Uplynulý týden ve farmaceutickém průmyslu byl na první pohled poklidný. Ve skutečnosti však přinesl několik nových aliancí mezi tradičními výrobci léků a technologickými společnostmi.
Švýcarská farmaceutická společnost Novartis a americký technologický gigant Microsoft oznámily vytvoření společného podniku. Ponese název Novartis AI (Artificial Intelligence) a půjde o inovační laboratoř. Microsoft bude strategickým partnerem, který zajistí dodávku potřebných dat i digitálních technologií. Cílem je výrazně navýšit kapacity a urychlení vývoje inovativních medicínských prostředků a metod pro pacienty po celém světě.
Novartis a Microsoft využijí AI
Podle oznámení obou firem jejich společný podnik potrvá několik let (aniž by bylo dopředu řečeno, kolik) a zaměří se na dvě klíčové a strategické oblasti: AI Empowerment a AI Exploration. Úkolem AI Empowerment bude postupně uvádět do vzájemné interakce kvanta vědeckých dat, která má Novartis k dispozici, s technologickými řešeními v rámci umělé inteligence, jimiž disponuje Microsoft. Laboratoř má díky tomu vytvořit nové modely a aplikace, které mají vést k inovacím v medicíně.
Na druhé straně AI Exploration bude do jisté míry těžit z „produkce“ AI Empowerment. Za pomoci počítačové techniky se hodlá zaměřit na modelování léků, které by mohly být vyráběny jednotlivým pacientům přímo na míru. To znamená optimalizovat jednotlivé terapie nejen podle konkrétní choroby, ale i nejrůznějších vlastností samotného pacienta, včetně jeho genetické výbavy.
„Novartis se dlouhodobě snaží pracovat na medicíně, která by stavěla na propojení a využití digitálních technologií se získanými vědeckými daty. Spojení jako je to s Microsoftem v nám tom velice pomůže,“ uvedl v prohlášení Vas Narasimhan, výkonný ředitel Novartisu.
Mohlo by vás zajímat
„Naše strategická aliance zkombinuje zkušenosti Novartisu z oboru medicíny a dalších přírodních věd a zkušenosti Microsoftu v oblasti umělé inteligence. Společně chceme dosáhnout dosud nevídaných výsledků a přinést možnosti umělé inteligence každému jednotlivému zaměstnanci Novartisu. Tak, aby mohl naplno využít svůj talent a schopnosti,“ doplnil výkonný ředitel Microsoftu Satya Nadella.
Novo Nordisk a Noom proti obezitě
K obdobnému propojení došlo také mezi dánskou farmaceutickou společností Novo Nordisk a americkou firmou Noom, která se zaměřuje na digitalizaci ve zdravotnictví. Oba podniky hodlají v rámci společného podniku vyvinout programy, které budou lidem pomáhat účinně bojovat s obezitou a snižovat jejich hmotnost.
Noom už má za sebou úspěšný vývoj aplikace na hubnutí nebo aplikace, podle kterých si lidé mohou sestavit jídelníček na míru. Noom se chlubí, že jeho produkty využívá více než 45 milionů lidí po celém světě a že jim skutečně pomohly zbavit se přebytečných kilogramů.
Novo Nordisk a Noom chtějí svůj společný projekt postavit rovněž na umělé inteligenci, která bude simulovat více než tisícovku osobních koučů. Na základě získaných dat pak bude aplikace vyvíjena tak, aby skutečně dovedla své uživatele nejen k prokazatelným změnám, ale „aby tyto změny byly rovněž udržitelné,“ uvedla společnost Novo Nordisk.
Dánský výrobce léků, který se mimo jiné zaměřuje na inzulín, už s Noomem spolupracoval. Obě firmy za sebou mají osmiměsíční pilotní projekt, který se rovněž na obezitu soustředil. Vedle toho Novo Nordisk také na trh dodává lék, který se při obezitoterapii využívá. Jedná se o Saxendu, která společnosti přinesla za první pololetí tržby ve výši 390 milionů dolarů (asi 9,1 miliardy korun). To je o šedesát procent meziročně více.
Sanofi přesouvá síly do Maďarska
Na rozdíl od Novartisu a Novo Nordisku francouzská farmaceutická společnost žádné spojení s technologickou firmou neoznámila. Alespoň prozatím. Bude však rozšiřovat svou pobočku v maďarské Budapešti. Tam hodlá během příštích tří let zvětšit počet zaměstnanců o 350. První stovka z nich má získat práci už v průběhu příštího roku s tím, že se bude jednat především o administrativní síly a pracovníky obchodu.
Společnost v Maďarsku zaměstnává už kolem dvou tisíc lidí. Budapešť tak patří mezi ta působiště, kde Sanofi počet zaměstnanců zvyšuje. Naproti tomu v Japonsku, v domovské Francii nebo v Německu lidi propouští. Letos v dubnu firma oznámila, že na řadu přijde zužování personálních kapacit také ve Spojených státech.
Sanofi má provozovny ve více než stovce zemí, kde pro ni pracuje kolem 104 tisíc zaměstnanců. Ještě před třemi lety se jejich blížil 107 tisícům.
Petr Musil