Návštěva lékaře během pracovní doby ve firemní zasedačce, i takové trendy v péči o zdraví zaměstnanců nabízí společnost Albert, která využívá program Zdraví do firem sestavený na míru od Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra (ZP MV ČR). Po prvním rozhovoru se společností T-mobile vám tentokrát přinášíme pohled personální manažerky společnosti Albert Zdeňky Andreattové, která Zdravotnickému deníku popsala, jak se snaží budovat zdravou firemní kulturu a investovat do zdraví svých zaměstnanců.

Společnost Albert je členem projektu ZPMV Zdraví do firem už šest let. Kdy přišel prvotní impulz k tomu, abyste se začali hlouběji zajímat o zdraví zaměstnanců ve firmě?

Přemýšleli jsme, jakým způsobem snížit krátkodobou nemocnost u našich zaměstnanců, která spočívala zejména v respiračních a chřipkových onemocněních. Většina našich zaměstnanců pracuje v prodejnách a jsou v dennodenním styku se zákazníky, kteří chodí nakupovat bez ohledu na svůj zdravotní stav. Pokud se náš zaměstnanec nakazí a nepřijde kvůli nemoci do práce, znamená to nečekaný personální výpadek a náklady související s jeho náhradou. Pokud naopak do práce přijde i s nemocí, doba uzdravení se prodlužuje, a on sám navíc riskuje rozšíření virů mezi kolegy.

Personální manažerka společnosti Albert Zdeňka Andreattová.

Pojišťovna vám tedy na základě vaší poptávky vytvořila program na míru?

My jsme se tehdy obrátili na všechny zdravotní pojišťovny, ale jediná ZPMV projevila zájem o spolupráci. Pátrala, o jaké zaměstnance jde, v jakém prostředí pracují, jakou mají směnnost atd. Na základě toho navrhla formu prevence, kterou je možné aplikovat celoplošně a univerzálně. V prvopočátcích naší spolupráce jsme tak zaměstnancům na začátku směny podávali vitamín C, poskytovali edukaci o správném mytí rukou a způsobech, jak zabránit šíření respiračních onemocnění či vybavili pokladny dezinfekcí na ruce. To všechno ještě dlouho před covidem, kdy se edukace v této oblasti šířila celou republikou. Postupem času jsme program rozšířili o očkování proti chřipce a vitamín C doplnili o pravidelný přísun vitamínu D3+K2 a rozpustného hořčíku. V našich brožurách o prevenci se také zaměstnanci dozvědí, jak se při práci správně protahovat a cvičit, jak si připravovat zdravé svačiny, jak je důležitý pro prevenci spánek a pitný režim apod.

Co dalšího podnikáte v oblasti prevence?

Mohlo by vás zajímat

Dále pořádáme Dny zdraví, což je velká akce pro všechny zaměstnance. Je to unikátní, protože lidé mají i ve své pracovní době možnost navštívit fyzioterapeuta, podologa, optometristu, dermatologa či další lékaře-specialisty, což se právem setkává každý rok s obrovským úspěchem. Nicméně nebylo to tak vždycky. Ze začátku přišlo zaměstnancům zvláštní navštívit lékaře ve své pracovní době v zasedačce, ale pak si začali uvědomovat, jaký luxus to vlastně je. Také je na akci možné změřit skladbu těla, zacvičit si nebo navštívit různé workshopy. Za tuto spolupráci jsem opravdu velice vděčná, protože díky ZPMV máme garanci toho, že s námi pracuje kvalitní tým lékařských odborníků a celý program Zdraví do firem skutečně dává smysl. 

Plánujete spolupráci rozšiřovat o něco dalšího?

