Včerejší celosvětový výpadek IT systémů se málokde podepsal tak silně, jako ve zdravotnictví. I když v Česku nefungovaly „pouze“ lékárny společnosti BENU a krátce byla postižena také například Rokycanská nemocnice, v USA, Británii i dalších zemích byly dopady podstatně horší. Někde tak nefungovaly tísňové linky, přesouvaly se neakutní operace, rušily se návštěvy pacientů nebo nebylo možné vydávat běžným způsobem léky.

Páteční masivní výpadek IT systémů společnosti Microsoft způsobila chybná aktualizace softwaru od společnosti CrowdStrike, která se zabývá kybernetickou bezpečností. Dobrou zprávou tak je, že nešlo o kybernetický útok. Nijak to ovšem neubírá na zmatku a rozčarování, které chyba způsobila po celém světě.

V České republice byla kvůli výpadku dočasně zavřená většina lékáren sítě BENU, která u nás provozuje 375 lékáren. Lékárny s víkendovým provozem i eShop by již nyní měly fungovat. V pátek ráno byla postižena také Rokycanská nemocnice, která na dvě hodiny omezila ambulantní péči kvůli přístupu do informačního systému.

Podstatně horší situaci ovšem zažívali pacienti a zdravotníci v Británii či USA. Britskou Národní zdravotní službu (NHS) poznamenaly problémy se systémem EMIS, který používá 60 procent praktických lékařů k rezervaci návštěv, sdílení pacientských záznamů včetně výsledků vyšetření či zasílání receptů do lékáren. Někteří pacienti, u nichž bylo možno si vystačit postaru s tužkou a papírem, se tak k péči dostali, zatímco další, u nichž byl potřeba právě například přístup k výsledkům testů, měli smůlu. To je umocňováno faktem, že se NHS v poslední době potýká s neúměrně dlouhými čekacími dobami – jak píše BBC, o svůj termín přišla například pacientka, která měsíc čekala na provedení krevních testů.

Výpadkem v Británii byly postiženy i některé nemocniční administrativní systémy, nicméně na poskytování péče se to většinou nepodepsalo. Hůře na tom byly lékárny, které neměly přístup k receptům od praktiků ani k dodávkám léčiv.

Mohlo by vás zajímat

V USA měly problémy nemocnice i tísňové linky

Výpadek velmi zkomplikoval život také řadě amerických nemocnic. Problémy měla i společnost Epic Systems, která je nejrozšířenějším dodavatelem systémů zdravotnických záznamů v USA. Mnohá zdravotnická zařízení v USA, ať už velká či menší, přitom včera ráno hlásila, že systémy Epic EHR byly několik hodin mimo provoz.

„Některé zdravotnické skupiny oznámily, že notebooky a stolní počítače, které jejich zaměstnanci používají pro přístup k Epicu, jsou mimo provoz. Jiní hlásí, že problémy se softwarem datových center jim brání v používání více systémů včetně Epic,“ uvedl podle webu Fast Company mluvčí společnosti, podle něhož byla výpadkem ovlivněna také cloudová platforma Epicu s názvem Nebula, takže nefungovaly návštěvy telehealth.

Provoz tak byl narušen v řadě zdravotnických zařízení, včetně těch velkých. Pensylvánská Penn Medicine na svých webových stránkách varovala, že některé návštěvy bude možná rušit nebo přeplánovávat, UVA Health, zdravotnický systém spojený s University of Virginia, pak uzavřel řadu svých ambulantních klinik. Nemocnice a kliniky University of Miami sice zůstaly otevřené, ale nabíraly zpoždění, protože personál měl k dispozici místo počítačů jen tužku a papír (což je pro řadu tamních mladých zdravotníků velká neznámá). Síť Mass General Brigham včera zrušila všechny neakutní lékařské návštěvy ve všech svých zařízeních, zachovala pouze pohotovosti a urgentní péči.

„Nemůžeme používat žádný software, který je závislý na digitálním přenosu dat. Například nejsme schopni přezkoumat CT skeny, protože nefunguje ani radiologický software. Je obtížné činit klinická rozhodnutí bez přístupu k tomu, co se stalo základní součástí medicíny. Používáme ultrazvukové přístroje u lůžka, ale není to zdaleka tak dobré jako CT, které nám řekne, co se děje v plicích,“ popisuje podle The Wired lékařka Sofia Mettler z Brigham and Women’s Hospital.

Výpadek přiměl zařízení spadající pod pojišťovnu Kaiser Permanente aktivovat své národní velitelské centrum. „V některých situacích jsme aktivovali záložní systémy, abychom zajistili jak nepřetržitou péči o pacienty, tak přístup k lékařským záznamům. Všechny nemocnice a ordinace Kaiser Permanente zůstávají otevřené pro péči a služby,“ uvedl včera podle Fierce Healthcare ředitel pro styk s médii Steve Shivinsky.

Na několika místech v USA navíc došlo k tomu, že byla zasažena tísňová telefonní centra 911. V příspěvcích na Redditu a TikToku tak sestry a lékaři popisovali rozsáhlé dopady nefunkčnosti nemocničních klinických IT systémů, kdy některé nemocnice musely dokonce přesměrovávat pacienty jinam. Jeden příspěvek na Redditu uvedl, že technický výpadek ovlivnil všechny nemocnice ve městě i pohotovostní služby. „Zdravotní záznamy nefungují. Dispečink 911 má problémy,“ stojí v postu na sociální síti.

Od Kanady po Izrael

Postiženy ale byly i další státy. The Times of Israel upozornily, že výpadek ovlivnil provoz ve více než tuctu izraelských nemocnic, odkud byly sanitky jsou přesměrovány jinam.

Agentura Reuters zase informovala o tom, že dvě nemocnice v severoněmeckých městech Lübeck a Kiel zrušily plánované operace.

A problémy měli i ve Španělsku, kde byly na několik hodin v Katalánsku mimo provoz tísňové linky zdravotnické služby 061 a 112. Problémy podle ČTK hlásily nemocnice v sedmi španělských regionech či lékárny v Madridu.

Postižena byla také zdravotnická zařízení v Kanadě, kde se věcí zabýval i ministr zdravotnictví Mark Hollnand.

-mk-