Ředitelka IPVZ Irena Maříková. Foto: IPVZ

Nová úprava specializačního vzdělávání přinese větší flexibilitu a snížení byrokracie, říká ředitelka IPVZ Irena Maříková

Budoucí lékaři budou mít možnost variability struktury povinné odborné praxe, dojde také k jejich efektivnějšímu školení a sníží se administrativní zátěž. Zdravotnickému deníku představila chystané změny ředitelka Institutu postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (IPVZ) Irena Maříková. Úpravy jsou součástí novelizace vyhlášky o vzdělávání v základních kmenech lékařů, která je po připomínkovém řízení. Platit by měla od 1. ledna 2025.

O čem jste jednali se zástupci ministerstva zdravotnictví a mladých lékařů?

Diskutovali jsme o dvou důležitých tématech. Za prvé o specializačním vzdělávání na lékařských fakultách a novém pojetí školitele a za druhé o informačním systému Administrátor. Obou jednání se účastnili jak zástupci ministerstva zdravotnictví, tak proděkani a zástupci studijních oddělení jednotlivých lékařských fakult, zástupci koordinačních skupin pro vzdělávání a zástupci tří organizací a spolků sdružujících mladé lékaře a farmaceuty.

Probírali jsme také problematiku vyhlášky o zkouškách lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a možnosti jejích legislativních úprav směrem ke specializačnímu vzdělávání. Na druhém jednání jsme prezentovali aktuální stav projektu Administrátor, u kterého se zatím daří plnit stanovené milníky v rámci harmonogramu.

Jaké změny se tedy chystají ve specializačním vzdělávání?

Zásadní novinkou bude možnost členění specializačního vzdělávání a délka povinné odborné praxe. Povinná odborná praxe stanoví tzv. „kolečko“ spočívající v oboru anesteziologie a intenzivní medicína (2 měsíce), chirurgie (2 měsíce) a vnitřní lékařství (2 měsíce). Jedinou výjimkou bude základní kmen pediatrický, který má v této části místo oboru vnitřní lékařství povinnou odbornou praxi v oboru pediatrie v délce 23 měsíců. Novela také vypouští čtyři povinné teoretické kurzy. Navrhovaná úprava přináší zejména možnost volitelnosti a následné variability struktury povinné odborné praxe, školenci ovšem bude ponechána i možnost stávajícího členění povinné odborné praxe. Navrhovaná úprava tedy nebude mít za následek reakreditaci aktuálně akreditovaných poskytovatelů zdravotních služeb, a to zejména s ohledem na to, že avizované změny jsou pouze ve formě možnosti variability, přičemž bude zachována celková délka vzdělávání v délce 30 měsíců. Novelizace vyhlášky o vzdělávání v základních kmenech lékařů by měla mít za následek nejen zefektivnění školícího procesu, ale i snížení administrativní zátěže a nadměrné byrokracie v rámci akreditačního řízení. S její účinností se počítá od 1. 1. 2025.

Mluvíte o větší efektivitě školícího procesu. Jaká bude nová role školitele?

Redefinice pozice školitele se ukázala jako nezbytná v souvislosti se vznikem systému Administrátor (systém administrace specializačního a nástavbového vzdělávání zdravotnických pracovníků). Je nutné, aby jednotlivé osoby, které budou mít do systému přístup, vytvářet záznamy nebo na ně nahlížet, byly jednoznačně definovány, byly identifikovatelné a nezaměnitelné, aby jedna role byla v daném okamžiku vykonávána pouze jednou osobou a požadavky na tyto osoby a jejich kompetence byly přesně určeny. V žádném případě se nebude jednat o jakékoli omezování kompetencí či pravomocí školitele ve vztahu ke školenci, ale naprosto jasné vymezení tohoto vztahu a podmínek pro jeho realizaci.

Jaký je aktuální stav projektu Administrátor? Kdy ho plánujete spustit?

