Kraje, města a obce se bouří proti snížení hodnoty pro povinné přiznání daru

Proti nově stanovené hranici pro přiznání daru na hodnotu pět tisíc a více korun se bouří české i moravské kraje, obce a města. Podle nich je částka nízká, podle občanského zákoníku bagatelní a povede k další explozi byrokracie a zaplevelení registru darů nesmysly.

Povinnost přiznat dary za bagatelní částky se má podle novely zákona o střetu zájmů týkat všech veřejných funkcionářů, tedy primátorů, starostů a zastupitelů krajů, měst a obcí. K novele má dojít v souvislosti se zákonem o lobbyingu, dopadá však na širší okruh osob.

Vyplývá to z připomínkového řízení k návrhu zákona, kterým se mění další zákony právě kvůli přijetí zákona o lobování.

Pouze dva kraje zaslaly v rámci připomínkového řízení vyjádření „bez připomínek“. Jde o Karlovarský kraj a Olomoucký kraj. Liberecký kraj se k návrhu novely nevyjádřil. Zbylých deset krajů sepsalo zásadní nesouhlasné stanovisko, které podpořil Svaz měst a obcí. Tím se dostaly do rozporu s předkladatelem zákona. Slovo rozpor je v tabulce s výsledky připomínkového řízení napsáno červeně desetkrát pod sebou.

Mohlo by vás zajímat

Povinnost se týká i premiéra

Jádrem sporu je novela zákona o střetu zájmů, ke které má dojít v souvislosti s novým zákonem o lobbyingu. Novela zákona o střetu zájmů má obsahovat novou povinnost v §11, totiž veřejný funkcionář je povinen přesně, úplně a pravdivě oznámit, že: „b) během výkonu funkce získal dar v hodnotě vyšší než 5 000 Kč, s výjimkou darů uvedených v oznámení o majetku podle § 10,“.

Veřejným funkcionářem jsou mimo jiné všichni starostové, radní, zastupitelé, ale také například vedoucí zaměstnanci příspěvkových organizací územně správních celků. Kdo je veřejný funkcionář stanovuje předmětný zákon o střetu zájmů: Jsou to  mimo jiné i poslanci, soudci, státní zástupci, policisté, vojáci, jmenovaní státní funkcionáři i členové vlády a jejich náměstci.

Návrh obsahoval už věcný záměr, nikdo se neozval

Stručně a jasně sdělil zásadní připomínku například Královéhradecký kraj: „Navrhujeme ponechat hodnotu daru, jež není nutné zapisovat do registru oznámení, ve výši 10 000 Kč (tak jak je tomu ve stávající právní úpravě). Snížení částky na 5 000 Kč povede pouze k nesmyslnému byrokratickému zapisování v dnešní době zcela marginálních darů do daného registru a dojde tak pouze k nesmyslnému zaplevelování daného registru nepodstatnými informacemi.Tato připomínka je zásadní.“

[mn_protected]

Na to předkladatel zákona nakonec celkem jedenáctkrát napsal: „Vláda usnesením ze dne 21. února 2018 č. 114 schválila věcný záměr zákona o lobbingu včetně preferované varianty, která mj. uváděla: ,V zákoně o střetu zájmů bude stanovena nižší spodní hranice hodnoty daru, uváděného v oznámení o příjmech a závazcích, a dále zrušeno započítávání darů do celkové hodnoty příjmů v kalendářním roce, která je v současné době stanovená ve výši 100 000,- Kč. Pro evidenci jednotlivých darů bude vytvořen speciální oddíl v registru oznámení, zřízeném dle zákona o střetu zájmů a do něj se budou zaznamenávat veškeré dary, přesahující hodnotu 5 000,- Kč.´  Návrh změny zákona o střetu zájmů pouze odpovídá vládou schválenému věcnému záměru zákona o lobbingu. Lze podotknout, že záměr snížit hranici hodnoty darů na 5 000 Kč nebyl předmětem rozporu ze strany žádného z připomínkových míst vyjadřujících se k věcnému záměru zákona o lobbingu.“

Věcný záměr byl předložen a vypracován ještě za ministra pro lidská práva a legislativu Jiřího Dienstbiera (ČSSD).

Proč pět a proč ne deset?

