Lékařské fakulty by měly mít od příštího roku možnost čerpat příspěvek, díky němuž budou moci navýšit kapacity prvních ročníků o 15 procent. Na opatření naplánované na 11 let má putovat 6,8 miliardy. S tím, jak by mělo posilování kapacit vypadat, přichází návrh Dlouhodobého finančního opatření k vytvoření podmínek pro navýšení kapacit lékařských fakult na veřejných vysokých školách, který připravilo MŠMT ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví a financí.

 

„Na základě údajů Ústavu pro informace ve zdravotnictví a statistiku při současném rozsahu sítě poskytovatelů lůžkové péče jen v tomto segmentu zdravotní péče chybí minimálně 1000 přepočtených úvazků lékařů. Nově získaná resortní statistická šetření dále dokládají narůstající problémy s kapacitou primárního segmentu péče minimálně ve třetině regionů ČR, přičemž zde zjištěná kapacita (2,7 až 3,2 úvazku lékaře na 1000 obyvatel v ČR) je podprůměrná i z mezinárodního hlediska. Ještě závažnější jsou zjištění demografická, dokládající fakt, že populace lékařů v ČR velmi rychle stárne. V některých odbornostech a specializacích průměrný věk dosahuje hranice 60 let.  Lepší situace není ani mezi lékaři – pedagogy na lékařských fakultách vysokých škol,“ vysvětluje předkládací zpráva k návrhu opatření.

Paradoxní přitom je, že při mezinárodním srovnání Česko nedostatek lékařů alespoň doposud netrápil – jejich přepočet na tisíc obyvatel je v rámci OECD nadprůměrný. Jenže časy se mění a stárnutí lékařského kmene spolu s nedostatečnými kapacitami lékařských fakult mohou změnu akcelerovat. To dokládá i fakt, že u nás roste počet praktikujících lékařů pomaleji než v okolních státech. Počet lékařů na tisíc obyvatel vzrostl v Česku z 3,56 v roce 2005 na 3,69 v roce 2013, tedy o 0,13. Pomaleji ze sousedních států rostl počet lékařů jen v Polsku, kde činil nárůst mezi lety 2005 a 2013 pouze 0,10. Naopak v Rakousku byl tento nárůst 0,67, v Německu 0,64 a na Slovensku 0,35.

Zdroj: OECD
Zdroj: OECD
Průměrný věk lékařů v ČR. Zdroj: ÚZIS
Zdroj: ÚZIS

Bez účinného zásahu tak bude muset být již v roce 2020 cca 32 procent potřebných kapacit v oblasti lékařských zdravotnických služeb zajišťováno odborníky staršími 60 let – a tento podíl bude dále narůstat. Už ve školním roce 2019 až 2020 přitom přestanou stávající počty absolventů lékařských fakult studujících v českém jazyce, jichž je zhruba 1340, stačit na pokrytí odchodů lékařů do důchodu. Studentů s českým občanstvím je pak ještě méně – v posledních dvou letech se jedná o cca 1135 absolventů ročně.

„Tito však nastupují do českého zdravotnictví pouze částečně a část jich krátce po nástupu odchází do zahraničí nebo na pracovní pozice nesouvisející s poskytováním zdravotnických služeb, např. v oblasti výzkumu a vývoje, farmaceutickém průmyslu, ochrany veřejného zdraví, hygieny, epidemiologie a dalších. Ročně tak zdravotnický systém ČR nově získá přibližně 900 až 950 úvazků lékařů, a to včetně zahrnutí částečných úvazků,“ připomíná návrh dlouhodobého finančního opatření (psali jsme také zde či zde). Pokud k tomu navíc připočteme, že vedle lékařů stárne i česká populace, která tak zákonitě bude potřebovat více zdravotní péče, je jasné, že bez rychlého zásahu nejsou vyhlídky nijak růžové.

Mohlo by vás zajímat

[mn_protected]

Fakulty musí shánět prostředky na české mediky

Kapacity, které přestávají stačit na pokrytí stárnoucích lékařů, ovšem nejsou zaviněny tím, že by o studium nebyli čeští zájemci. „Zájem o studium všeobecného lékařství v čase neklesá, naopak v poslední dekádě významně vzrostl. Z uchazečů, kteří se dostavili k přijímacímu řízení, se za posledních 10 let ke studiu všeobecného lékařství v průměru zapsalo 35,7 procenta. Každoročně se tedy ke studiu zapíše pouze cca jedna třetina zájemců o studium – občanů ČR,“ konstatuje návrh opatření.

