Elektronické služby ve slovenském zdravotnictví se upraví a vzniknou i nové. Cílem je především zabránit opakovaným vyšetřením. Vyplývá to z novely zákona o národním zdravotnickém informačním systému, kterou v úterý definitivně schválil slovenský parlament. Poslanci rovněž schválili, aby sestrám vzdělávaným v Rumunsku byla na Slovensku uznána odborná kvalifikace.
Předkladatel novely – ministerstvo zdravotnictví – vysvětlil, že úprava souvisí s přípravou datové reformy, která má zejména odlehčit zdravotníkům od zbytečné administrativy a zlepšit dostupnost a kvalitu dat. Tématu elektronizace zdravotnictví se věnovali také experti na konferenci Jesenná ITAPAv Bratislavě. Upozornili na složitost zdravotnických informačních systémů a jejich chybějící propojení.
Novela zavádí například elektronizaci laboratorních vyšetření, která má zabránit jejich opakování. Vzniknout má i služba elektronického objednávání pacientů na vyšetření k poskytovateli přes jednotný centrální systém. Úprava zahrnuje také elektronické uzavírání dohod o poskytování všeobecné a specializované gynekologické péče.
Zabývá se také sladěním zákonů v seznamu pojištěnců čekajících na plánovanou zdravotní péči. Má být vytvořen Národní registr očkování či Národní registr duševních onemocnění. Naopak bude zrušen registr úrazů vyžadujících ústavní zdravotní péči. Ministerstvo zdravotnictví to odůvodnilo tím, že jeho výstupy lze nahradit daty z jiného statistického zdroje. Novela má rovněž upřesnit vydávání elektronických průkazů pro pracovníky ve zdravotnictví.
Mohlo by vás zajímat
Poslanci v úterý schválili také vládní novelu zákona o uznávání dokladů o vzdělání a odborných kvalifikací. Z ní vyplývá, že sestrám odpovědným za všeobecnou péči, které absolvovaly odbornou přípravu v Rumunsku, bude na Slovensku uznána odborná kvalifikace. Nová legislativa reaguje na směrnici Evropského parlamentu a doporučení Rady Evropské unie. Zavádí koncept takzvaného automatického uznávání kvalifikací v rámci členských států EU pro pokračování ve studiu.
„Cílem je zajistit, aby vysokoškolská kvalifikace nebo kvalifikace umožňující přístup k vysokoškolskému studiu získaná v jednom členském státě byla automaticky uznána na stejné úrovni pro účely přístupu k dalšímu studiu v jiných členských státech,“ vysvětlil předkladatel, kterým je ministerstvo školství.
„Automatické vzájemné uznávání kvalifikací pro pokračování ve studiu bez zvláštního administrativního procesu bude zajištěno databází kvalifikací z členských států, která bude obsahovat možnost vytvoření doložky jako elektronického dokumentu, kterým uchazeč prokáže stupeň dosaženého vzdělání jako základní podmínku přijetí podle § 56 zákona o vysokých školách ve znění pozdějších předpisů. Ostatní podmínky přijetí jsou předmětem přijímacího řízení na vysokých školách,“ uvedl resort školství.