Britský gigant v segmentu spotřebního, drogistického či hygienického zboží Unilever má eminentní zájem o odkoupení divize spotřební farmacie skupiny GlaxoSmithKline. Za GSK Consumer Healthcare nabídl obrovskou sumu peněz. Britská farmaceutická skupina zatím lákavé nabídce odolává. Unilever ale doufá, že se mu obchod podaří dotáhnout do úspěšného konce.

„GSK Consumer Healthcare je lídrem ve velmi atraktivním prostředí spotřební farmacie a pro Unilever by divize byla strategicky vhodnou součástí při pokračujícím přetváření svého portfolia,“ uvedla společnost Unilever ve svém sobotním tiskovém prohlášení, v němž reagovala na nejrůznější spekulace o tom, nakolik se mu spotřební farmaceutický byznys skupiny GSK podaří získat.

Společnost Unilever má totiž o divizi spotřební farmacie britské skupiny GlaxoSmithKline eminentní zájem. Nabídla za ni rovných 50 miliard liber (v přepočtu asi 1,47 bilionu korun), uvedla agentura Reuters a další zahraniční média. Jenže skupina GlaxoSmithKline takovou nabídku rovněž podle zahraničních zdrojů odmítla.

GSK prodej spotřební divize zatím odmítla

Britský deník The Sunday Times přišel s tvrzením, že GlaxoSmithKline nabídku odmítla kvůli tomu, že se jí nabízené peníze zdály příliš malé. Podle agentury Reuters však skupina GSK odmítla důvod svého rozhodnutí komentovat. Stejně tak společnost Unilever odmítla sdělit, zda o spotřební farmaceutický byznys bude usilovat i nadále a zda svou nabídku zvýší.

Podle nejrůznějších analytiků je problém právě v ceně. Pokud prý chce někdo zmíněnou část GlaxoSmithKline získat, musí nabídnout víc než zmíněných 50 miliard liber. Přestože například brokerská a poradenská společnost Jefferies nedávno divizi GSK Consumer Healthcare ocenila na 45 miliard liber.

50 miliard je proklatě málo

Podle analytika BBC Simona Jacka je 50 miliard liber málo. „Problém GSK s nabídkou Unileveru je ten, že cena není správná. Podle analytiků Barclays i Goldman Sachs je totiž hodnota zmíněné divize právě kolem 50 miliard liber, jenže ta nezahrnuje několik podstatných a důležitých okolností,“ napsal Jack ve své analýze.

Tou první je podle Simona Jacka prémie. Obvykle se totiž za převzetí tak velkého byznysu platí prodávajícímu prémie kolem 30 procent navíc oproti aktuálnímu odhadu tržní ceny. Pokud prý však zohledníme i zadlužení GSK Consumer Healthcare, nabídková cena by měla být alespoň o pět miliard liber vyšší.

Mohlo by vás zajímat

Druhou okolností je možnost zvýšení ziskovosti spotřebního farmabyznysu GSK, a to prostřednictvím snížení nákladů, k němuž by pravděpodobně došlo i v případě, že by GSK zmíněnou divizi nechtěla prodat. Třetím faktorem, který by mohl nabídkovou cenu GSK Consumer Healthcare zvýšit, je očekávaný růst tržeb, o němž už dříve hovořila výkonná ředitelka GSK Emma Wlamsleyová.

Šéf Unileveru pod tlakem

Unilever přišel s nabídkou na odkup spotřební farmacie od GSK v době, kdy se jeho výkonný ředitel Alan Jope dostal pod tlak kvůli klesajícímu cenovému trendu akcií společnosti Unilever. Firmu totiž drtí stoupající náklady, a to zejména na trzích rozvíjejících se zemí, které jsou největším zdrojem příjmů Unileveru.

Akcie Unileveru totiž za poslední rok na londýnské burze oslabily asi o deset procent. Naproti tomu akcie jeho hlavních konkurentů zaznamenaly buď opačný vývoj, nebo poklesly jen mírně. Prvním případem je společnost Procter & Gamble, jejíž akcie zpevnily o 18 procent, druhým pak společnost Reckitt, která za uplynulý rok ztratila je něco přes jedno procento.

Vedení Unileveru kritizují už i jeho akcionáři. Šéf investičního fondu Fundsmith Terry Smith v minulém týdnu uvedl, že Unilever dává přednost udržitelnosti před výkonností. Fundsmith přitom patří mezi deset největších akcionářů této známé britské obchodní společnosti. Právě strategický nákup by mohl vést k tomu, že akcie Unileveru začnou opět růst.

Petr Musil