Ředitelka divize HR T‑Mobile Czech Republic a Slovak Telekom Jitka Adámková. Foto: Patricie Šedivá, T-mobile

Zdravotně odpovědné firmy jako nedílná součást podnikání moderní doby. T-Mobile klade důraz na fyzické i psychické zdraví svých zaměstnanců

Firemní společenská odpovědnost za zdraví se stává v moderním světě čím dál tím důležitější a efektivnější součástí pracovního života. Uvědomuje si to i Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (ZP MV), která v rámci svých služeb nabízí zaměstnavatelům unikátní program Zdraví do firem. Ten je šitý na míru všem firemním potřebám. Jednou z firem, která program využívá, je telekomunikační společnost T-Mobile. Zeptali jsme se personální ředitelky T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom Jitky Adámkové, co všechno je vlastně součástí takového programu a jakou má ve firmě úspěšnost.

Jak dlouho už jste součástí projektu ZP MV Zdraví do firem? Kdy přišel prvotní impulz k něčemu takovému?

Nejde o členství. Aktivity k welbeingovému programu probíhají v T-Mobile mnoho let. Jedním z našich cílů je také zlepšovat zaměstnaneckou zkušenost, proto se snažíme tyto welbeingové aktivity šít zaměstnancům co nejvíce na míru v průběhu let tak, aby jim opravdu co nejvíce vyhovovaly. Portfolio je tak více pestré a sami zaměstnanci ho mohou ovlivnit. Před rokem jsme například představili celoroční pilot zaměstnaneckého programu Zdravé Téčko na podporu fyzického i duševního zdraví a také zdravotní prevence, který rozšířil nabídku stávajících wellbeingových aktivit. Jednou z konkrétních aktivit byl zbrusu nový benefit v rámci nadstandardní zdravotní péče – služba U Lékaře. Následně jsme navázali dalším stupněm – grantovým programem Zdravé Téčko, díky kterému může tým, úsek nebo oddělení získat finanční příspěvek libovolné aktivity spojené s wellbeingem a aktivním pohybem.

Kolik máte ve firmě zaměstnanců, kteří program pro podporu zdraví mohou využívat?

Oddělení HR je u nás federální, to znamená, že řeší agendu jak za Českou republiku, tak i za Slovensko. Společnost T-Mobile Czech Republik má zhruba 3,3 tisíce a Slovak Telekom 2,5 tisíce zaměstnanců. Zdravotní program je téma pro všechny naše zaměstnance a sestavujeme ho proto pro obě země.

Co všechno svým zaměstnancům poskytujete v oblasti zdraví?

V našem wellbeing programu Zdravé Téčko se zaměřujeme zejména na zdraví fyzické, zdraví duševní, i na celkový rozvoj zaměstnance a jeho propojení s firmou. Každá část má své hlavní stavební kameny, jako jsou sportovní i jiné výzvy, mobilní aplikace uLékaře, psychologická asistenční linka, wellbeingové granty (podpora sportovních aktivit), dny zdraví nebo vouchery na vitamíny. Snažíme se však držet tematické akce během celého roku. Benefitů a možností nabízíme zaměstnancům spoustu – cafeterie, vitamíny, ovoce, masáže, posilovnu přímo v sídle společnosti nebo možnosti cvičení kdekoli přes benefitní programy, sebevzdělání, wellness či flexibilní pracovní dobu.

Zaměřujeme se také na prevenci, zaměstnance se snažíme pomocí tematických kampaní, výzev, workshopů a školení během celého roku vzdělávat a aktivně zapojovat. Dny zdraví a s nimi spojená měření pak plní spíše funkci „zrcadla“ pro zaměstnance.

Pracujete například i s mobilními aplikacemi, které napomáhají zdravému životnímu stylu zaměstnanců či s jinými pomůckami?

Jsme technologická firma a v mobilních aplikacích vidíme velký přínos v jednoduchosti a rychlosti využití, ale i v plošném pokrytí zaměstnanců v regionech. Proto mají zaměstnanci možnost třeba využívat již zmíněnou aplikaci ulékaře.cz, psychologickou asistenční linku, místo vitamínových balíčků dostávají vouchery do lékárny a podobně. Dále máme množství systémů, aplikací a pravidel, které umožňují zaměstnancům efektivní práci odkudkoli, což jim napomáhá lépe sladit osobní a pracovní život.

Jakou máte od zaměstnanců odezvu?

Samozřejmě pozitivní. Ukazatele spokojenosti jsou každým rokem výš, nicméně spokojenost je jen jedním z důvodů, proč zejména tyto mobilní aplikace poskytujeme. Máme díky nim také možnost lépe sledovat stav a trendy v oblasti zdraví – samozřejmě anonymně – ale známe například nejčastější témata týkající se duševního zdraví a zdravotní oblasti, které zaměstnanci řeší, můžeme pak efektivně cílit preventivní kampaně či jiné benefity.

Mluvíte o efektivních cílech. Dochází díky důrazu na prevenci ve firmě ke snižování nemocnosti?

Nemocnost sice sledujeme a k jistému posunu dochází, nicméně ve světe home office a v porovnání s roky covidu je to málo výstižný ukazatel. Více se zaměřujeme na celkovou spokojenost, počty zapojených zaměstnanců a zpětnou vazbu z wellbeingových akcí – nově například nastavujeme ukazatele změny (dopadu na životní styl) a ovlivnění okolí (osobního i pracovního). Z poslední akce – výzva Suchý únor – bychom například dopad na nemocnost těžko identifikovali. Můžeme ale změřit to, jak výzva ovlivnila životní styl zaměstnanců či zda účastí namotivovali i další lidi kolem sebe.

-ns-