Bývala náměstkyní několika ministrů zdravotnictví, poté náměstkyní pro léčebnou péči ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. Markéta Hellerová zůstává ve zdravotnické sféře i nadále, nyní na pozici výkonné ředitelky a členky představenstva mladé zdravotnické skupiny Innova Healthcare, která poskytuje pacientům individualizovanou profesionální péči. „U nás pacient neplatí za poskytování péče, ale za to, že nemusí strávit hodiny u telefonu a absolvovat například tři různá vyšetření v jedné budově ve třech různých dnech,“ říká v rozhovoru pro Zdravotnický deník.
Společnost Innova Healthcare vznikla v roce 2018, rok a půl na to ovšem vypukla pandemie covidu. Jak moc vás to po ekonomické stránce ovlivnilo?
Ovlivnilo nás to určitě, stejně tak jako většinu poskytovatelů. V Innova Healthcare se specializujeme na ambulantní a jednodenní péči, proto bylo naší snahou v maximální možné míře odlehčit nemocnicím, které přešly do úplně jiného režimu. Kvůli vysoké nemocnosti personálu jsme ale i my museli omezovat provoz, a docházelo tak k výpadkům produkce. Skokově nám vzrostly náklady – jak kvůli nutnosti dodržování všech karanténních opatření, tak kvůli masivnímu nárůstu cen zdravotnického materiálu. Obrovsky vzrostly i platy zdravotníků v nemocnicích, což se promítlo do navýšení mzdových nákladů. Kompenzační vyhlášky určitě pomohly, ale rozhodně nekompenzovaly vše.
Jak se vám ekonomicky daří nyní?
Jsme nová skupina a stále akvírujeme další zdravotnická zařízení. Otevíráme i úplně nové provozy, takříkajíc na zelené louce. Jestliže chceme na trhu uspět, musíme být schopni nabídnout zajímavé podmínky personálu, aby k nám lidé přicházeli. A mzdové náklady jsou dneska tím, co zatěžuje všechny poskytovatele nejvíc. Náklady na mzdy v období covidu výrazně vzrostly a už to na té úrovni zůstalo. Dalším naším cílem je všechna zařízení postupně modernizovat a udržovat krok s moderním trendem medicíny. Abychom mohli investovat do personálu a technologií a poskytovat moderní péči na vysoké odborné úrovni, musíme být efektivní a finančně stabilní, což se nám daří.
Mohlo by vás zajímat
Kdybyste měla v současné době vypíchnout nejzásadnější obor vaší činnosti, jaký by to byl?
V tuto chvíli máme největší objem péče v ambulantním sektoru. Působíme přitom nejen na území Prahy, jsme významným poskytovatelem péče i v Moravskoslezském kraji, oblasti Petřvaldu a Ostravě. V těchto oblastech máme dvě velká zařízení ambulantní a jednodenní péče a zaměřujeme se na obory gynekologie, ortopedie a rehabilitace. Co se týká Prahy, tam je největší objem péče v režimu ambulantních specialistů. Kdybych měla definovat jednu prioritu, tak je to jednodenní péče ve všech oborech, které dnes ambulantně poskytujeme. Ročně ošetříme na našich ambulantních pracovištích několik set tisíc pacientů a řada z nich potřebuje operační zákrok, který lze udělat v rámci jednodenní péče. Naší prioritou je proto zaměřit se na jednodenní operativu v co nejširším rozsahu poskytovaných služeb.
V rámci Innova Healthcare sdružujete několik zdravotnických zařízení zaměřených na obory jako je ortopedie, gynekologie, oční. Máte i lékárnu?
Ano, lékárnu máme v Praze. Jednak zásobuje naše zdravotnická zařízení, ale samozřejmě slouží i jako výdejna pro veřejnost. Snažíme se uspět i v rámci složité situace lékárenských řetězců. Pacientům nabízíme maximální individualizovaný servis, aby se k nám rádi vraceli.
Máte v plánu se dále rozšiřovat?
