Výroky šéfa švýcarské skupiny o budoucnosti dermatologické divize vyvolaly spekulace také o prodeji podílu ve společnosti L´Oréal. Tím spíše, že se Nestlé zajímá o Horlicks, potravinářskou dceru GSK.

 

Švýcarská skupina Nestlé, která je známá spíše jako potravinářský nadnárodní gigant, má svá aktiva také ve zdravotnictví. Ovšem plánuje se jich zbavit. Koncem minulého týdne totiž oznámila, že „uvažuje o budoucnosti své dermatologické divize Nestlé Skin Health“. Její hodnota je podle listu Financial Times odhadována na 7 miliard dolarů (asi 152 miliard korun).

Podle výkonného ředitele Nestlé Marka Schneidera totiž dermatologická divize „leží mimo strategický záměr skupiny“. Vedení Nestlé nyní zvažuje „několik strategických možností“ divize, kterými může být prodej, vytvoření samostatné společnosti nebo dokonce zalistování (vstup) na burzu cenných papírů. O osudu Nestlé Skin Health by mělo být jasno do poloviny příštího roku.

Prodají i L´Oréal

Analytici odhadují, že pokud by se Nestlé svou dermatologickou divizi rozhodlo prodat, mezi případnými zájemci se mohou objevit farmaceutické společnosti, ale i výrobci běžného spotřebního zboží z oboru péče o kůži a pleť. Nestlé Skin Health vykázala za loňský rok obrat ve výši 2,7 miliardy dolarů (skoro 59 miliard korun). Vyrábí zejména spotřební farmaceutické produkty, jako krémy proti vráskám, ale i zboží na lékařský předpis.

Dermatologická divize Nestlé Skin Health vznikla z dřívější skupiny Galderma, která byla založena v roce 1981. Šlo o společný podnik Nestlé a francouzské kosmetické značky L´Oréal. Před čtyřmi lety ovšem došlo k převedení celé divize do rukou Nestlé. Švýcarská skupina za to Francouzům zaplatila akciemi společnosti L´Oréal v hodnotě 2,6 miliardy eur (přes 66 miliard korun), které Nestlé ve francouzské kosmetické firmě vlastnila. V důsledku toho se podíl Nestlé v L´Oréal snížil na současných 23,17 procenta.

Mohlo by vás zajímat

Podle analytiků však avizovaný záměr může pouze předznamenat počátek mnohem širšího stahování Nestlé ze zdravotnického byznysu. Objevují se spekulace, že Švýcaři pouze zjišťují náladu na trhu s ohledem na možný prodej jejich téměř čtvrtinového podílu právě v L´Oréal. Odhaduje se, že by za něj Nestlé mohlo dostat až třicet miliard dolarů (653 miliard korun).

Agentura Bloomberg dokonce odkazuje na miliardáře Dana Loeba, jenž do Nestlé investoval tři miliardy dolarů, a který zde funguje jako aktivistický investor. Loeb prý vytváří na vedení Nestlé tlak, aby veškeré majetkové vazby s L´Oréalem zpřetrhalo. „Vnímáme to jako vyjádření ochoty otevřít téma, které bylo donedávna tabu,“ řekl agentuře Bloomberg Martin Deboo analytik společnosti Jefferies. Podle něho udělal Schneider „vysoce symbolický průlom“, k němuž se neodhodlal žádný z jeho předchůdců.

Sám Schneider však spekulace o prodeji podílu Nestlé ve společnosti L´Oréal nepřímo odmítá. Podle něho jde o „báječnou investici“ a informace o úplném odchodu Nestlé z kosmetického byznysu nekomentoval. Pokud však hodlá prodej podílu v L´Oréalu v budoucnosti prosazovat, může narazit na odpor zbylých akcionářů. Jeho hodnota totiž za poslední rok narostla o dvanáct procent, což je víc, než o kolik zhodnotily akcie samotné společnosti Nestlé.

Koupí Nestlé Horlicks?

Švýcarská skupina se ale minulý týden objevila také mezi potenciálními kupci. Farmaceutická společnost GlaxoSmithKline totiž podle agentury Reuters dostala nabídku na odkup indické části její divize na výrobu doplňků stravy Horlicks. GSK by za ni mohla inkasovat více než čtyři miliardy dolarů (bezmála 90 miliard korun).

Agentura Reuters uvedla, že Nestlé je pouze jedním ze čtyř možných zájemců. Kromě Švýcarů mají o Horlicks usilovat také společnosti Reckitt Benckiser, Unilever a Coca-Cola. Zástupci všech čtyř podniků ale odmítli uvedené informace komentovat. Podle dobře informovaných zdrojů, na něž Reuters odkazuje, ale lidé z Nestlé už vedení GSK několikrát svůj zájem o Horlicks v průběhu uplynulého roku demonstrovali. Pokud nakonec uspěje Coca-Cola, byla by to pro ni další miliardová akvizice v relativně krátké době. Před měsícem totiž koupila kavárenský řetězec Costa Coffee za více než pět miliard dolarů (111 miliard korun).

GSK připadá v indické pobočce Horlicks 72,5procentní podíl. Horlicks byla v roce 1873 založena dvěma britskými bratry Jamesem a Williamem Horlickovými v Chicagu. Nicméně největší rozmach společnost zaznamenala v Indii, kam se dostala v průběhu první světové války díky britským vojákům, kteří tam bojovali. GSK už dříve v tomto roce prodala britskou část společnosti Horlicks za blíže neurčenou částku. Novým majitelem se stala britská potravinářská skupina Aimia Foods.

Petr Musil