Stát má podle současných smluv zajištěný provoz letecké záchranné služby (LZS) od nestátních poskytovatelů až do konce roku 2028. Vláda ale chce včas rozhodnout o dalším postupu. Zadá proto ministru zdravotnictví Vlastimilu Válkovi (TOP 09) úkol, aby vytvořil expertní skupinu a zpracoval novou strategii pro LZS. Konkrétní materiál je již připraven k projednání ve vládě. Jeho cílem je, jak se uvádí v důvodové zprávě, „zajištění dlouhodobé stability systému LZS a zachování kvality a rozsahu této služby i po skončení stávajících kontraktů.“

Systém letecké záchranné služby v České republice se svou dostupností a kvalitou péče řadí mezi nejlepší na světě, přičemž v současné době na našem území funguje celkem deset základen LZS. Provoz dvou z nich zajišťuje stát – pražské stanoviště má v kompetenci Policie ČR a stanoviště v Plzni Armáda ČR. Na fungování osmi zbylých stát v předchozích letech uzavřel smlouvy se soukromými provozovateli a záchranné vrtulníky tak u nás provozují i společnosti DSA a.s. (6 stanovišť) a ATE s.r.o. (2 stanoviště). Oba nestátní provozovatelé mají smlouvy uzavřené do 31. prosince 2028. Meziresortní dohody o zajišťování vrtulníků pro stanoviště v Praze a v Plzni nejsou termínově ohraničené.

Ačkoliv datum vypršení smluv se soukromými poskytovateli LZS je vzdálené více než pět let, vláda již nyní zaúkoluje ministerstvo zdravotnictví, aby vypracovalo nový koncepční dokument o fungování letecké záchranné služby po roce 2028. „Ten by měl směřovat k návrhu zajištění této služby v dalším časovém období tak, aby bylo docíleno její bezproblémové návaznosti na současné období při zachování maximální míry bezpečnosti a kvality činnosti služby a jejího dalšího rozvoje,“ stojí v předkládací zprávě. Téma se řeší již teď také z toho důvodu, že fungování LZS spadá do působnosti mnoha resortů, konkrétně Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva dopravy, Ministerstva vnitra, Ministerstva obrany, Ministerstva financí, Asociace krajů ČR a několika odborných společností. Expertní skupina by měla novou Strategii LZS předložit vládě do konce března příštího roku.

Provoz leteckých záchranek soukromými společnosti byl ještě nedávno třaskavým tématem. Řešila se domnělá předraženost či netransparentnost výběrového řízení. Nakonec se ukázalo, že model výběrového řízení, kdy na základě parametrů zadaných státem, poskytuje vysoce kvalitní a spolehlivé služby dvojice soukromých provozovatelů a armáda a vnitro je doplňují, je funkční a finančně nejefektivnější. Všechny pokusy o zavedení čistě státního modelu selhaly už ve stadiu příprav. Na sklonku roku 2020 se proto stát rozhodl zůstat u smíšeného systému.

Letecká záchranná služba v Česku platí za nenahraditelnou součást integrovaného zdravotnického systému a přednemocniční neodkladné péče již od roku 1987. Jenom v roce 2021 jednotky LZS zasahovaly u 6540 případů. Zasahují nejčastěji u nejvážněji zraněných pacientů, ale podílí se i na převozu orgánů pro transplantace. Letecké jednotky v Praze a Plzni rovněž pomáhaly během koronavirové krize při převozech pacientů mezi nemocnicemi.

Mohlo by vás zajímat

-fk-