Určitě, jak pomocí akvizic, tak i rozšiřováním služeb stávajících poskytovatelů. Poslední větší akvizici jsme realizovali v srpnu a již jednáme o dalších. Mnohem více chceme vstoupit do jednodenní péče, protože tam bude poptávka do budoucna narůstat. Pacient dostane vysoce kvalitní a bezpečnou péči bez nutnosti hospitalizace a plátci vynaloží mnohem méně financí. Stále také otevíráme další ambulance – nyní hlavně v oblasti primární péče. Po gynekologické ambulanci připravujeme otevření ambulance všeobecného praktického lékaře a praktického lékaře pro děti a dorost.
Kolik zaměstnanců ve společnosti dohromady máte? A jsou nějaké odbornosti, kde pociťujete nedostatky?
V rámci společnosti máme v tuto chvíli zhruba 300 zaměstnanců, převážnou většinu tvoří zdravotnické profese. Také my, stejně jako všichni, stále hledáme lékaře i nelékaře napříč odbornostmi, a je to čím dál těžší. Sehnat například radiologického asistenta je neuvěřitelně náročné a problém je také u sester – instrumentářek, perioperačních sester, dětských sester a podobně. V lékařských oborech je to totéž. Naším cílem je postarat se o celou rodinu – cílíme tedy i na dětské specializace. Máme dětskou pneumologii, dětskou neurologii, alergologii,oční ambulanci i fyzioterapii. Rádi bychom v budoucnu rozšířili služby i o další odbornosti, ale narážíme na obrovský problém sehnat lékaře s příslušnou specializací.
Jak se vám daří udržet stávající zaměstnance a co můžete nabídnout těm budoucím? Medicína je přefeminizovaný obor. Jaké podmínky nabízíte ženám, které chtějí skloubit rodinný život s prací?
Já se vždycky bojím říkat tyto věci nahlas, ale fluktuaci máme relativně malou. Jsem za to moc ráda, protože je to pro mě známka spokojenosti našich zaměstnanců. Stále ještě nejsme tak velcí, abychom většinu našich zaměstnanců neznali, což je naše výhoda. Když to beru za sebe, většinu zaměstnanců znám osobně. Komunikujeme spolu o požadavcích a přáních, které často nejsou ani nijak finančně náročné. Často je to maličkost, která člověku zpříjemní pracovní život. Finanční ohodnocení a benefity nabízíme všichni relativně srovnatelné, ale to není ten rozhodující faktor, za kterým lidé přicházejí. Rozhodující jsou stále více pracovní podmínky a kolektiv. Obecně platí, že se snažíme nabídnout všem takové podmínky, aby mohli sladit pracovní a osobní život podle svých představ. Ženám na rodičovské jsme schopni přizpůsobit pracovní dobu, aby mohly práci skloubit s péčí o dítě.
Na naší první schůzce jste mluvila také o multioborové spolupráci v rámci pražských zařízení. Co si pod tím máme představit?
Často k nám přijde pacient, který po prvním vyšetření vyžaduje další odborná vyšetření. My se snažíme nabídnout mu vše od A do Z. Určitě nechceme, abychom někoho postavili se žádankou před budovu a on by zase složitě hledal, kam jít. To je věc, kterou považuji za naprosto zásadní. Chceme se vždy o pacienta postarat bez toho, aniž by musel ztrácet čas sháněním dalších specialistů, obvoláváním zařízení a sháněním termínů. Druhá věc je, že se snažíme nabídnout péči o celou rodinu, od dětí po seniory. Odborní lékaři mezi sebou vzájemně spolupracují a předávají si zprávy a informace, samozřejmě se souhlasem pacienta. Podle akutnosti jeho stavu mu nabízíme termíny dalších vyšetření.
To znamená, že máte nějaký pacientský systém, kde spolu jednotlivé odbornosti komunikují?
Postupně sjednocujeme zdravotnický informační systém, aby všechna data o pacientovi byla na jednom místě. Naším cílem také je, aby měl pacient v budoucnu k dispozici jednoduchou aplikaci na komunikaci s lékařem, přes kterou by se mohl i objednat. Je to jeden z cílů, který máme před sebou.
Jedním z vašich cílů je také poskytování nadstandardních služeb pacientům. Je to služba za příplatek. Myslíte si, že se vzhledem k současné situaci ve zdravotnictví, kde jsou dlouhé čekací doby a nedostatek lékařů, po těchto službách zvýší poptávka?
