Americké farmaceutické firmy v čele s Pfizerem překonaly odhady. Stejně tak se dařilo britské GlaxoSmithKline nebo výrobci zdravotnického vybavení Smith & Nephew.
Výsledková sezóna pomalu končí, ale optimismus ve farmaceutickém průmyslu přetrvává. V minulém týdnu to potvrdilo hned několik amerických firem z daného oboru v čele s Pfizerem. Ten překonal očekávání investorů na Wall Street, když jeho tržby meziročně vzrostly o dvě procenta. Jen o jeden procentní bod rychlejším tempem rostly prodeje společnosti Eli Lilly.
U obou společností se podle agentury Bloomberg projevily na tržbách problémy týkající se cenové politiky v oblasti léků. Ve Spojených státech již několik let trvá tlak na to, aby farmaceutické firmy držely ceny na uzdě a ideálně je nezvyšovaly vůbec nebo jen mírně. To je také důvod, proč jsou akcie farmaceutického sektoru v USA výrazně méně výkonné než souhrnný index S&P 500, který zahrnuje pět stovek největších na newyorské burze obchodovaných firem.
Gilead táhly léky na HIV
Mohlo by vás zajímat
O něco lépe se vedlo jiné americké biofarmaceutické firmě, Gilead Sciences. Její celkové tržby sice vzrostly meziročně jen o čtyři procenta, když dosáhly 5,3 miliardy dolarů (téměř 122 miliard korun). Avšak velmi zajímavý je pohled na její jednotlivé léky. Například v případě Yescarty, léku pro boj s rakovinou, se prodeje oproti prvnímu čtvrtletí minulého roku více než zdvojnásobily na 96 milionů dolarů (2,2 miliardy korun).
Tržby z prodeje Biktarvy, který se podává při léčbě HIV, se zvýšily o 12,5 procenta na 3,6 miliardy dolarů (skoro 83 miliard korun), a to zejména díky většímu objemu prodaných kusů. Podle listu Financial Times tak Biktarvy pomohl Gileadu více než nahradit pokles tržeb u léků proti hepatitidě typu C, které klesly z jedné miliardy dolarů v minulém roce na 790 milionů (18,2 miliardy korun).
Čistý zisk společnosti se meziročně zvýšil o 28 procent na necelé dvě miliardy dolarů (přes 40 miliard korun). To se projevilo také na tom, že Gilead zvýšila odhad svých celoročních tržeb na 21,8 miliardy dolarů, zatímco do letošního roku vstupovala s cílem o půl miliardy dolarů nižším. Pozitivní kvartální výsledky i zlepšený výhled ocenili rovněž investoři, díky jejichž rostoucí poptávce akcie Gileadu bezprostředně posílily o necelé procento.
GSK chce posílit v boji proti HIV i rakovině
Rovněž britskou farmaceutickou skupinu GlaxoSmithKline táhly v prvním letošním čtvrtletí vzhůru prodeje léků na HIV. Ty se meziročně zvýšily o čtyři procenta na 1,1 miliardy liber (33 miliard korun). Do Julucy, jak se produkt pro potlačení viru HIV jmenuje, společnost GSK vkládá velké naděje i do budoucna. Pod očekáváním analytiků zůstaly pouze výsledky divize spotřební medicíny.
K celkovým tržbám, které za první kvartál dosáhly 7,7 miliardy liber (a jsou tak meziročně o pět procent vyšší) přispěl i úspěch vakcíny proti herpes viru Shingrix, jež GSK přinesla oproti loňskému roku dvakrát větší příjmy. Za celý letošní rok by Shingrix měl podle výkonné ředitelky GSK Emmy Walmsleyové pokořit hranici tržeb ve výši jedné miliardy liber (30 miliard korun).
„Silné první čtvrtletí roku 2019 je pro nás velmi důležité a je v souladu s naším očekáváním,“ uvedla Walmsleyová pro list Financial Times. Zároveň zdůraznila, že pro GSK zůstává prioritou posílení vývoje nových léků, a to jak proti HIV, tak proti rakovině. GlaxoSmithKline počítá s tím, že udrží dividendu pro tento rok na úrovni 80 pencí na akcii (24 korun). „Jde o nejvyšší dividendu, kterou vůbec vyplatí jakákoli z velkých farmaceutických firem v rámci Evropské unie,“ uvedli analytici poradenské společnosti Jefferies pro list Financial Times.
Smith & Nephew: mistr akvizic
Důvod k oslavám výsledků prvního kvartálu letošního roku má také britský výrobce zdravotnických pomůcek a vybavení Smith & Nephew. Jeho tržby meziročně vzrostly o 4,4 procenta na 1,2 miliardy liber (36 miliard korun). Vedení společnosti na základě vývoje v prvních třech měsících letošního roku mírně zvýšil předpověď prodejů pro celý tento rok.
Britské zdravotnické firmě se dařilo ve všech jejích segmentech – ortopedické rekonstrukci, sportovní medicíně i pomůckách pro poúrazovou péči. Z geografického hlediska nejvíce tržby rostly v zemích rozvíjejících se trhů (meziročně o patnáct procent). V USA, které jsou pro Smith & Nephew největším odbytištěm, pak o čtyři procenta. V Evropě se společnost vrátila k růstu po několika předchozích čtvrtletích.
Smith & Nephew se také během prvního čtvrtletí podařilo uzavřít čtyři akviziční obchody. V březnu například koupil za 600 milionů dolarů (13,8 miliardy korun) svého amerického konkurenta Osiris Therapeutics. Výkonný ředitel Smith & Nephew Namal Nawana vyjádřil také naději, že společnost bude pod jeho vedením v těchto nákupech pokračovat. „Na trh přicházejí stále nové technologie, za kterými v mnoha případech stojí malé firmy. Akvizice jsou proto pro nás velmi důležitým nástrojem,“ řekl listu Financial Times.
Petr Musil