Kraje však k zásadnímu nesouhlasu mají své důvody: „Navrhované snížení hodnoty daru, která nepodléhá oznamovací povinnosti, na 5 000 Kč, způsobí v praxi komplikace pro veřejné funkcionáře, kteří budou muset oznamovat i dary nepatrné hodnoty. S ohledem na stav ekonomiky a růst cen se nejeví jako vhodné snížit tuto hranici na 5 000 Kč, neboť tato výše se jeví dle uvedeného jako bezvýznamná. Navíc předložený návrh zákona nikterak nezdůvodňuje potřebu tuto hranici snížit a ani důvody pro toto snížení (např. na základě jakých skutečností dospěl navrhovatel k tomu, že hranice 10 000 Kč není ,vhodná´ a že hranice 5 000 Kč je naopak ,vhodná´). Proto navrhujeme ponechat současnou výši 10 000 Kč, která v praxi nepůsobí obtíže,“ uvádí například Moravskoslezský kraj.

Plzeňský kraj k tomu nesouhlasí s vytvářením další databáze darů: „Navrhovaná hranice 5 000 Kč se nám vzhledem k ekonomické situaci jeví jako nepřiměřeně nízká. Také bude někdy problematické určit, jestli některé dary přesahují uvedenou hranici. V minulosti se tato diskuse ohledně výše darů odehrávala i u novely zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a tato hranice se následně neměnila. Plzeňský kraj zastává názor, že je zbytečné tvořit speciální oddíly v centrálním registru jen pro dary. Současný systém je funkční a není zřejmé, čím by oddělení darů do speciálního oddílu přispělo k vyšší transparentnosti.“

Svaz měst a obcí: Opatření dopadá na nelobované

Podle Zlínského kraje občanský zákon stanoví, že jde  o „bagatelní částku“, kterou však lidé budou muset povinně zanášet do registrů: „Hodnotu 10 000 Kč považujeme ve vztahu k tržní hodnotě obvyklých věcí, které bývají předmětem datu, za adekvátní. Opětovně připomínáme ustanovení § 202 odst. 2 zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu, ve znění pozdějších předpisů, podle nějž se nepřipouští odvolání proti rozsudku, jímž bylo rozhodnuto o peněžitém plnění nepřevyšujícím 10 000 Kč. Jedná se tedy o bagatelní částku. Tato připomínka je zásadní.“

Všech deset zásadních nesouhlasů pak shrnuje stanovisko Svazu měst a obcí ČR, které cituje z důvodové zprávy: „V důvodové zprávě v části A. Obecná část, bod 2. je uvedeno: V tomto kontextu pak evidence darů přijatých veřejnými funkcionáři představuje také určitou alternativu k požadavku na odkrývání finančních informací týkajících se lobbingu na straně lobbistů. V této souvislosti se lze dále setkat s omezeními přijímání darů či protislužeb, resp. ohlašovací povinností ve vztahu k darům od určité výše. Je proto navrhováno, že v zákoně o střetu zájmů bude stanovena nižší spodní hranice hodnoty daru, uváděného v oznámení o příjmech a závazcích, a dále zrušeno započítávání darů do celkové hodnoty příjmů v kalendářním roce, která je v současné době stanovená ve výši 100 000 Kč. Pro evidenci jednotlivých darů bude vytvořen speciální oddíl v centralizovaném registru oznámení, zřízeném dle zákona o střetu zájmů, a do něj se budou zaznamenávat veškeré dary, přesahující hodnotu 5 000 Kč.“

Podle Svazu měst a obcí ČR „povinnost evidence darů ve snížené hodnotě, a navíc v samostatné části, dopadne i na osoby, které nelze podřadit pod definici lobovaného“.  Svaz měst a obcí ČR upozorňuje, že jiný okruh osob vzniká definicí lobbyisty a lobovaného a jiný okruh osob tvoří veřejní funkcionáři podle zákona o střetu zájmů.

Měli se ozvat dříve

„Snížení limitní hodnoty pro vznik povinnosti oznámit přijetí daru a vytvoření speciálního oddílu znamená další administrativní zátěž bez racionálního odůvodnění. Limitní hodnotu daru ve výši 5 000 Kč pro vznik oznamovací povinnosti považujeme vzhledem k tržní hodnotě obvyklých věcí za adekvátní. Toto naše stanovisko lze opřít i o ustanovení § 202 odst. 2 Občanského soudního řádu, dle kterého odvolání není přípustné proti rozsudku, vydanému v řízení, jehož předmětem bylo v době vydání rozsudku peněžité plnění nepřevyšující 10 000 Kč. Plnění nepřevyšující částku 10 000 Kč je považováno z pohledu řízení za bagatelní. Tato připomínka je zásadní,“ uvádí k návrhu zásadní nesouhlas Svaz.

Také k této připomínce je předkladatelem červeně připsáno „rozpor“ a již výše uvedené zdůvodnění, které přeloženo říká: Měli jste se ozvat dříve.

[/mn_protected]

Irena Válová