Pestré (i protichůdné) návrhy na změnu cenového předpisu pro léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní účely doputovaly od zájmových skupin na Ministerstvo zdravotnictví. To je shrnulo do jedné tabulky, kterou má Zdravotnický deník k dispozici. Dnes se o návrzích bude jednat přímo na ministerstvu v rámci vypořádání připomínek. O svých vlastních prioritách při změně cenového předpisu ale ministerstvo mluvit nechce.
„MZ oslovilo všechny dotčené subjekty s výzvou k zaslání podnětů na novelizaci Cenového předpisu o regulaci cen léčivých přípravků a PZLÚ. Obdržené podněty jsme rozeslali dotčeným subjektům včetně plátců a první jednání, na kterém bude probíhat diskuze k jednotlivým článkům a podnětům, se uskuteční ve druhé polovině srpna,“ uvedl pro Zdravotnický deník mluvčí ministra zdravotnictví Ondřej Jakob s tím, že nechce být konkrétnější. Jak zjistil Zdravotnický deník, diskuse proběhne právě dnes.
Z ministerské tabulky se jeví, že návrhy zájmových skupin nesměřují k nějakému ušetření veřejných finančních prostředků, nebo snížení cen léků. Naopak, navrhuje se mimo jiné zvýšit sazby v prvních pěti pásmech maximální obchodní přirážky se zdůvodněním, že jde o „dílčí kompenzaci růstu jednotlivých nákladových položek (zejména nárůst ceny lidské práce prostřednictvím zvýšení minimálních i průměrných mezd, nárůst nákladů na pohonné hmoty a energie, nárůst inflace a úrokových sazeb), které vytváří nesmírný tlak na celý segment lékárenství a distribuce“. Úprava by u prvního pásma (cena léku do 150 Kč) měla zvýšit přirážku z 37 % na 42 % a v dalších pásmech pak postupně o 4 %, 3 %, 2 % a o 1 % , přičemž u tří nejdražších pásem by se nezvyšovala vůbec. V prvních pěti pásmech by se také zvýšil tzv. nápočet (pevná část odpovídající pásmu dle výše skutečně uplatněné ceny). Prohloubila by se tak progresivita obchodní přirážky, která zvýhodňuje levné léky.
Potenciálním jablkem sváru může být snaha výrobců léků, aby si sáhli na přirážku, která náleží distributorům. „Jde o to umožnit původci uplatnit si přirážku k regulované ceně výrobce, jestliže původce není jen výrobcem či osobou s ní spřízněnou, ale reálným distributorem v České republice, pokud prodává zboží ostatním distributorům,“ zní zdůvodnění návrhu. Jiný návrh naopak přiznává obchodní přirážku pouze distributorům a lékárnám, „které úkony distribuce či výdeje ve smyslu definic zákona o léčivech fakticky vykonaly.“ Důvodem jsou prý situace, kdy zejména původci či jiné osoby uvádějící léčivý přípravek na trh čerpají obchodní přirážku, fakticky však nevykonávají ani distribuci ani výdej ve smyslu zákona o léčivech. „Dochází tak k jejich obohacení o přirážku, kterému však neodpovídá faktický výkon obchodu, přičemž vzhledem k povaze regulované obchodní přirážky jakožto společné pro všechny distributory i lékárnu tím současně dochází k ochuzení distributorů a lékáren, které obchod fakticky vykonávají,“ píše se v návrhu.
Další návrh obsahuje vložení nového odstavce do článku V: „Podíl všech osob zabývajících se distribucí léčivých přípravků a potravin pro zvláštní lékařské účely na maximální obchodní přirážce nesmí ve výsledku překročit 10 % z výše maximální obchodní přirážky stanovené v procentuální sazbě uvedené v odst. 5.“ (v odstavci 5 je tabulka s uvedením výše přirážky v jednotlivých pásmech, které zmiňujeme výše). Podle autorů tohoto návrhu je nezbytné stanovit maximální část přirážky připadající na distribuci, protože „bez tohoto opatření zůstávají lékárny zcela bez ochrany před nadměrným uplatněním přirážky od distribuce“.
K dalším úpravám cenového předpisu se vrátíme po jeho projednání a představení konečné podoby Ministerstvem zdravotnictví.
-cik-