Zdroj: MŠMT
Zdroj: Education at a Glance-2017

Problém ale je, že příspěvek, který lékařské fakulty na studenta dostávají, kryje pouze 67 procent skutečných nákladů. To školy řeší tak, že poskytují programy pro studenty z ciziny, z nichž se pak dofinancovává výuka mediků v češtině. Vedle toho nemohou fakulty své kapacity jen tak nafouknout. I kdyby to možné bylo stran prostorových kapacit, už dnes je pro školy problematické zajišťovat učitele a hlavně mladou krev. Důvod je nasnadě: peníze. Mladí pedagogové totiž dostávají na fakultách o 40 až 50 procent méně, než nabízejí nemocnice. „Klesající ochota a motivace lékařů a zdravotníků podílet se za těchto podmínek na vzdělávání a výchově studentů se odráží ve výrazném stárnutí pedagogického sboru,“ stojí v návrhu.

Zdroj: ÚZIS

Problém s financemi je přitom patrný jak při mezinárodním srovnání výdajů státu na jednoho vysokoškolského studenta, tak při porovnání rozpočtu vysokých škol s HDP. I když balík putující na vysoké školství roste, pokud ho porovnáme s HDP, je podíl v posledních deseti letech klesající – zatímco v roce 2009 činil 0,63 procenta, v roce 2011 to bylo 0,55 procenta a letos vychází na 0,47 procenta.

Školy čerpající příspěvek budou muset zapracovat na kvalitě výuky

Díky navrhovanému opatření by ovšem mohly Univerzita Karlova, Masarykova Univerzita, Univerzita Palackého v Olomouci a Ostravská univerzita zažádat o poskytnutí příspěvku na 15 procentní navýšení kapacit přijímaných studentů do programu všeobecné lékařství, a to pro roky 2019 až 2029. Celkem by tak v tomto období měly lékařské fakulty dostat navíc 6,8 miliardy.

„Výdaje na realizaci opatření budou hrazeny z rozpočtové kapitoly MŠMT. Vzhledem k tomu, že výše výdajů v ukazateli vysokých škol dlouhodobě neumožňuje financovat vzdělávání na veřejných vysokých školách ve všech oblastech společenských priorit, budou za tímto účelem výdaje na financování vysokých škol po dobu trvání opatření navyšovány o prostředky účelově vymezené na jeho realizaci. Toto navýšení je pro období 2019 až 2021 potvrzeno usnesením vlády ze dne 19. června 2018 č. 379 k přípravě státního rozpočtu České republiky na rok 2019 a střednědobého výhledu na léta 2020 a 2021,“ uvádí předkládací zpráva.

Cílem je přitom dorovnat financování na reálné náklady, srovnat odměňování pedagogů na úroveň srovnatelnou s nemocnicemi a posílit řady pedagogů tak, aby pokryli navyšování kapacit, to vše pochopitelně za zachování kvality výuky. Počítá se proto, že lékařské fakulty budou pracovat na zkvalitnění výuky včetně zavedení inovativní pedagogiky a využití zpětné vazby ze studentských hodnocení výuky, aktualizaci kurikula, zvýšení efektivity přijímacího řízení, individuálnějším přístupu při přípravě studentů, opatřeních na snížení studijní neúspěšnosti i na krocích v oblasti personální politiky v podobě náborových schémat či kariérních postupů akademických pracovníků. Školy, které se rozhodnou příspěvek čerpat, pak budou muset každoročně předložit MŠMT průběžnou zprávu o realizaci.

„Celkový počet studentů studijního programu všeobecné lékařství poroste postupně v závislosti na prostupnosti studentů do vyšších ročníků studia až k sedmému roku opatření, kdy se celkový počet studentů ustálí. K navýšení absolventů dojde od sedmého roku trvání opatření, přičemž opatření kalkuluje s celkovou 75 až 80 procentní úspěšností studia. Při navýšení počtu studentů o 15 procent se tedy jedná o navýšení počtu úspěšných absolventů v rozmezí 11,3 až 12 procent. Opatření taktéž počítá s navyšováním úvazkové kapacity vyučujících, a to tempem odpovídajícím růstu počtu studentů, čímž se zajistí stálý poměr počtu studentů na pedagoga a zachová se stávající kvalita výuky,“ přibližuje materiál. „V oblasti materiálně technického zajištění výuky budou finanční prostředky poskytnuté na základě tohoto opatření využity zejména na obnovu a doplnění inventáře, přístrojového a laboratorního vybavení ve standardu a dalších výukových pomůcek, případně i na nezbytné rozšíření výukových prostor,“ dodává předkládací zpráva.

Předpokládaný vývoj při realizaci navrhovaného opatření.
Náklady na realizaci opatření.

-mk-

[/mn_protected]