Projekt Administrátor se aktuálně nachází v klíčové fázi. V červnu byla úspěšně dokončena implementace základní datové platformy, což byl klíčový milník, jímž došlo k propojení zdravotnických registrů na národní úrovni. Platforma tvoří základ pro další rozvoj systému. V současné době je vypsáno výběrové řízení na dodavatele, který zajistí dodání zbývajících částí systému dle technické specifikace a zadávací dokumentace.

Mezi největší přínosy projektu patří významné zjednodušení a digitalizace administrativních procesů spojených se specializačním a nástavbovým vzděláváním zdravotnických pracovníků. Tato digitalizace dle schváleného legislativního rámce povede ke snížení administrativní zátěže, zefektivnění komunikace mezi zdravotnickými zařízeními a vzdělávacími institucemi a také ke zlepšení transparentnosti a sledování vzdělávacích procesů (např. v plnění vzdělávacích plánů apod.). Z dlouhodobého hlediska systém přispěje k odstranění administrativních překážek, které dnes způsobují prodlevy v procesu získávání specializované způsobilosti zdravotníků, a tím i ke zlepšení přístupu ke kvalitní péči pro pacienty. Systém by měl vstoupit do plného provozu 1. ledna 2026. Plná podpora systému, v rámci které bude probíhat nejen zajištění funkčnosti celého systému, ale také jeho další vylepšování a optimalizace na základě zpětné vazby od uživatelů, bude zajištěna ze strany vítězného dodavatele.

IPVZ nabízí nový vzdělávací kurz pro koordinátory dobrovolnictví ve zdravotních službách. Můžete rozvést jeho specifika?

Cílem vzdělávacího kurzu je poskytnout koordinátorům dobrovolníků působícím v oblasti zdravotnictví ucelený metodický základ teoretických informací potřebných pro orientaci v problematice programu dobrovolnictví ve zdravotních službách a formou krátké stáže v dobrovolnických centrech vybraných poskytovatelů zdravotních služeb ukázat fungující způsoby aplikace v konkrétní praxi.

Jaké další aktivity a plány máte na zbytek roku 2024?

Na úseku vzdělávání nyní intenzivně připravujeme nový vzdělávací plán na první pololetí příštího roku a také pracujeme na novém studijním informačním systému s cílem zpříjemnit a zjednodušit účastníkům proces od registrace až po samotnou realizaci. V oblasti samotného vzdělávání připravujeme kromě standardních specializačních kurzů a stáží i mnoho zajímavých kurzů v rámci celoživotního vzdělávání. Od září navíc spouštíme velmi zajímavý vzdělávací projekt s názvem TRIDEM určený zdravotníkům v oblasti dlouhodobé péče se zaměřením na geriatrické pacienty na urgentních příjmech. V oblasti nelékařských zdravotnických oborů budeme realizovat jak akreditované kvalifikační kurzy (např. psycholog ve zdravotnictví), tak certifikované kurzy (např. nelékařský zdravotnický pracovník ve spánkovém centru, paliativní péče) a specializační vzdělávání (např. psychoterapeutické dovednosti v práci sestry).

Na úseku IT a digitální transformace pokračujeme v implementaci své strategie digitalizace. Aktuálně hledáme dodavatele pro komplexní řešení elektronického oběhu dokumentů, což představuje další významný krok v digitalizaci naší agendy. Současně se IPVZ z pozice pracovní skupiny a člena České asociace umělé inteligence aktivně podílí na rozvoji využití umělé inteligence ve zdravotnictví. Jsme členy nedávno založené oficiální pracovní skupiny pro umělou inteligenci při ministerstvu zdravotnictví. Toto zapojení nám umožňuje přispívat k formování budoucnosti zdravotnictví a zároveň zajišťuje, že naše vlastní digitalizační snahy jsou v souladu s nejnovějšími trendy a strategiemi v oboru.

Nela Slivková