Poptávka po těchto službách se zvyšuje, a to bez ohledu na stávající situaci. Důvodů bude asi celá řada, ale řekla bych, že tam jsou dva hlavní směry. Za prvé se snažíme standard obecně zvyšovat, a to bez ohledu na doplatky. Druhá věc je, že to, co lidi dnes nejvíce trápí, nebo za co si chtějí připlatit, je úspora času a komfort vyšetření. My máme 99 procent veškeré naší poskytované péče nasmlouvaných se zdravotními pojišťovnami, pacient ji tedy nehradí. Co mu můžeme nabídnout navíc, je co nejmenší časová zátěž. Pacient se obrátí na subjekt, který to zajišťuje, a koordinátorka je schopná mu zařídit všechna požadovaná vyšetření v jeden den tak, aby navazovala jedno na druhé. Během vyšetření ho také doprovází, nikde tedy nebloudí mezi budovami ani po chodbách. U nás si proto neplatí za poskytování péče, ale za to, že nemusí strávit hodiny u telefonu a absolvovat například tři různá vyšetření v jedné budově ve třech různých dnech.
Mluvíte o úspoře času. Zvažujete využití také telemedicínských služeb?
Myslím si, že telemedicína bude stále žádanější. Jsou obory, kde to je jednodušší a spousta věcí se takto vyřešit dá. Tím, že se specializujeme na ambulantní a jednodenní péči, jsou pro nás možnosti stále limitovány, ale i tak se snažíme s pacientem nějakou formu této komunikace zavést. Když jsem říkala, že bychom rádi používali platformou, kde bychom s pacientem byli schopni komunikovat a on si mohl rozhodovat o sdílení informací, tak touto cestou se určitě ubíráme.
Máte za sebou bohatou kariéru v politice zejména jako náměstkyně několika ministrů zdravotnictví. Není pro Vás současná situace ve zdravotnictví impulzem, že byste se chtěla vrátit a něco s tím udělat?
Já jsem do politiky vstoupila relativně brzy, za zkušenosti jsem vděčná a myslím si, že z řady věcí, které mi to období dalo, těžím doteď. Získala jsem tam neuvěřitelný přehled o celém zdravotním systému. Na problémy se v politice nehledí pouze úzkým pohledem, důležitý je vždy kompromis. Já jsem ale v tuto chvíli spokojená s tím, co dělám, a zkušenosti, které mám, se snažím uplatnit v managementu zdravotnických zařízení. Návrat zpět do politiky mě tedy úplně neláká.
Jaké další plány máte jako ředitelka Innova Healthcare v příštím roce?
Je toho hodně. Chceme skupinu dále rozšiřovat, a to jak akvizičně, tak také nabízet stále více služeb v rámci našich stávajících zařízení. V rámci všech chirurgických oborů je naším cílem rozšířit nabídku jednodenní operativy, která je dnes jednou z podporovaných oblastí zdravotními pojišťovnami. Stále zvyšujeme kvalitu péče a modernizujeme naše zařízení. Máme připravený vstup do primární péče, která nám tu zatím chybí. Na Moravě jsme pro některé pojišťovny uspěli ve výběrovém řízení na lůžkovou péči v oboru ortopedie – a to nás posune do oblasti lůžkové péče.
V rámci skupiny máme celou řadu špičkových odborníků, kteří fungují jako perfektně sehrané zdravotnické týmy. Velmi si vážím jejich odbornosti, nasazení a lidskosti, se kterou přistupují ke každému pacientovi. Musíme udělat vše proto, abychom tento lidský potenciál udrželi, dále ho podporovali a rozšiřovali. To sice není plán, ale musím to zmínit a touto cestou jim i poděkovat.
Vstoupili jsme do nového roku. Jaká je Vaše největší výzva?
Dotáhnout primární i jednodenní péči a také rozšiřit služby ambulantních specialistů. Další velkou výzvu vidíme v oblasti naší oční kliniky. Nabízíme komplexní ambulantní služby zaměřené na všechny oblasti oftalmologie, a to pro děti i dospělé. Na sálech provádíme stovky operací měsíčně, investujeme do této oblasti hodně peněz a disponujeme moderním přístrojovým vybavením. Náš špičkový tým odborníků se umí postarat téměř o každého pacienta.
Nela Slivková