Očkování je ochrana před těžkým průběhem a úmrtím na covid-19, zdůrazňuje ministerstvo zdravotnictví v nové kampani Očkujeme se pro život beze strachu, která bude v médiích. Jednou z jejích tváří je herec Petr Čtvrtníček, který musel být kvůli nákaze koronavirem hospitalizován. Vlna nových případů, jejichž počet začal v ČR znovu stoupat v září, bude podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) pravděpodobně gradovat na přelomu listopadu a prosince a pokračovat až do ledna. Lidé, zejména starší 60 let, by se podle něj měli před touto vlnou přeočkovat.

„Řada odborníků se domnívá, že omikron bude finální mutace. Budeme pak pravděpodobně řešit covid podobně jako chřipku. A pravděpodobně se objeví i společné vakcíny,“ řekl Válek. Česko na ně má podle něj vyhrazenu miliardu korun, očekává se, že minimálně ty od firmy Moderna budou dostupné příští rok. Proti chřipce je nutné se očkovat každoročně, protože vakcína chrání řádově měsíce a mění se její složení.

Pokud koronavirus nebude mutovat negativním směrem, který by vyžadovat opakovat očkování jak na jaře, tak na podzim, bude podle Válka pravděpodobné přeočkování jednou ročně na podzim. „Přeočkování by mělo všechny chránit minimálně devět měsíců,“ dodal ministr.

Specifikem omikronu je podle něj také vysoká nakažlivost, která vede i k tomu, že rouška a respirátor chrání méně než u dřívějších variant viru. Přesto ale ministr doporučuje jejich nošení například ve zdravotnických zařízeních, nejen kvůli covidu, ale i kvůli chřipce a dalším respiračním nákazám. Nemocnicím a lůžkových sociálním zařízením je doporučil, další opatření ale nechystá. „Žádný další krok není racionální, není smysluplný a není rozumný,“ dodal.

V mediální kampani, kterou dnes představilo, chce ministerstvo podle Válka ukazovat konkrétní lidské příběhy, které koronavirus ovlivnil. „Virus pořád zbytečně zabíjí naše spoluobčany. Každý den jsou tu lidi, kteří zbytečně zemřou,“ uvedl Válek. Zkušenost s hospitalizací kvůli nákaze koronavirem má i Čtvrtníček, který je tváří kampaně.

Mohlo by vás zajímat

„Nejsem odborník, ale měl jsem takový středně těžký průběh. Bylo to ještě předtím, než byly k dispozici vakcíny. Měsíc na to ve stejné nemocnici umřel můj táta. Kdyby vakcína byla, mohl tady ještě být,“ řekl novinářům.

Kampaň připravila agentura McCann Prague a nákup mediálního prostoru zajišťuje agentura Remmark. Podle mluvčího ministerstva Ondřeje Jakoba vyšla na zhruba 50 milionů korun, z čehož 30 milionů stál nákup mediálního prostoru v televizích, rádiích, inzerátů a plakátovacích ploch a zhruba 1,5 milionu korun dostala agentura za návrh kampaně.

Klipy kampaně můžete najít zde a zde.

-čtk-