Měla to být jedna z věcí, kterou stroj nikdy nenahradí – vřelý lidský přístup a empatie. Nyní to však vypadá, že si umělá inteligence utrhla další skalp do své sbírky. Podle výzkumu, který provedli vědci z University of California San Diego, chatovací program ChatGPT od firmy OpenAI při zodpovídání otázek pacientů ve speciální rubrice na sociální síti Reddit předčil lékaře jak v kvalitě odpovědí, tak v empatii. Výsledky nezávisle na sobě hodnotil tým licencovaných zdravotníků a v téměř 80 procentech případů se přiklonil ve prospěch chatbota.

Autoři v rámci výzkumu nejprve náhodně vybrali ze specializovaného fóra na sociální síti Reddit 195 otázek, na které odpověděli zkušení lékaři. Stejné otázky výzkumníci následně položili i chatovacímu robotovi. Anonymizované odpovědi od lékaře i chatbota následně předali k posouzení trojčlennému týmu odborníků. „Hodnotitelé vybírali, která odpověď byla lepší, a posuzovali jak kvalitu poskytnutých informací (velmi špatná, špatná, přijatelná, dobrá nebo velmi dobrá), tak empatii nebo způsob jednání (neempatický, mírně empatický, středně empatický, empatický a velmi empatický). Průměrné výsledky byly seřazeny na stupnici od 1 do 5 a porovnány,“ vysvětlují celý proces autoři studie.

Jak dopadly výsledky? Ze 195 otázek a odpovědí hodnotitelé upřednostnili odpovědi chatbota před odpověďmi lékařů v 78,6 procentech z celkových 585 hodnocení. Průměrné odpovědi lékařů byly výrazně kratší a také méně kvalitní. U chatbota byl výskyt odpovědí hodnocených jako „dobrá“ či „velmi dobrá“ 3,6krát vyšší. Odpovědi chatbota byly také hodnoceny jako výrazně empatičtější než odpovědi lékařů. Podíl odpovědí hodnocených jako „empatická“ nebo „velmi empatická“ byl u chatbota vyšší než u lékařů, a to dokonce 9,8krát.

Levý graf znázorňuje komparaci kvality odpovědí lékaře a chatbota. Pravý graf znázorňuje míru vyjádřené empatie. Zdroj: JAMA Intern Med.

Přestože výsledky výzkumu jednoznačně favorizují umělou inteligenci, jeho tvůrci upozorňují na některé limity, které jejich studie má. Hlavním omezením je, že analyzovali pouze odpovědi na jednotlivé otázky, což nemusí odrážet typické interakce mezi pacientem a lékařem. Studie také nehodnotila, jak by asistent s umělou inteligencí zvýšil schopnost lékařů odpovídat na otázky pacientů. A vyvstávají i etické otázky, na které je třeba odpovědět předtím, že by došlo k zavedení těchto technologií do zdravotnictví. Využití veřejné databáze ve studii však zaručuje, že ji bude možné v budoucnu zopakovat a rozšířit.

Výzkumníci věří, že asistenti s umělou inteligencí by mohli potenciálně pomoci zdravotníkům minimálně v prvotní fázi prohlídky, kdy by zpracovávali základní odpovědi od pacienta, které by poté lékař již jen zkontroloval a doplnil. Zdravotníkům by to šetřilo čas i energii a snížilo tlak, který u nich někdy vede k přepracovanosti a syndromu vyhoření.

-fk-

Mohlo by vás zajímat