V práci trávíme v průměru 40 hodin týdně, a to přibližně 225 dní v roce po dobu několika desetiletí. Abychom mohli naplno využívat svůj potenciál, musíme být ale zdraví. Jak přistupují v dnešní době ke zdraví svých zaměstnanců firmy?
Dlouhodobě se ukazuje, že nemocný zaměstnanec je nákladnější než investice do jeho zdraví. Vhodná péče o zdraví zaměstnanců je tedy jedním z klíčů k úspěchu samotné firmy.
Pomocnou ruku v této oblasti nabízí i některé zdravotní pojišťovny. Oborová zdravotní pojišťovna (OZP) například v rámci svého projektu Zdravá firma přispívá nejen k prevenci nemocnosti ve firmě. Během Dne zdraví, který je jeho součástí, mohou zaměstnanci v jednom dni zjistit, a to přímo na svém pracovišti, jak jsou na tom například s krevním tlakem, obsahem tuku a cukru v těle, zrakem nebo pigmentovými znaménky.
Den zdraví je velmi žádaný právě tam, kde v rámci firemní kultury chtějí systematicky pečovat o zdraví svých zaměstnanců a budovat si tak i dobré jméno na pracovním trhu.
Výhod, které OZP v projektu Zdravá firma nabízí je ale mnohonásobně víc. Speciální nabídku připravuje OZP na míru pro každou společnost dle zadaných preferencí. „Jiný Den zdraví bude pro zaměstnavatele, kde zaměstnanci většinu času sedí u počítače, a jiný bude ve firmách, kde tvrdě pracují fyzicky,“ upřesňuje Ing. Radovan Kouřil, generální ředitel OZP.
Mohlo by vás zajímat
Oborová zdravotní pojišťovna se snaží celkově maximálně povzbuzovat všechny své klienty k aktivní péči o sebe sama. „V českém systému veřejného zdravotního pojištění nemůžeme pojištěnce, kteří se nestarají o své zdraví nebo si ho dokonce vědomě poškozují nějakým způsobem, sankcionovat nebo používat nějaké negativní pobídky, ale co dělat můžeme, a taky to děláme, je motivovat je ke zdravému způsobu života,“ vysvětluje Radovan Kouřil. A dodává, že letos pro své klienty připravili více než padesát preventivních programů a benefitů. „Rozhodli jsme se, že dáme ze všech pojišťoven nejvíc peněz v přepočtu na jednoho pojištěnce, ale na druhé straně chceme, aby pro své zdraví udělali alespoň to minimum. Takže přístup k benefitům podmiňujeme absolvováním základních preventivních prohlídek u praktického lékaře, stomatologa nebo gynekologa.“
V českém zdravotním pojišťovnictví se jedná o poměrně převratný způsob. OZP je vůbec první ve svém oboru, která prevenci takto podmiňuje. Nicméně obavy z toho, že lidé nebudou souhlasit, se nepotvrdily. Naopak se ukázalo, že je chápou a nový systém vítají. „Negativních reakcí je úplné minimum a dnes proplácíme nejvíc příspěvků v historii OZP, která pečuje o zdraví pojištěnců již 30 let,“ říká generální ředitel OZP Radovan Kouřil.
-red-