Výsledková sezona pokračuje. Smith & Nephew a Bayer ohlásily horší než očekávané tržby a zisk. Snižují i výhled pro zbytek roku. Dánský Novo Nordisk se vydal opačnou cestou a jeho akcie sílí.
Britský výrobce zdravotnického zařízení Smith & Nephew zhoršil svůj ekonomický výhled pro letošní rok. Učinil tak současně s oznámením výsledků za první letošní čtvrtletí, které ovšem zaostaly za očekáváním. Ještě v únoru společnost pro rok 2018 předpovídala růst tržeb o 3 až 4 procenta, nyní už jen něco mezi dvěma a třemi procenty.
Za první kvartál tržby po očištění od vlivu kurzových změn dosáhly téměř 1,2 miliardy dolarů (25,5 miliardy korun) a v porovnání s loňskými prvními třemi měsíci prakticky stagnovaly. Akcie společnosti na zprávu reagovaly sedmiprocentní ztrátou. Podle dosluhujícího výkonného ředitele společnosti Oliviera Bohuona jeho podnik čelil celkovému ochlazení poptávky. Na trzích v Evropě, Kanadě, Japonsku, Austrálii a USA prodeje klesly shodně o dvě procenta při tržbách.
Smithe táhla Čína
Tyto ztráty byly kompenzovány vyššími tržbami v zemích rozvíjejících se trhů, kde se meziročně zvýšily o devět procent. Na růstu tržeb v těchto regionech se nejvíce podepsala Čína. „Očekáváme, že se na rozvíjejících se trzích dostaneme k nějakým obvyklejším hodnotám. Nicméně právě tyto trhy nám dodávají víru v to, že se ve zbytku obrázek našeho celkového vývoje poněkud zlepší,“ řekl listu Financial Times Olivier Bohuon.
Divize společnosti, které pokrývají výrobu zařízení pro sportovní medicínu, traumatologii a ostatní chirurgii, oznámily mírný, jednoprocentní růst tržeb. Segment kyčelních a kolenních implantátů stagnoval, o dvanáct procent se propadla zařízení pro léčbu vážných zranění.
Mohlo by vás zajímat
Stabilizace podniku bude zřejmě jedním z prvních úkolů nového výkonného ředitele Smith & Nephew. Právě dnes se totiž vedení Smith & Nephew ujímá Namal Nawana, který má s řízením podobných firem poměrně bohaté zkušenosti. Do Smith & Nephew přechází z Alere Inc., která se zabývá výrobou diagnostického vybavení. Nawana v Alere působil od roku 2012.
Předtím na více než patnáct let spojil svou kariéru se společností Johnson & Johnson, zejména s její divizí pro výrobu diagnostického a jiného zdravotnického zařízení. Namal Nawana vystřídá Oliviera Bohuona po sedmi letech.
Bayer na akvizici Monsanta připraven
Podobné výsledky za první kvartál zaznamenala také německá agrochemická a farmaceutická firma Bayer. Její tržby sice meziročně o dvě procenta vzrostly, ale provozní zisk se o více než pět procent snížil. „Vykázali jsme růst prodejů ve farmaceutickém segmentu a také v segmentu veterinárních léčiv,“ uvedl šéf Bayeru Werner Baumann.
Provozní zisk za první kvartál dosáhl necelých tří miliard eur (zhruba 75 miliard korun). Čistý hospodářský výsledek ve výši bezmála dvou miliard eur (50 miliard korun) se však meziročně snížil o více než šest procent. Pro zbytek roku Bayer předpovídá růst tržeb spíše v řádu nižších jednotek procent, což je o určité zhoršení od poslední prognózy.
Baumann také připomněl, že se jeho společnost připravuje na akvizici amerického výrobce zemědělské chemie, Monsanto. Evropská komise a regulátoři v dalších zemích, včetně Brazílie, Číny nebo Ruska už zamýšlenou transakci schválili a Bayer už má před sebou asi jen třetinu celého schvalovacího procesu.
Novo Nordisk proti proudu
Zcela opačným směrem se ubraly výsledky největšího výrobce inzulínu, dánské farmaceutické společnosti Novo Nordisk. Jeho provozní zisk se v prvním kvartále meziročně zvýšil o šest procent, a suverénně tak překonal všeobecná očekávání trhu. Společnost na to zareagovala rovněž vylepšením celoročního výhledu jak u předpovědi tržeb, tak zisku.
Tržby Novo Nordisku jsou meziročně vyšší o pět procent a dosáhly 4,3 miliardy dolarů (91,5 miliardy korun). Čistý zisk se, stejně jako provozní, zvýšil o šest procent, a to na 1,73 miliardy dolarů (36,7 miliardy korun). Výsledky jsou impozantní, obzvláště ve světle toho, že společnost především ve Spojených státech čelila tlakům na pokles cen některých na inzulínu založených léků.
Co Novo Nordisku „uteklo“ na inzulínu, to dohnal na byznysu s výrobky pro léčbu obezity. Prodeje léku s obchodním názvem Saxenda meziročně vzrostly o 43 procent a Victoza o čtyři procenta. Tresiba, inzulín s dlouho trvajícím účinkem, se v prvním letošním čtvrtletí prodával o osmnáct procent lépe. „U všech tří uvedených produktů jsme zaznamenali solidní a na pevných základech stojící růst jak v případě tržeb, tak v případě provozního zisku,“ řekl listu Financial Times Fruegaard Jørgensen, výkonný ředitel Novo Nordisku.
Petr Musil