Zjitřené emoce a nevhodně vedená komunikace mezi pacientem a lékařem jsou příčinou mnoha problémů, kterým by se dalo předejít. Pro tento účel ministerstvo zdravotnictví od letošního června po nemocnicích v jeho přímé působnosti požaduje zřízení funkce nemocničního ombudsmana, který by spory řešil, a to i mezi personálem. Více o zavádění pozice ochránce práv pacientů a jejich práci se dočtete zde. Řada fakultních nemocnic již svého ombudsmana má, nyní tato funkce vznikla i v Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM). Novým zdejším ombudsmanem je od srpna Marek Šetina. Jak vnímá svou roli, jaké jsou jeho nejbližší plány a kolik případů už řeší?
„Pacienty vnímáme jako partnery, vážíme si jich a uvědomujeme si, že každá zdravotní situace je stres. Není to jenom o tom toho člověka uzdravit, ale i o tom, abychom se k němu chovali slušně, profesionálně a aby byl s tou péčí spokojený,“ řekl na dotaz Zdravotnického deníku čerstvý ombudsman.
Práce ombudsmana v IKEM je podle něj specifická oproti obdobným pozicím v jiném zdravotnickém zařízení tím, že v IKEM se více než jinde koncentrují lidé s velmi vážnými zdravotními problémy. „Ty zásadně ovlivňují kvalitu života nejen pacienta, ale i jeho rodinných příslušníků, takže míra stresu našich pacientů je pravděpodobně větší než v zařízení, kde ošetřují například jednorázová zranění,“ popsal Šetina.
Do nové funkce nastoupil 1. srpna, přičemž na stole už má prý tři stížnosti. „Některé jsou ještě z doby před mým nástupem a jednu jsme teď s pacientem již vyřešili,“ přiblížil své první případy Šetina. „Cílem je spokojený pacient,“ dodal.
Nemocniční ombudsman dohlíží na ochranu práv všech stran, tedy jak pacienta a jeho blízkých, tak nemocnice. Stížnosti a žádosti řeší co nejméně konfliktní formou. Šetina je bývalý kardiochirurg, který od roku 2019 působil v IKEM již jako náměstek pro léčebně-preventivní péči. Předtím působil jako primář českobudějovické kardiochirurgie.
-fk-