O svém působení v roli mluvčího ministerstva zdravotnictví promluvil na 4. ročníku konference Zdravotnického deníku Komunikace ve zdravotnictví Ondřej Jakob. Popsal praktické každodenní fungování svého úřadu a zavzpomínal i na krizové okamžiky, kdy mu nebylo do zpěvu. Následovala řada přednášek a panelová diskuse, které otevřely mnohá aktuální témata a k nimž se vrátíme v dalších článích.

Ondřej Jakob na konferenci promluvil o tom, co ministerstvo aktuálně chystá. „Připravuje se kampaň na očkování proti covidu a chřipce. Neměla by ale být nijak nákladná, využijeme spíše sociální sítě. A to v koordinaci se zdravotními pojišťovnami a s různými organizacemi, tak, aby se informace dostaly především mezi ty zranitelné,“ popsal Jakob. Ministerstvo podle něj připravuje také propagaci EZ karty, jejíž funkcionality se zvyšují.

Vystoupení tiskového mluvčího ministerstva zdravotnictví Ondřeje Jakoba naslouchají moderátor konference a šéfredaktor Zdravotnického deníku Tomáš Cikrt, náměstek ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny Ivan Duškov, ředitel Státního ústavu pro kontrolu léčiv Tomáš Boráň, ředitel pro strategii Remmark David Palivec, obchodní ředitel McCann Prague Peter Hermann a výkonná ředitelka Innova Healthcare Markéta Hellerová.

Mluvčí ministerstva hovořil i o komunikaci resortu s novináři a pochválil přitom formát snídaní s novináři, na němž je prostor k hlubšímu vysvětlení odborné problematiky a které pořádá v poslední době ministerstvo stále častěji.

Jakob na konferenci pochválil také spolupráci ministerstva s novým vedením Státního ústavu pro kontrolu léčiv i s Barborou Mackovou, šéfkou Státního zdravotního ústavu, která se stala také hlavní hygieničkou.

Z auditoria 4. ročníku konference Zdravotnického deníku Komunikace ve zdravotnictví padla na řečníky řada dotazů.

Více než 150 telefonátů denně

Zkušený mluvčí ve svém vystoupení zavzpomínal i na momenty, které pro něj byly ve funkci tiskového mluvčího nejtěžší. „Hodně lidí dnes zapomíná, že i Fialova vláda zažila v podstatě třetinu covidu. Zhruba v polovině našeho nástupu byla varianta delta. A potom přišel omikron, což byly velké nervy, protože jsme nevěděli, jak moc nebezpečný bude. Vlna omikronu přitom byla obrovská a paradoxně i novináři, kteří za ministrem Válkem opakovaně chodili na rozhovory, dnes píšou, že Fialova vláda vůbec nezažila covid,“ připomněl Jakob s tím, že v té době ve funkci mluvčího ministerstva vyřizoval více než 150 telefonických hovorů denně.

Neformální diskuse před začátkem panelové diskuse. Zleva: výkonný ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky David Klimeš, generální ředitel ČTK Jaroslav Kábele, vedoucí přílohy Orientace v MF Dnes Petr Kamberský a mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob.

Za další z nejnáročnějších období, které za tři roky na ministerstvu zažil označil situaci, kdy na podzim 2022 přestaly být k dispozici sirupy proti horečce. „Tehdy jsme se denně modlili, ať už sirupy přijdou. Představa maminek, kterým chybí prostředek na snížení horečky jejich dětí, byla extrémně nepříjemná. A mimořádně náročná byla samozřejmě i komunikace toho nedostatku,“ zavzpomínal Jakob.

Na konferenci vystoupila řada dalších zajímavých hostů. Náměstek ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny Ivan Duškov akcentoval pozitivní vliv komuninace na zdravotní prevenci a posílení elektronických kanálů, komunikační kanály svého úřadu podrobně popsal ředitel Státního ústavu pro kontrolu léčiv Tomáš Boráň, o komunikaci směrem k zaměstnancům, k pacientům a i komunikaci mediální komunikace a využívání lékařů v ní mluvila výkonná ředitelka Innova Healthcare Markéta Hellerová, pohled marketingových expertů na komunikaci (nejen) ve zdravotnictví i na to, jak se tato komunikace v posledních letech odtabuizovává přidali ředitel pro strategii agentury Remmark David Palivec a obchodní ředitel agentury McCann Prague Peter Hermann.

Panelová diskuse na konferenci Komunikace ve zdravotnictví. Zleva moderátor konference a šéfredaktor Zdravotnického deníku Tomáš Cikrt, ředitel Komunikace, obchodu a vnějších vztahů Českého rozhlasu Jiří Hošna, výkonný ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky David Klimeš, generální ředitel ČTK Jaroslav Kábele, vedoucí přílohy Orientace v MF Dnes Petr Kamberský a vedoucí pořadu Střepiny televize Nova Bára Divišová.

Odkud čerpají informace, jaká je podle nich budoucnost printových médií a jak onlinové zpravodajství a sociální sítě změnily život a návyky novinářům i jejich čtenářům. To byla některá z mnoha témat, která rezonovala druhou částí koncerence – panelovou diskusí, jíž se zúčastnili generální ředitel ČTK Jaroslav Kábele, ředitel Komunikace, obchodu a vnějších vztahů Českého rozhlasu Jiří Hošna, vedoucí pořadu Střepiny televize Nova Bára Divišová, výkonný ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky David Klimeš a vedoucí přílohy Orientace v MF Dnes Petr Kamberský.

S obsahem přednášek i panelové diskuse vás v článcích Zdravotnického deníku seznámíme v dalších dnech.

Mohlo by vás zajímat

Jakub Němec

Foto: Martin Kovář

Poděkování za podporu konference patří Všeobecné zdravotní pojišťovně a společnostem Ewing, Remmark, Tiscali Media, McCann, ALK, Innova Healthcare a Garmedis.

Na konferenci vystoupil také náměstek ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny Ivan Duškov.
Výkonná ředitelka Innova Healthcare Markéta Hellerová.
Auditorium 4. ročníku konference Zdravotnického deníku Komunikace ve zdravotnictví.
V panelové diskusi vystoupila také vedoucí pořadu Střepiny televize Nova Bára Divišová.
Ředitel Státního ústavu pro kontrolu léčiv Tomáš Boráň.