Slovenská firma Air – Transport Europe (ATE) se zúčastní tendru na provozování vrtulníků letecké záchranné služby (LZS) v Česku po roce 2021. „Společnost má zájem své působení v ČR rozšířit mimo středisko v Olomouci i do dalších krajů,“ řekl na dotaz ČTK mluvčí ATE Roman Pavlík. Hodnota celé zakázky je asi 3,8 miliardy korun bez DPH. Podle podmínek výběrového řízení bude stanovišť do roku 2028 nadále deset, místo pěti bude mít šest nepřetržitý provoz.

 

„Naše společnost v letošním roce upevnila svou pozici na Slovensku a získala povolení na provozování všech středisek letecké záchranné služby na dalších šest let. V návaznosti na tento úspěch jsme se rozhodli zúčastnit se i vypsaného výběrového řízení ministerstva zdravotnictví na provozovatele letecké záchranné služby v ČR,“ uvedl Pavlík.

Zástupci společnosti ATE, která má své vrtulníky v Olomouci, se nyní seznamují s podmínkami provozu letecké záchranné služby v ostatních krajích a všechna střediska navštěvují. Slovenská ATE je nyní podle Pavlíka jediným z provozovatelů letecké záchranné služby v Česku, který nabízí i přímé zkušenosti vlastního lékařského sboru, který je na Slovensku součástí týmu. „Věříme, že můžeme českým krajům nabídnout skutečnou přidanou hodnotu,“ podotkl.

Letecká záchranná služba vzlétá z deseti základen. V Plzni a v jihočeské Bechyni ji nyní provozuje armáda, v Praze a v Brně policie. Šest zbývajících mají v současné době na starosti do konce tři soukromé firmy – Ústí nad Labem, Liberec a Hradec Králové firma DSA, Jihlavu a Ostravu HAT a Olomouc ATE. Nově bude víc soukromých, policie bude dál obhospodařovat pražskou základnu a armáda plzeňskou.

Mohlo by vás zajímat

Z pěti na šest by se měl od příštího roku zvýšit počet stanovišť, kde je posádka v pohotovosti nonstop. Ostatní v Jihlavě, Liberci, Ústí nad Labem a Olomouci budou fungovat jen mezi 07:00 a 20:00. Každý provozovatel by měl mít podle zadávací dokumentace na starosti jednu základnu s nepřetržitým provozem a jednu základnu s denním provozem. Podle ministerstva by to mohlo šetřit náklady. Kraji žádané nové základny na Zlínsku a Karlovarsku nevzniknou

Firma ATE je na nepřetržitý provoz podle Pavlíka připravena. „Naše společnost je vybavena nejen zkušeným personálem, ale i moderní technikou. Vlastníme vrtulníky typu Bell 429, které jsou vybavené systémem pro noční vidění,“ uvedl Pavlík. Podotkl, že v olomouckém středisku se společnosti ATE podařilo jako prvnímu soukromému provozovateli letecké záchranné služby nasadit palubní naviják, který se používá při speciálních záchranných akcích.

V roce 2017 měly zdravotnické záchranné služby téměř 1,1 milionu výjezdů. Přibližně ve třech procentech nejzávažnějších případů vzlétá k pacientovi záchranářský vrtulník, jde například o vážné dopravní nehody, zástavy srdce, popáleniny nebo úrazy v nepřístupném horském terénu.

-čtk-