Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo jiné podmínky, které je třeba splnit při jeho využití a praktické informace, jako je délka platnosti ePoukazu či pravidla pro schvalování zdravotní pojišťovnou.
Proč předepisovat na ePoukaz?
Vystavený elektronický předpis zdravotnického prostředku (ePoukaz) lze zaslat esemeskou nebo mailem. Také prostřednictvím aplikace nebo na papírové průvodce, což ocení především ti pacienti, kteří jsou zvyklí na listinný poukaz a nechtějí využívat moderní technologie. Zároveň tak mají lékaři i pojištěnci přehled o tom, co bylo předepsáno a co si pacient vyzvedl. Pro většinu uživatelů platí i v případě ePoukazu přístupové údaje k systému eRecept, takže si lékaři nemusí nic pro ePoukaz zařizovat nově. K ePoukazu je také možno přikládat přílohy, jako jsou kalkulace či další zprávy. Elektronický poukaz funguje na dobrovolné bázi již 2 roky. Využívání elektronických dokladů je efektivní a žádanou formou, protože se v blízké době budeme setkávat už jen s elektronickou podobou dokladů.
Co je ePoukaz a jak funguje?
ePoukaz je elektronický poukaz na zdravotnické prostředky, který má vygenerovaný jedinečný devítimístný identifikátor a po vystavení se uloží do tzv. Centrálního úložiště elektronických poukazů do informačního systému eRecept. Na ePoukaz je možné předepsat všechny typy zdravotnických prostředků (od brýlí, přes kontaktní čočky až po berle, invalidní vozík nebo inkontinenční pomůcky). Doba platnosti ePoukazu je 30 dnů, tedy stejná jako v případě listinné podoby. Ve výjimečných případech ji lékař může prodloužit až na 1 rok. Pro zdravotnické pracovníky i výdejny je ePoukaz zatím nepovinný.
Standardně je možné na ePoukaz předepsat jeden zdravotnický prostředek, resp. jednu položku z číselníku zdravotnických prostředků. Preskripce některých zdravotnických prostředků vyžaduje schválení zdravotní pojišťovnou. I v případě ePoukazu musí být tato podmínka splněna. Tzn. teprve po schválení ze strany zdravotní pojišťovny předá lékař pacientovi identifikátor ePoukazu, se kterým si bude moci pacient předepsaný prostředek vyzvednout v lékárně či výdejně.
Je možné vystavit najednou listinný i elektronický poukaz?
Předepisující musí vystavit POUZE jeden typ poukazu, tedy buď elektronický, nebo listinný. Pokud by vystavil oba typy předpisu, jde vlastně o poukazy dva. Pacient je pak také může oba uplatnit a zdravotnický prostředek si vyzvednout dvakrát. To následně s největší pravděpodobností způsobí problémy při proplácení vydaného prostředku.
Systém eRecept nemůže takovou praxi nijak ohlídat, neboť listinné poukazy jsou zcela mimo evidenci elektronických poukazů na zdravotnické prostředky.
Jakým způsobem může lékař ePoukaz předat pacientovi?
Identifikátor elektronického poukazu se předává pacientovi vždy bezplatně a ten si může zvolit možnost jeho zaslání. Na výběr má z následujících možností:
vystavením papírové průvodky, na kterou je možné kromě povinných údajů (identifikátor) doplnit i další údaje, které pacient potřebuje znát
Mohlo by vás zajímat
e-mail zaslaný na adresu elektronické pošty pacienta
textová zpráva (esemeska) zaslaná na mobilní telefonní přístroj pacienta
datová zpráva s využitím webové nebo mobilní aplikace systému eRecept
Kde je možné ePoukaz uplatnit?
Na webu www.epreskripce.cz jsou k dispozici aktivní výdejní místa, kde si každý může vyhledat výdejnu blízko svého bydliště. Do vyhledávače stačí zadat město, ulici nebo poštovní směrovací číslo. V seznamu je také možné ověřit, jestli výdejna (ZP, sluchadel a optika) nebo lékárna vydání na ePoukaz umožňuje.
Co se stane, když pacient zapomene, jaký ZP má předepsaný?
V případě, že pacient zapomene, jaké zdravotnické prostředky má předepsané, může si je zobrazit (stejně jako léky) ve svém lékovém záznamu. Pacient se do něj může přihlásit prostřednictvím bankovní identity nebo Portálu občana.
Veškeré potřebné informace jsou dostupné na webové stránce https://pristupy.sukl.cz/
Ilona Tučková, Referát příjmu a zpracování dávek, VZP Praha