Slovensko si bude na konci října volit předsedy samosprávných krajů. Předsedkyní Nitranského samosprávného kraje (NSK) se chce stát i Martina Holečková z mimoparlamentního Křesťanskodemokratického hnutí (KDH). Spolu s její stranou má kandidátka podporu stran SaS, Tým Kraj Nitra – Sdružení kandidátů Nitranského kraje, Šance, Spolu – občanská demokracie, ODS, Demokratická strana, Občanská konzervativní strana a Za lidi. Zatímco někteří kandidáti chtějí pro kraj více kompetencí v oblasti zdravotnictví, Holečková v rozhovoru pro Zdravotnický deník říká, že by mělo být celé v rukou státu. „Jsem přesvědčena, že ministerstvo zdravotnictví by mělo mít ve své kompetenci oblast zdravotnictví jako celek,“ tvrdí.
Proč kandidujete na županku v Nitranském kraji?
Myslím si, že Nitranský kraj má v sobě velký potenciál, který dosud zůstává nenaplněný. Zaslouží si rozvíjet se a kráčet novou cestou. Moje vize je spravovat kraj blíže k lidem, poskytnout prostor obyvatelům, organizacím, obcím a městům, aby se na rozvoji kraje podíleli. Otevřená komunikace, aktivní jednání a spolupráce jsou tři pilíře, díky kterým chci přinést nové možnosti a zlepšení životní úrovně v Nitranském kraji. To jsou důvody, proč jsem se rozhodla kandidovat na post předsedkyně NSK.
Jak byste zhodnotila dosavadní práci předsedy kraje?
Dlouhodobě je o Nitranském kraji známo, že je v dobré ekonomické kondici. Velké pozitivum vidím v nastartovaných procesech spolupráce regionálních strategických partnerů s vyššími územními celky při rozhodnutích týkajících se použití zejména evropských zdrojů v našem regionu. Navzdory dobrému finančnímu zdraví však máme investiční dluh vůči našim obyvatelům. Finanční prostředky, kterými současná samospráva disponuje, zůstávají nesmyslně nevyužité. Jsem přesvědčena, že finanční prostředky, které dnes leží v rezervním fondu, zde při současné inflaci 14 procent ztrácejí hodnotu. Tyto prostředky měla samospráva využít ke zlepšení podmínek pro život nás, obyvatel NSK. V současnosti funguje kraj jako velmi uzavřená instituce, a to je jedna z věcí, které chci změnit.
Byla jeho práce na krajském úřadě v době pandemie efektivní, nebo mohl kraj něco udělat jinak?
Období pandemie bylo jedno z těch, které ukázalo, jak málo proaktivní kraj je. Nebýt aktivního přístupu poslanců v našem kraji, velmi těžko by vznikla velkokapacitní očkovací centra.
Nezvažovala jste kandidovat jako nezávislá kandidátka, nebo je stranická struktura lepší volba?
V roce 2016 jsem vstoupila do Křesťanskodemokratického hnutí, a od té doby jsem členkou této politické strany, nyní i členkou předsednictva. I to je důvod, proč jsem neuvažovala o kandidatuře jako nezávislá. Osobně vidím, jak je často obtížné prosadit něco v pozici nezávislého poslance. Jsem přesvědčena, že na župní úrovni umíme dělat více pro náš kraj a lidi, kteří v něm žijí, pokud jsme součástí určitého uskupení, a ne jako jednotlivci.
Proč jsou na Slovensku podle vás důležité samosprávné kraje z pohledu zdravotnictví?
V poslední době se intenzivně věnuji tématu, které kompetence krajů by bylo dobré posílit, které přidat a které ubrat. Přiznám se, že právě oblast zdravotnictví je ta, u které si umím představit, že by byla předána do rukou státu. Jsem přesvědčena, že ministerstvo zdravotnictví by mělo mít ve své kompetenci oblast zdravotnictví jako celek.
Mají samosprávné kraje v oblasti zdravotnictví dostatek kompetencí, nebo by jich mělo být více?
Myslím si, že samosprávné kraje se v dnešní době se svými kompetencemi umějí vypořádat a mohou je efektivně rozšířit, pokud budou mít podporu státu a dostatek prostředků ze státního rozpočtu. V posledních obdobích však byly tyto prostředky kráceny. Jak jsem již zmínila, spíše vidím v oblasti zdravotnictví prostor pro stát než župu.
Jaké jsou podle vás v současnosti největší problémy zdravotnictví v rámci kraje?
