci.

-cik-

 

Požadavky na TECHNICKÉ a VĚCNÉ vybavení protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice (vyhláška č. 92/2012):

 Základní provozní prostory protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice jsou:

  • pokoje pro pacienty,
  • vyšetřovna,
  • pracoviště sester,
  • pracoviště zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, pokud je zřízeno,
  • WC pro pacienty,
  • koupelna pro pacienty,
  • šatna pro pacienty. 
  1. Vedlejší provozní prostory protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice jsou:
  • sanitární zařízení pro zaměstnance4),
  • skladovací prostory,
  • prostor pro čištění pomůcek a pro vylévání biologického materiálu,
  • místnost pro odpočinek zaměstnanců4). 
  1. Pokoj pro pacienty musí mít minimální plochu na 1 lůžko 5 m2, minimální plocha pokoje musí být 8 m2. V pokoji musí být komunikační zařízení mezi pacientem a sestrou. Pokoj musí mít přímé denní osvětlení. Mezi lůžky musí být dostatečný prostor pro činnost personálu. Podlahy musí být snadno čistitelné, omyvatelné a dezinfikovatelné. Stěny musí mít omyvatelný povrch minimálně do výšky 180 cm.       
  1. Vyšetřovna musí mít minimální plochu 8 m2.

Vybavení:

  • nábytek pro práci zdravotnických a jiných odborných pracovníků,
  • vyšetřovací lehátko nebo lůžko,
  • umyvadlo. 
  1. Vybavení pracoviště sester:
  • nábytek pro činnost sester,
  • plocha pro manipulaci s biologickým materiálem,
  • komunikační zařízení mezi pacientem a sestrou,
  • umyvadlo,
  • dřez pro mytí a čištění pomůcek. 
  1. Pracoviště zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků musí být vybaveno nábytkem pro činnost těchto pracovníků. 
  1. WC pro pacienty se zřizují odděleně pro muže a ženy. 
  1. Šatna pro pacienty může být nahrazena uzamykatelnými skříněmi. 
  1. Skladové prostory se zřizují pro oddělené skladování čistého a špinavého prádla, sterilního materiálu, odpadů, úklidových prostředků a podložních mís a močových lahví s možností jejich dekontaminace. 
  1. Prostor pro čištění pomůcek musí být vybaven výlevkou a dřezem nebo výlevkou a myčkou.       
  1. Prostory protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice včetně chodeb musí být řešeny tak, aby byla možná manipulace s lehátkem nebo křeslem, případně pojízdným lůžkem pacienta. Tento požadavek se nevztahuje na vedlejší prostory. 
  1. Další vybavení protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice:
  • lůžka pro pacienty,
  • odsávačka – nevyžaduje se, pokud je centrální rozvod vakua,
  • pulzní oxymetr,
  • léčivé přípravky a pomůcky pro poskytnutí první pomoci včetně kardiopulmonální resuscitace, tj. samorozpínací vak včetně masky, vzduchovody, rukavice, výbava pro stavění krvácení a prostředky k zajištění žilního vstupu,
  • resuscitační vozík pro uložení pomůcek a léčivých přípravků,
  • skříň na léčivé přípravky,
  • chladnička pro uchování léčivých přípravků vybavená teploměrem, pokud se uchovávají léčivé přípravky nebo pomůcky, které pro své uchování vyžadují nižší teplotu než pokojovou, a chladnička na biologický materiál vybavená teploměrem, pokud je uchováván biologický materiál,
  • nepřenosná uzamykatelná schránka z kovu, pokud se skladují omamné nebo psychotropní látky nebo přípravky je obsahující5),
  • glukometr,
  • tonometr,
  • fonendoskop,
  • teploměr lékařský,
  • infuzní stojan,
  • alkotest a tester na přítomnost drog,
  • počítač a jednotné úložiště dat propojené datovou sítí a tiskárna; jednotné úložiště dat může být společné pro více pracovišť nebo celé zdravotnické zařízení. 
  1. Pokud je protialkoholní a protitoxikomanická záchytná stanice vybavena zařízeními nebo přístroji, které prokazatelně funkčně plně nahrazují technické a věcné vybavení uvedené v této příloze nebo jeho část a činí je nadbytečným, takto nahrazené vybavení nebo jeho část se nevyžaduje.

 

Požadavky na PERSONÁLNÍ zabezpečení protialkoholní a protitoxikomanické záchytné služby (vyhláška č. 99/2012):

  1. lékař se specializovanou způsobilostí v oborech se společným základním kmenem anesteziologickým, dermatovenerologickým, gynekologicko-porodnickým, hygienicko-epidemiologickým, chirurgickým, interním, kardiochirurgickým, maxilofaciálněchirurgickým, neurochirurgickým, neurologickým, oftalmologickým, ortopedickým, otorinolaryngologickým, patologickým, pediatrickým, psychiatrickým, radiologickým, urologickým nebo všeobecné praktické lékařství – dostupnost; dostupností se rozumí fyzická přítomnost lékaře při přijetí a propuštění pacienta, dostupnost rady a pomoci lékaře prostřednictvím telefonu nebo elektronicky nebo v případě vyžádání fyzická přítomnost lékaře na pracovišti do 20 minut od vyžádání,
  2. všeobecná sestra způsobilá k výkonu povolání bez odborného dohledu,
  3. sanitář nebo ošetřovatel.

[/mn_protected]