Průběžně ji vlastně rozšiřujeme pořád. Pravidelně jednou měsíčně pořádáme webinář, který je zaměřen na fyzické či duševní zdraví, a to právě ve spolupráci se ZPMV či společnostmi zaměřující se na psychologická témata. Pořádáme tak webináře například o onkologii, dermatologii, psychologii, oftalmologii a vidíme, že se to u zaměstnanců setkává s úspěchem. Takové programy sice nemají dopad na denní pracovní rutinu zaměstnance, ale podporují prevenci u zaměstnanců i v jejich rodinách. Momentálně připravujeme webinář o návykových látkách. Dalším tématem je pak menopauza, což se týká nejen žen, ale také mužů, kteří mají ženy v přechodu doma. A spolu s tím si ženy mohou nechat zdarma vyšetřit štítnou žlázu – snažíme se přistupovat k prevenci opravdu komplexně.

Součástí programu Zdraví do firem jsou Dny zdraví, kdy se mohou zaměstnanci nechat vyšetřit, změřit si skladbu těla nebo si zacvičit.

Máte také mobilní aplikaci pro zaměstnance. Jak to funguje?

Máme aplikaci Zdrabert, do které se může každý zaměstnanec přihlásit přes své uživatelské jméno. Najde tam sekci s tipy na zdravé stravování, záznamy z webinářů či články o zdraví. Současně může s aplikací sportovat sám či v průběhu výzvy, kterou pořádáme čtyřikrát do roka. Kromě přehledu, kolik naběhal, nachodil či najezdil, tak může mít zaměstnanec dobrý pocit, protože za pokořené kilometry věnujeme peníze nadačnímu fondu Albert, který pomáhá dětským domovům.

Kolik máte v Albertu zaměstnanců? Jak vnímají zdraví do firem?

Pracuje u nás zhruba 20 tisíc lidí. Když nad tím přemýšlím, jsou tu lidé, kteří jsou nadšení, že něco takového děláme a pak jsou lidé, kteří na svoji prevenci nedbají i v soukromém životě a nezajímá je, co jim nabízíme. Tito pak využívají třeba jenom vitamíny.

Poměrově to více lidí tedy podle vás oceňuje?

Ano, a to nejen pro sebe, ale třeba i pro své děti. Jsou totiž lidé, kteří tolik nedbají o svoje zdraví, ale na zdraví dětí jim záleží. Měli jsme třeba webinář na téma dentální hygiena. Někteří kolegové mi řekli, že oni přece ve svém věku ví, jak si čistit zuby a webinář nepotřebují. Ale když začaly jejich děti mít už v malém věku zubní kámen, hodil se jim záznam z webináře a zhlédli ho doma společně.

Jaké máte výsledky? Snížila se nemocnost u vašich zaměstnanců od doby, co využíváte tento program?

Rozhodně ano. Zatím jsme ale měli možnost porovnání jenom první rok, protože pak přišel covid a výsledky nebyly srovnatelné. Úplně na začátku jsme dělali pilotní průzkum, kdy jsme vybrali napříč republikou deset prodejen. Zkoumali jsme, zda je tam nemocnost nižší a opravdu o významná procenta byla.

Dnes čekáme, že budeme moci porovnat výsledky programu z roku 2022 a 2023. Zaměstnanci dostávají vitamíny od října do března, kdy je to nejkritičtější období z hlediska respiračních onemocnění a chřipkové epidemie. Procentuálně vám to tedy zatím říct přesně nemohu, ale ze zpětné vazby zaměstnanců víme, že jsou rádi. A pro nás nejsou důležitá jen čísla nemocnosti, ale i spokojenost zaměstnanců. Pokud by si totiž měl zaměstnanec sám nakoupit vitamíny, nechat se očkovat proti chřipce, obíhat doktory s dotazy atd., utratí velkou sumu peněz a stráví s tím spoustu času.

A jak se na téma zdraví ve firmách díváte vy osobně?

Jak jsem říkala, jsem za spolupráci se ZPMV vděčná a současně jsem ráda, že můžu pracovat ve firmě, která věnuje zdraví svých zaměstnanců velkou pozornost a vynakládá na všechny ty činnosti hodně úsilí a peněz. Je toho totiž mnohem víc, než jsme probrali, co pro zdraví zaměstnanců děláme, a je skvělé, že důležitost v tom vidí nejen vedení ale i zaměstnanci sami. Pak ta celá práce dává smysl.

Nela Slivková

Foto: Společnost Albert