Zdravotní pojišťovnou letošního roku je podle hodnocení neziskové organizace HealthCare Institute největší Všeobecná zdravotní pojišťovna. Druhé místo získala nejmenší pojišťovna Zaměstnanecká pojišťovna Škoda. Nemocnicí roku se stalo zařízení v Českých Budějovicích. Jako druhá se umístila nemocnice ve Strakonicích. Výsledky byly včera vyhlášeny na odborné konferenci Efektivní nemocnice, kterou institut každoročně pořádá.
Zdravotní pojišťovnou letošního roku je podle průzkumu neziskové organizace HealthCare Institute (HCI) největší Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP). Výsledky byly vyhlášeny včera na každoroční odborné konferenci Efektivní nemocnice, kterou institut pořádá. Na druhém místě skončila nejmenší Zaměstnanecká pojišťovna Škoda se zhruba 60.000 pojištěnci. Bronzovou příčku obsadila druhá největší pojišťovna v zemi Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZPMV) se zhruba 1,3 miliony klienty.
Sedm českých zdravotních pojišťoven bylo hodnoceno v šesti kategoriích. Ve čtyřech z nich zvítězila VZP, a to v hodnocení z pohledu ředitelů, pojištěnců, preventivních programů pro děti a dorost a online komunikace. V kategorii finanční zdraví zvítězila ZPMV, ambulantní lékaři zase nejlépe ohodnotili Zaměstnaneckou pojišťovnu Škoda.
S žádostí o vyhodnocení profesionálního přístupu pojišťoven a jejich úrovně partnerského jednání bylo osloveno všech 154 ředitelů nemocnic s akutními lůžky, přičemž dotazník vrátilo 61 z nich (zhruba 40 procent). Finanční kondice se hodnotila na základě veřejných údajů a výročních zpráv. Služby pojištěncům byly z poloviny hodnoceny na základě reakce pojišťovny na požadavky virtuálního klienta a z poloviny vycházely z průzkumných sond mezi pacienty a zaměstnanci nemocnic. Kvalita online komunikace se hodnotila především na základě přívětivosti a užitečnosti webových stránek.
Absolutní vítěz VZP je největší zdravotní pojišťovnou v ČR se zhruba šesti milióny klienty. Její ředitel Zdeněk Kabátek ocenil především vítězství v kategorii pojištěnců. „To je pro nás asi to nejcennější. Doufám, že své klienty nezklameme,“ prohlásil.
Mohlo by vás zajímat
Nemocnice roku stojí v Českých Budějovicích
Nemocnicí roku 2020 je podle HCI Nemocnice České Budějovice. „Nejvyšší ocenění se do Českých Budějovic vrací po pěti letech a my si toho velmi vážíme. Je to ocenění všech zaměstnanců v naší nemocnici. Zároveň jde o velký závazek zejména vůči našim pacientům. To, že se nemocnici v letošním roce dařilo a že jsme v komplexním hodnocení řady kritérií dopadli nejlépe, neznamená, že bychom neměli stále co zlepšovat,“ řekl po vyhlášení její ředitel Michal Šnorek. Také na druhém a třetím místě se umístily nemocnice zřizované Jihočeským krajem, a to nemocnice ve Strakonicích, která zvítězila vloni, a v Písku.
Do celkového výsledku se promítlo hodnocení bezpečnosti a spokojenosti ze strany zhruba 33.000 hospitalizovaných a 29.000 ambulantních pacientů a dále 6.000 zaměstnanců. Experti hodnotili také finanční zdraví nemocnic, zaměřovali se na jejich hospodaření včetně zadluženosti, včasného hrazení pohledávek, investice do budov a majetku nebo průměrné mzdy v nemocnici.
V kategorii fakultních nemocnic zvítězila v dílčím hodnocení hospitalizovaných a ambulantních pacientů a jako „Nemocnice pro život“ Ústřední vojenská nemocnice – Vojenská fakultní nemocnice Praha. Za finanční zdraví byla oceněna Fakultní nemocnice Plzeň, za online komunikaci Fakultní nemocnice Olomouc. Zaměstnanci pak nejlépe ohodnotili Všeobecnou fakultní nemocnici v Praze.
Roste spokojenost s ambulantním ošetřením
Podle prezidenta HCI Daniela Vavřiny dotazníková provedená šetření ukázala několik zajímavých trendů. Oproti roku 2019 byl například zaznamenán nárůst spokojenosti s celkovou úrovní ošetření u ambulantních pacientů. V roce 2020 bylo s ošetřením velmi spokojeno 84 procent pacientů, což je o 4,9 procent více. Snížila se také doba čekání před vstupem do ambulance, kdy do 10 minut čekalo 55 procent pacientů (v roce 2019 51,5 procent), do 30 minut čekalo 35,9 procent pacientů (v roce 2019 34,5 procent), do 60 minut 5,6 procent (v roce 2019 7,9 procent) a déle než 60 minut čekalo 2,7 procent ambulantních pacientů (v roce 2019 – 4,1 procent). Na druhou stranu se například snížil počet pacientů, kteří dostali dostatečné informace o tom, jak o sebe pečovat po propuštění z nemocnice (pokles z 95,3 na 94,4, procenta).
Svou nemocnici jako dobrého zaměstnavatele by rozhodně doporučilo o deset procent více zaměstnanců než vloni (nárůst z 36,2 procent na 46,6 procent). Průzkum také ukázal, že nejžádanějším zaměstnavatelským benefitem zůstává dlouhodobě týden dovolené navíc a že zaměstnanci se nejčastěji obávají agresivity pacientů a jejich příbuzných, syndromu vyhoření nebo nákazy v zaměstnání.
-sed-