Farmaceutické společnosti začaly zveřejňovat výsledky hospo daření za druhé letošní čtvrtletí. Novartis a Abbott Laboratories překonaly odhady, Johnson & Johnson zvýšil zisk při poklesu tržeb.
Švýcarská farmaceutická skupina Novartis vykázala ve druhém kvartále nárůst provozního zisku o celou jednu pětinu, a to na 3,6 miliardy dolarů (přes 80 miliard korun). Současně se jí podařilo i zvýšit tržby o osm procent na bezmála dvanáct miliard dolarů (269 miliard korun), přičemž trh očekával výsledek o 300 milionů dolarů horší.
Novartis táhne inovativní medicína
Výsledek za druhé čtvrtletí vedl společnost rovněž ke zlepšení celoročního výhledu. Podle výkonného ředitele společnosti Vase Narasimhana by provozní zisk mohl vzrůst meziročně o deset až patnáct procent. Podle portálu Finance.yahoo.com by o jednotky procent měly vzrůst celoroční tržby, a to v rozmezí pěti až devíti procent, zatímco dřívější odhady ses držely mírně pod pěti procenty.
Za skvělými čísly stojí mimo jiné dva přípravky. Entresto, kterým se léčí srdeční selhání, zaznamenal meziroční nárůst prodejů o 81 procent na celkových 421 milionů dolarů (asi 9,5 miliardy korun). Protizánětlivý lék Cosentyx pak přidal 25 procent. Novartis za něho ve druhém kvartále utržil 858 milionů dolarů (19,5 miliardy korun) a Cosentyx je tak jeho nejprodávanějším lékem.
Novartisu tako výborně šlape jeho divize inovativní medicíny, která u své provozní marže překročila hranici 35 procent. „Taková marže je u inovativní medicíny více než přesvědčivá. V tomto světle pak nelze zlepšení celoročního výhledu považovat za nesplnitelné,“ řekl portálu Finance.yahoo.com Stefan Schneider, analytik poradenské společnosti Vontobel.
Mohlo by vás zajímat
Švýcarská farmaceutická skupina také upravila celoroční očekávání tržeb a zisku u své dceřiné společnosti Sandoz. Obojí by mělo růst přibližně stejným tempem jako loni, to znamená v řádu jednotek procent. I tak jde ale o úpravu výhledu směrem vzhůru. Podle Narasimhana jsou kvartální výsledky Sandozu příjemným překvapením, což mimo jiné opět oživilo spekulace o možném prodeji Sandozu.
Rozpačitý Johnson & Johnson
Poněkud rozporuplné výsledky oznámila největší farmaceutická skupina světa, americký Johnson & Johnson. Ve druhém čtvrtletí se mu sice podařilo zvýšit čistý zisk meziročně o necelých 42 procent na 5,6 miliardy dolarů (127 miliard korun), ale jeho tržby meziročně o 1,3 procenta klesly. Největší propad nastal ve Spojených státech (o 2,2 procenta), kde Johnson & Johnson generuje zhruba polovinu ze svých tržeb. Ve zbytku světa byl jejich pokles v řádu desetin procent.
„Výsledky druhého čtvrtletí vnímáme jako solidní, zejména s ohledem na silný růst zisku. To nám umožňuje investice do inovací a tím výrazně zvýšit výkonnost v každém segmentu našeho byznysu,“ uvedl v tiskovém prohlášení Alex Gorsky, výkonný ředitel americké farmaceutické skupiny. Gorsky zároveň podtrhl pokrok ve vývoji nových léků, což má podpořit další rozvoj společnosti.
Z hlediska jednotlivých segmentů se skupině Johnson & Johnson nejvíce dařilo u farmaceutických přípravků, kde tržby meziročně stouply o 1,7 procenta. Bestsellerem se stal Darzalex pro léčbu mnohočetného myelomu, nebo Stelara k léčbě zánětů. O půl procentního bodu nižší růst pak zaznamenaly prodeje běžné spotřební medicíny. Zde je vzhůru táhly zejména výrobky jako Neutrogena, Zyrtec nebo ústní voda Listerine. Naopak téměř sedmiprocentní propad tržeb zaznamenala výroba zdravotnických přístrojů a vybavení.
Abbott překonal odhady
Také další americká farmaceutická skupina, Abbott Laboratories, překonala svými výsledky za druhé čtvrtletí očekávání trhu. Její tržby dosáhly osmi miliard dolarů (182 miliard korun), a přidaly tak meziročně bezmála tři procenta. Téměř stejným tempem se prodeje zvýšily i za celé první pololetí. Nejvíce se společnosti dařilo v segmentu diagnostiky a zdravotnických přístrojů a vybavení. V případě léků ovšem došlo k propadu tržeb o necelá dvě procenta.
Abbott Laboratories, podobně jako Novartis, na základě kvartálních výsledků zlepšil svůj celoroční výhled. Tržby i zisk by se měly zvýšit v řádu „vyšších jednotek procent“. „Růst našich tržeb akceleruje a je udržitelný,“ uvedl v tiskovém prohlášení Miles D. White, výkonný ředitel Abbottu. „Cítíme se mnohem silnější, než jsme původně předpokládali,“ dodal.
Z hlediska jednotlivých výrobků pak nejvyšší meziroční růst zaznamenal monitorovací systém pro hladinu glukózy v krvi FreeStyle Libre, který přidal přes šedesát procent. Rovněž u produktu MitraClip (mitrální svorka používaná při nápravě chlopenních vad) došlo k výraznému zvýšení prodejů, a to o více než čtvrtinu.
Petr Musil