Předlohu poslanců ANO o asistenčních a vodicích psech kabinet v zákonodárných sborech zřejmě nepodpoří. Předpis má zejména zajistit lidem vstup s těmito psy do veřejných prostor a veřejné dopravy. Návrh podle vládních legislativců tyto prostory nevymezuje dostatečně a neobsahuje ani obecné podmínky pro výcvik asistenčních psů. Koaliční kabinet by měl zaujmout k návrhu zákona podle podkladů pro středeční schůzi záporné stanovisko.
Předkladatelé tvrdí, že postižení lidé s vycvičenými psy nyní mohou mít problémy zejména v autobusech a v letadlech. Stejný návrh zákona předkládala skupina poslanců z většiny klubů už v minulém volebním období. Dolní komora jej nestihla do voleb projednat.
Kabinet podle předběžného stanoviska poukáže na to, že mezi veřejně přístupné prostory nelze zahrnout například banky a pojišťovny, neboť jde o subjekty soukromého práva, ani některé státní budovy, třeba věznice. Vstup veřejnosti do svých prostor mohou zakázat nebo omezit, upozornili vládní právníci. V případě podmínek výcviku a standardů psů se speciálním výcvickem upozorňují na to, že dovednosti vodicích psů sice stanoví vyhláška, u asistenčních a signálních psů ale nikde uvedeny nejsou. Legislativci navíc zpochybňují navrhovaný požadavek, aby tato zvířata mohli cvičit jen ti, kteří jsou řádnými členy mezinárodní organizace sdružující výcvikové subjekty.
Předloha stanoví, že asistenční a vodicí psi by nemuseli mít náhubek a být na vodítku. Majitelé by ale museli být schopni je ovládat a bezpečně využívat. „Speciální výcvik uvedených psů omezuje bezpečnostní rizika i jiné aspekty chování zvířat, které by jinak mohly odůvodňovat vyloučení jejich přístupu do veřejných prostor nebo prostředků veřejné hromadné dopravy,“ napsali autoři předlohu v důvodové zprávě.
Za vstup psa se speciálním výcvikem do veřejných prostor a prostředků veřejné dopravy by provozovatelé nesměli podle předlohy požadovat úhradu. Po majiteli by však mohli žádat předložení průkazu a psí známky potvrzující, že jde skutečně o asistenčního nebo vodicího psa.
-čtk-