V době, kdy nejen v USA začíná období návratu dětí do škol, vyvolává tamní rostoucí nedostatek léků na ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) mezi rodiči a pedagogy obavy. Tento nedostatek, na který FDA upozornila již v říjnu 2022, se nyní ještě prohloubil v důsledku nebývale vysoké poptávky. Přístup k základním lékům, jako je například Adderall, je proto stále obtížnější. Na problém upozornil americký zpravodajský deník Fox News.
Nové údaje od společnosti SingleCare ukazují výrazný 33procentní nárůst počtu předepsaných léků na ADHD pro děti ve věku od 6 do 17 let v srpnu a září 2022 ve srovnání s předchozími letními měsíci. Očekává se, že tento nárůst bude přetrvávat i letos a v kombinaci s nynějšími výpadky léčiv může mít výrazný vliv na průběh nového školního roku.
„Vzhledem k tomu, že Adderall je lék zařazený do Seznamu 2 (seznam s potenciálně vysoce návykovými látkami, pozn. red.), platí pro jeho výrobu omezení ze strany FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) a DEA (Úřad pro potírání drog),“ vysvětlila odbornice na farmacii a zdravotnictví ze společnosti SingleCare Jennifer Bourgeoisová. Dodala, že přestože se farmaceutické společnosti snaží navýšit objem výroby, aby uspokojily poptávku, přísný regulační proces DEA může dodávky k pacientům zpozdit.
Nedostatek se týká především Adderallu a methylfenidátových variant, jako jsou Ritalin a Concerta. „Adderall je jedním z nejčastěji předepisovaných léků na ADHD v USA, takže tento nedostatek má široký dopad,“ zdůraznila Bourgeoisová.
Rodiče tak nyní musí mnohdy absolvovat dlouhé cesty a aktivně obvolávat lékárny, aby léky pro své děti zajistili. „Praktičtí lékaři musí znovu vystavovat recepty v náhradních lékárnách nebo měnit léky za jinou možnost ve stejné nebo i zcela jiné skupině,“ dodala expertka. V nejhorším případě může dojít k tomu, že děti budou muset zůstat bez léků, což může zhoršit jejich příznaky a způsobit problémy nejen jim, ale také jejich spolužákům.
Ředitel lůžkové péče v dětské psychiatrické léčebně v San Diegu, Willough Jenkins, zdůraznil význam komplexních léčebných strategií, které zahrnují i jiné než lékové možnosti. Doporučil například kognitivně-behaviorální terapii, kdy se děti snaží lépe zvládat svůj stav. Edukaci pak doporučil i rodičům těchto dětí. Svůj díl při zvládání této poruchy může podle Jenkinse zajistit i vyvážená strava, obsahující bílkoviny, ovoce a zeleninu. Pomoci mohou i online nástroje či koučink. „Rodiče si často myslí, že jedinou léčebnou metodou jsou léky, ale ve skutečnosti neexistuje žádný univerzální přístup,“ dodává závěrem Jenkins.
-fk-