Podpora dovedností a znalostí obyvatelstva v oblasti zdravotní péče, propojení řídících center nebo posilování zdravotnické gramotnosti ve školách. To jsou oblasti, na které by se politici měli podle německé Spolkové lékařské komory zaměřit při budoucím nastavení systému akutní a neodkladné zdravotní péče nebo péče v mimořádných situacích. Ta má být mnohem více vstřícná vůči pacientům a lépe odpovídat jejich poptávce a potřebám. Teze budoucí podoby akutní a neodkladné péče představila Spolková lékařská komora v koncepčním dokumentu, z něhož cituje odborný deník Deutsches Ärzteblatt.
Spolková lékařská komora včetně svých poboček v jednotlivých spolkových zemích se bude podílet na přípravě plánované reformy akutní a urgentní péče. Komora bude prezentovat základní kritéria a východiska pro to, aby reforma byla úspěšná, uvedl s odkazem na koncepční dokument komory odborný deník Deutsches Ärzteblatt.
Zapojení Spolkové lékařské komory do přípravy reformy je zcela logické, neboť reprezentuje pohled lékařů a do značné míry i jejich pacientů, a to ze všech oblastí zdravotní péče. Komora navíc zná místní podmínky, což může významně přispět k dosažení mezirezortního konsensu v potenciálně kontroverzních bodech, píše dále Deutsches Ärzteblatt.
Důraz na zefektivnění akutní a urgentní péče
Spolková lékařská komora je například přesvědčena, že je zapotřebí posilovat zdravotní gramotnost a zdravotní výchovu již od dětství. Za tímto účelem by podle jejích zástupců měla být výchova ke zdraví zahrnuta i do školní výuky a měla by být zahájen odpovídající dialog se zástupci vzdělávacího systému za účasti zástupců lékařské profese.
Dokument dokonce obsahuje návrh, aby bylo povinné zavést minimálně dvě vyučovací hodiny ročně, a to od sedmého ročníku základní školy. Vedle toho by podle Komory měla existovat vícejazyčná a multimediální osvětová a informační kampaň, která by zajistila, aby co největší počet lidí využíval akutní či urgentní péči správným způsobem.
Koncepční materiál Spolkové lékařské komory dále uvádí, že musí být důsledně uplatňována zásada, podle které všichni pacienti s akutními obtížemi a v naléhavých případech nejprve kontaktují společné dispečerské centrum Asociace lékařů zákonných zdravotních pojišťoven a záchrannou službu. Teprve na základě tohoto kontaktu bude rozhodnuto, zda jde o případ, který si žádá urgentní péči.
Mohlo by vás zajímat
Komora si od takového mechanismu slibuje, že zefektivní využívání právě akutní a neodkladné péče s ohledem na protichůdné trendy: zvyšující se potřebu zdravotní péče a prohlubující se nedostatek zdravotnického personálu, zejména lékařů a specialistů.
Digitalizace jako nezbytný předpoklad
Součástí koncepčního materiálu je podle deníku Deutsches Ärzteblatt rovněž požadavek na celostátní zavedení standardizovaného a validovaného vstupního lékařského posouzení naléhavosti daného případu a adekvátní úrovně péče. To by mělo být možné provádět telefonicky, prostřednictvím videokonzultací, ale také jako sebehodnocení skrze aplikaci pro počítač, tablet nebo chytrý telefon.
K tomu je ale nutné nejprve implementovat prvky, které takový postup vůbec umožní. Komora zmiňuje například incentivy pro celostátní zavedení videokonzultací organizovaných prostřednictvím společných řídicích center v rámci pohotovostní služby.
Dokument v této souvislosti zmiňuje komplexní digitalizaci jako předpoklad toho, aby bylo možné reformu akutní a urgentní péče vůbec smysluplně provést a implementovat. “Aktéři musí být schopni komunikovat prostřednictvím digitálních řešení,” píše dále Komora v koncepčním dokumentu.
Zdeňka Musilová