V oblasti zdravotnictví už dnes pociťujeme nedostatek ambulantních lékařů i nižšího zdravotnického personálu. S tím je spojena samozřejmě také kvalita služeb. Zánik ambulancí, odchod lékařů do důchodu a zvýšený zájem mladých lékařů pracovat v zahraničí jsou hlavními problémy, kterým bude náš region čelit.
Řekněme, že vyhrajete volby. Jak chcete řešit situaci s nedostatkem všeobecných lékařů v některých městech a obcích?
Této problematice se spolu se svými kolegy věnuji již delší dobu. Plánujeme prosadit a uvést v platnost systému kontinuálního personálního zabezpečení v ambulantní sféře. Díky němu NSK přebere kompetence při vyhlašování a obsazení volných pracovních pozic. Chci, aby lékaři měli podporu NSK při založení nové ambulance nebo výměně ve stávající ambulanci. Myslím si, že právě díky tomu docílíme zvýšení počtu všeobecných lékařů. Plánuji navázat spolupráci se středními a vysokými zdravotnickými a ošetřovatelskými školami, poskytnout grantovou podporu a pomoc. Navýšení počtu a motivace mladých lidí, aby se zajímali o zdravotnické obory, budou v budoucnosti klíčové.
Přestože Nitranský kraj nemá v rukou žádnou nemocnici, v současnosti se dost řeší i hromadné výpovědi lékařů.
Hromadné výpovědi jsou jen jedním z problémů ve zdravotnictví, který bude muset NSK v brzké době řešit. Více než polovina lékařů v Nitranském kraji je již v důchodovém věku, a proto v brzké době hrozí zánik ambulancí. Efektivní vyčlenění finančních prostředků ze strany NSK je jednou z možností, jak podpořit lékaře a motivovat je k práci ve zdravotnických centrech. Chceme poskytnout zaměstnancům možnosti vzdělávání, a tím zvýšit i úroveň zdravotnictví v našem kraji.
Po župních volbách se má realizovat optimalizace sítě nemocnic. Jak to hodnotíte?
Optimalizace sítě nemocnic je vždy vnímána velmi citlivě. Je to pochopitelné. Každý člověk chce mít dostupnou zdravotní péči. Lidé ji vnímají zejména z pohledu vzdálenosti, teprve poté uvažují o kvalitě poskytované služby. Vedení kraje bude muset být aktivní při jednáních o optimalizaci a bude se v první řadě muset zasazovat o dostupnou a kvalitní zdravotní péči.
K čemu by se měly využít peníze z plánu obnovy na zdravotnictví v NSK?
Chci, abychom měli kvalitní zdravotní služby, a proto si myslím, že finanční prostředky by měly být využity pro modernizaci zdravotních center. Konkrétně můžeme zmínit například modernizaci budov, zdravotnických zařízení, zlepšení služeb pro obyvatele, ale i pro zaměstnance. Je třeba aktivně hledat a zapojovat se do nových projektů v rámci grantové podpory Evropské unie, a tím získat další zdroje financování.
Jaká by měl kraj učinit opatření v rámci šetření v energetické krizi?
Opatření v rámci energetické krize můžeme rozdělit na dvě kategorie. Krátkodobé, které umíme udělat rychle s okamžitou úsporou, jako je přehodnocení současných smluv. Určitě se budu ucházet o kompenzace energií z nevyčerpaných eurofondů. Co se týká dlouhodobých opatření, musíme maximalizovat investice do obnovy budov, ale ne z vlastních zdrojů. Samozřejmostí se musí stát alternativní a ekologické zdroje energií, ale i zelená opatření, která zlepší vnitřní prostředí budov.
Je v Nitranském kraji v současnosti dostatek kvalitních nemocnic a poliklinik?
Dovolím si říci, že dostatek kvalitních nemocnic a poliklinik nemá ani jeden kraj na Slovensku.
Jak by měla vypadat práce župana v otázce zdravotnictví v kraji?
Vzhledem k tomu, že naše župa již neprovozuje žádnou nemocnici, prioritou musí být stabilizace ambulantních lékařů, zdravotnického a ošetřovatelského personálu. A tady je třeba proaktivně jednat. Musíme začít s osvětou již na základních školách. Grantová podpora a zřizování ambulancí v hůře dostupných oblastech jednotlivých okresů společně s benefity pro personál mohou výrazně zlepšit zdravotní péči v našem kraji.
Na co a jak by měl NSK čerpat eurofondy?
Do čerpání eurofondů se musíme zapojit v každé oblasti, kde je to možné. Ať jde o rekonstrukci silnic a mostů, snižování energetické náročnosti budov, vytváření nových ambulancí, nebo chytrých řešení. Čerpání eurofondů musí náš kraj maximalizovat.
Miroslav Homola