Jak by vypadal váš poslední víkend, byl by hodně odlišný od toho, který vás čeká teď? To je jedna z deseti otázek, které klade osvětový program Preventivní prohlídka života seznamující širokou veřejnost s tím, co je podstatou paliativní péče. Cílem je pomoci lidem zamyslet se nad tím, jak žijí, a zkusit se za svým životem ohlédnout v době, kdy ještě mají možnost mnohé změnit.

Otázky, které tvoří Preventivní prohlídku života, už si na webu Centra paliativní péče prohlidkazivota.cz položilo přes osm tisíc lidí. 90 procent z těch, kteří prohlídkou prošli, uvádí, že jim pomohla zamyslet se nad tím, jak žijí.

„Typickou reakcí je vděčnost za připomenutí radostí, které člověk v každodenním běhu tolik nevnímá. Anebo impuls ke změně v některé životní oblasti. Chceme prostřednictvím Prohlídky dát lidem příležitost více se zaměřit na to, v čem jsou spokojení, a změnit to, v čem spokojení nejsou. Aby je k tomu nemusel vést až hraniční moment, kterým je třeba nevyléčitelná nemoc,” říká vedoucí osvětového programu Honza Dolínek.

Prohlídka vychází ze zkušenosti profesionálů, kteří pracují s lidmi na samém konci života. „Fatální prognóza nás samotných nebo někoho blízkého je typicky situace, kdy vnímáme, co je důležité, co bychom si ještě přáli stihnout. Jenže už na to nemusíme mít dostatek času nebo sil. Rádi bychom díky prohlídce tuto zkušenost alespoň částečně zprostředkovali i lidem, kteří zatím takové situaci nečelí. Jsem rád, že první měsíc kampaně ukázal, že se to daří,” dodává Martin Loučka, zakladatel Centra paliativní péče, který zároveň působí jako psycholog v paliativním týmu Fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze.

Lépe prožít čas, který zbývá

Kromě zamyšlení nad vlastním životem přibližuje osvětová kampaň paliativní péči veřejnosti a seznamuje ji s tím, co pacientům přináší. „Paliativní péče cílí jednoduše na kvalitu života. Ta je ve fázi, kdy se k pacientům dostává, často podmíněná tišením bolesti nebo fyzických symptomů, zdaleka to však není to jediné, co nabízí. Úkolem paliatra je pomoci člověku k tomu, aby co nejlépe prožil čas, který mu ještě zbývá, byť třeba limitovaný. Čím dříve dokážeme tuhle perspektivu do vlastního života vnést, tím lépe se nám jednou bude odcházet,” je přesvědčen Loučka.

Preventivní prohlídku života v září doprovázela vícekanálová mediální kampaň – televizní a rozhlasový spot, online i outdoorové reklamní plochy a reklama na sociálních sítích. „Do více než dvou milionů domácností jsme tak mohli vnést téma paliativy v souvislosti s kvalitou života,” komentuje dosah horké fáze kampaně Honza Dolínek.

Mohlo by vás zajímat

Se zářím web ani doprovodné osvětové aktivity nekončí, a těm, kteří Prohlídku života vnímají jako užitečný nástroj, je trvale k dispozici. „Dává smysl jak v pacientských organizacích typu Fuck Cancer nebo Hlas pacientů, tak velkým projektům jako jsou Ježíškova vnoučata nebo společnostem jako třeba Všeobecná zdravotní pojišťovna, která chce dát svým zaměstnancům příležitost k nahlédnutí vlastní spokojenosti,” říká Dolínek.

Společně s Centrem paliativní péče pozvalo na prohlídku života veřejnost více než 50 organizací a také ambasadoři z řad známých osobností, jako je herec Filip Březina, lékařka Monika Arenbergerová nebo sportovec Vavřinec Hradilek. Preventivní prohlídka života je dlouhodobý osvětový program, který získal záštitu Ministerstva zdravotnictví ČR, Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, České společnosti paliativní medicíny a Fóra mobilních hospiců a je financován z rodinné Nadace Benetheo.

-red-