Foto: ČAFF

Ve výrobě léčiv nejsme malý hráč. Česko má potenciál zvyšovat soběstačnost EU, říká Vrubel

Před několika dny vláda schválila novou Hospodářskou strategii České republiky, jejímž cílem je, aby se naše země zařadila do roku 2040 mezi 10 států EU s nejvyšším HDP na obyvatele. Krom mnoha dalších odvětví se dokument věnuje i podpoře farmaceutické výroby a konstatuje, že „je významným úkolem posílit soběstačnost ve výrobě léčiv a léčivých látek“. Na to, jak toho dosáhnout i jak probíhá spolupráce státu a farmaceutických firem, jsme se ptali ředitele České asociace farmaceutických firem (ČAFF) Filipa Vrubela.

Jaké konkrétní kroky by v České republice měly být učiněny, aby se posílila naše soběstačnost ve výrobě léčiv a léčivých látek a zároveň abychom pomohli posílit i soběstačnost EU?

Těch kroků bude potřeba učinit několik současně. Některé mohou pomoci hned, jiné podpoří farmaceutický průmysl v dlouhodobém horizontu. Ale i ty jsou důležité. Koneckonců přesun výroby off-patentových léčivých látek do Asie byl také proces trvající dvě dekády, a tak zvrácení tohoto trendu nebude možné za pár let.

Jakými kroky tedy začít?

Domnívám se, že první kroky, které lze učinit na úrovni ČR – a vlastně by tak měly postupovat všechny jednotlivé členské státy EU – je zpracování detailní výrobní mapy. Český stát sice ví, kdo má u nás povolení vyrábět, ale nemá ucelené informace o tom, kdo přesně co vyrábí, v jaké fázi výroby, v jakém objemu a pro jaké trhy. Na to se poté dá navázat identifikací kriticky důležitých léků, jejichž zavedení do výroby anebo rozšíření výroby, a zejména umístnění na trhy v EU, by se mělo podpořit. Někdy totiž zjišťujeme, že se v Česku vyrábějí léky, které se posléze v Česku neuvádějí na trh, zejména z důvodu nekonkurenceschopnosti oproti dodávkám z Asie. Proto je třeba ve druhém kroku nastavit mechanismy, které podpoří uvedení těchto léčiv na evropské trhy. A jejich setrvání na trhu.

Toto „cvičení“ by si měly udělat i ostatní státy a ideální by bylo, kdyby svá zjištění sdílely a následné kroky koordinovaly, aby se dosáhlo maximálně efektivní podpory. I u nás se vyrábí mnoho kriticky důležitých léků, případně existují záměry tyto léky vyrábět, ale někdy se záměry z obchodních důvodů nerealizují. Pokud by existovaly účinné nástroje podpory, věřím, že u řady léků by se trh mohl stát odolnějším. Těmi nástroji ale nemyslím jen přímou finanční podporou nebo daňové pobídky. Zásadně pomoci může i systematické poradenství a výpomoc v regulatorní oblasti – tedy registrace off-patentových léčiv s úplně novou dokumentací – nebo v oblasti cenové a úhradové regulace či veřejných zakázek.

Měla by se ve farmaceutické výrobě Česká republika v rámci Evropské unie specializovat na něco konkrétního? Na co a proč?

Jak jsem už uvedl, logické by bylo, kdyby členské státy koordinovaly své aktivity na podporu zvýšení produkce léčiv v EU. Nemá smysl, aby se z veřejných zdrojů podpořila výroba stejných léčiv v různých zemích EU. Na základě výrobní mapy v jednotlivých členských státech EU lze nasměrovat prostředky tam, kde je nejvyšší potenciál z hlediska výroby pro co největší pokrytí potřeb EU a zároveň neduplikovat tuto podporu napříč státy. Jsem ale přesvědčen, že v Česku máme potenciál pomoci zvýšení soběstačnosti EU. Máme několik výrobců, kteří produkují důležité léky a mají značný podíl na trhu nejen v Česku, ale i v jiných zemích Evropy.

Do jaké míry může Hospodářská strategie ČR přispět ke spolupráci s farmaceutickými firmami, které vyrábějí léky na území ČR? Je už něco připraveno, probíhají nebo budou probíhat nějaká jednání s těmito výrobci?

ČAFF o problematice tuzemské výroby léčiv s ministerstvem průmyslu a obchodu i ministerstvem zdravotnictví dlouhodobě komunikuje, a řekl bych, že spolupráce farmaceutických firem se státem už začala, byť zatím na úrovni přípravy strategických a analytických dokumentů. Nejde jen o samotnou Hospodářskou strategii ČR. Na začátku roku ministerstvo průmyslu zveřejnilo Sektorovou analýzu farmaceutického průmyslu v ČR, na které jsme spolupracovali. Z ní vyplynula další témata, na kterých budeme pracovat, včetně výrobní mapy, o které jsem hovořil. Dále se řeší případné strategické investice, které se na úrovni vlády diskutují pro klíčová odvětví, a u farmacie je to právě výroba kriticky důležitých léčiv. ČAFF dále pracuje na kompetenční mapě, tedy přehledu profesí nutných pro všechny fáze vývojového a výrobního cyklu léčiv, a mapujeme, které instituce tyto profese vzdělávají. V neposlední řadě bych tedy zmínil i spolupráci s univerzitami, výzkumnými pracovišti, ale i biotech start-upy, kterou také rozvíjíme, letos například naším vstupem do technologické platformy Life Sciences 4.0. Hodně nám pomáhá i koordinace se zástupci inovativního průmyslu v příslušné pracovní skupině Svazu průmyslu ČR, které předsedám.

Společně jsme přesvědčeni, že cestou k rozvoji farmaceutického průmyslu jako celku je nastavení legislativního i regulatorního prostředí, které podnítí tuzemské i zahraniční investice. Potřebujeme přilákat veškerý farmaceutický průmysl, inovativní i generický, vývojový i výrobní. Pak se veřejné investice do těchto pobídek násobně vrátí tuzemskému hospodářství a pomůžou k transformaci české ekonomiky směrem k vyšší přidané hodnotě.

A jak takové podnětné legislativní a regulatorní prostředí nastavit?

Na popisu takového prostředí pracujeme. Na jednotlivých krocích, které se dotknou daňové oblasti, investičních pobídek, vzdělávacího systému, podpory výzkumu a vývoje a prioritizace jeho veřejné podpory zejména tam, kde je potenciál k transferu technologií do průmyslu.

Příklady ze zemí jako Irsko nebo Švédsko ukázaly možnou cestu. Nastavením vhodných pobídek a zejména rozvojem vědeckých a univerzitních pracovišť, včetně přilákání světově uznávaných expertů v různých oblastech chemie, biotechnologie, farmacie a dalších, mohou vznikat vědeckotechnické parky, ve kterých se může připravovat špičkový výzkum vhodný pro průmyslové aplikace.

Jakub Němec