Nedostatek personálu a stoupající tlak na britskou Národní zdravotní službu (NHS) už začínají pociťovat i pacienti. Jak ukázal průzkum spokojenosti provedený ve 144 anglických nemocnicích na 75 tisících pacientech, lidé si oproti předchozím rokům více stěžují na nedostatek informací, které dostanou při ukončení hospitalizace, a také na průtahy jak při přijetí, tak během propouštění z nemocniční péče. Výsledky jsou nejhorší za posledních deset let.
Pacienti v anglických nemocnicích čelí stále častěji průtahům, než se pro ně najde lůžko, a k tomu mnohdy musí čekat i na pomoc personálu či úlevu od bolesti. Prohlubující se nedostatek personálu už totiž nezvládá uspokojivě reagovat na rostoucí poptávku po péči (o tom, že situace se dost možná bude ještě zhoršovat, jsme psali zde). Počet lidí, kteří byli spokojeni s průběhem hospitalizace, se tak poprvé po šesti letech propadl.
„Personál sice těžce pracuje, je ale zřejmé, že dosáhl bodu, kde to samo o sobě nestačí. Stupňující se tlak na systém má přímý dopad na to, jak lidé vnímají péči během hospitalizace,“ konstatuje podle The Guardian Ted Baker, hlavní inspektor pro nemocniční péči Komise pro kvalitu péče, která průzkum mezi pacienty každoročně provádí. Podle něj poptávka po péči v době personální krize roste natolik, že ve snaze zajistit lepší péči NHS stagnuje a v některých oblastech se dokonce zhoršuje.
Co průzkum provedený v červenci loňského roku na 75 tisících pacientech ukázal? I když většina dotazovaných byla s péčí spokojena, přibylo těch, kteří měli ke službám výhrady. Celkem 11 procent hospitalizovaných poukázalo na to, že měli být do nemocnice přijati podstatně dříve, což je vůbec nejvíce v posledním desetiletí. Jeden ze šesti pacientů pak měl „rozhodně“ pocit, že po přijetí do nemocnice čekal příliš dlouho, než se pro něj na oddělení našlo lůžko. Celá třetina lidí se domnívá, že personál nedělal vše pro to, aby zvládal jejich bolest, a 32 procent nedostalo potřebnou pomoc k tomu, aby se umylo.
Oproti tomu 59 procent dotazovaných uvedlo, že pomoc personálu dostalo vždy v přijatelném čase. 37 procent respondentů mělo pocit, že kdykoliv může najít někoho, s kým si pohovořit o svých obavách a problémech, a 53 procent mělo dostatečnou emocionální podporu. Jenže podíl pacientů, kteří měli po celou dobu důvěru v sestry (77 procent) a lékaře (79 procent) se proti roku 2017 i 2016 snížil. Ve výsledku tak na desetibodové škále hodnotilo zkušenost body devět a výše 48 procent pacientů, což je meziročně o dva body méně. 80 procent hospitalizovaných mělo dojem, že o ně bylo postaráno důstojně a s respektem, což je taktéž meziročně dvouprocentní propad.
Tři z pěti pacientů nevědí, jak se o sebe dál starat
Oproti předchozím rokům pak klesl i počet těch, kdo se cítili být do péče zapojeni a také dostali písemné informace o lécích, které mají užívat. Další problematickou oblastí bylo propuštění z nemocnice – celá čtvrtina lidí poukázala, že se zpozdilo přinejmenším o čtyři hodiny (nějaké zpoždění zaznamenalo 41 procent pacientů), a naopak 15 procent nemělo dostatečné info o tom, že vůbec bude propuštěno. Tomu koresponduje i prosincové zjištění novin The Telegraph. Podle něj se během posledních pěti let zvýšil počet pacientů, často starších a zranitelných, kteří jsou z nemocnice propuštěni v noci, a to o 20 procent.
Nevalná je i informovanost pacientů ohledně další péče. 40 procent nedostalo vytištěné informace ohledně toho, jak o sebe doma mají pečovat, a jen jednomu ze čtyř hospitalizovaných bylo při propuštění sděleno, na koho by se měl v případě problémů obrátit. Znepokojivé je podle regulátorů i to, že celých 44 procent pacientů je propuštěno s medikací, ovšem bez jakýchkoliv instrukcí a varování ohledně nežádoucích účinků, na které je třeba dávat pozor. Špatná informovanost ve výsledku ovlivňuje i fungování pohotovostí, kde devět procent pacientů nemá žádné informace o svém zdravotním stavu.
„Jsem zklamaný, že letos vidím celkově nedostatek zlepšení a v některých případech lidé poukazují na horší zkušenosti, hlavně v souvislosti s kvalitou informací při propouštění a integrací péče v různých částech systému. Minulý rok průzkum poukázal, že systém navzdory rostoucím tlakům vykazuje zlepšování. Letos se ale trend, který jsme pozorovali předchozích šest let, nepovedlo udržet,“ komentuje situaci Ted Baker.
Nemocnice nestíhají, a už nejen v zimě
Podle odborníků jsou výsledky alarmující a dokazují, že NHS se už kvůli nedostatku personálu i financí nezvládá kvalitně postarat o všechny pacienty. „Výsledky plynoucí z dat, které zveřejnila Komise pro kvalitu péče, odrážejí každodenní realitu urgentní péče v NHS. Navzdory někdy i hrdinným snahám personálu začínají mít neustávající tlaky, které se v systému roky hromadí, navrch. Vyjádřená nespokojenost může v populaci odrážet rostoucí poznání, že má NHS problémy – a to nejen v zimě. Lidé už nejsou připraveni smířit se s věcmi, které nejsou dost dobré. V době, kdy problémy s personálem vedou k tomu, že nemohou v případě potřeby najít nikoho, s kým by si mohli pohovořit, není divu,“ říká prezident Společnosti akutní medicíny Nick Scriven.
„V roce 2018 poukázal průzkum britských postojů na to, že spokojenost lidí s tím, jak je NHS vedena, je nejnižší za deset let. Stoupá i nespokojenost se službami praktických lékařů, a to hlavně kvůli dostupnosti. Ve výsledku by měly být průzkumy jak pro NHS, tak pro politiky důvodem obav,“ domnívá se Dan Wellings z King’s Fund thinktanku.
A co na to samotná NHS? „Průzkum je dalším důkazem, že velká část pacientů je spokojená s péčí, kterou dostala, ale také že NHS a její regionální partneři musí pokračovat v propojování služeb okolo potřeb pacienta, jak je to v dlouhodobém plánu NHS,“ uvedla Národní zdravotní služba.
-mk-