Čerstvě skončené maďarské předsednictví Rady EU vzbudilo rozdílné reakce českých europoslanců. Zatímco Ondřej Krutílek (ODS) oceňuje pokrok v oblasti zdravotnické legislativy a závěry k dárcovství orgánů, Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) kritizuje nedostatečnou koordinaci a politické kontroverze spojené s maďarským premiérem Viktorem Orbánem. Pozornost se nyní obrací k polskému předsednictví, které plánuje intenzivně pracovat na farmaceutickém balíčku a dalších legislativních prioritách, přičemž těží ze své pověsti dynamické ekonomiky východní Evropy. Jaká očekávání od něj mají dva čeští europoslanci.
Jak hodnotíte maďarské předsednictví? Podařilo se mu naplnit cíle, které si předsevzalo?
Krutílek: Pokud porovnám, s jakým programem v oblasti zdravotnictví Maďarsko do předsednictví šlo, myslím, že může být spokojené.
Zdechovský: Maďarské předsednictví zastínila cesta premiéra Viktora Orbána do Moskvy, ke které neměl mandát od ostatních lídrů členských států. Hned na úvod tak zneužil maďarského předsednictví ke svým účelům. Celkově se Maďarsko uvnitř EU stavělo k mnoha věcem odmítavě, což velmi ztížilo posun legislativy správným směrem. Bohužel.
Jak si vedlo Maďarsko v koordinaci jednání mezi členskými státy v klíčových otázkách jako je farmaceutický balíček, EHDS či kardiovaskulární onemocnění?
Mohlo by vás zajímat
Krutílek: Podle toho, co jsem slyšel, byli Maďaři na technické úrovni hodnoceni kladně pro svou schopnost dojednávat kompromisy.
Zdechovský: Stejně jako španělské předsednictví bylo i to maďarské velmi slabé v koordinaci politik s členskými státy. Byl to jeden z velkých problémů, o kterém se hovořilo celého půl roku v Bruselu. Jejich politika byla limitovaná samotným postojem maďarské vlády. Avšak u zdravotních otázek výše jmenovaných se podařilo dosáhnout určitého posunu, které by mohlo dotáhnout polské předsednictví.
Co konkrétně považujete za největší úspěch maďarského předsednictví? A naopak, co bylo jeho největší slabinou?
Krutílek: Určitě odvedlo slušný kus práce na farmaceutickém balíčku a Rada pod jejich vedením přijala závěry ke kardiovaskulárnímu zdraví a dárcovství a transplantaci orgánů. Nezaznamenal jsem, že by zdravotnická agenda byla nějak zatížena politickými kontroverzemi Viktora Orbána, ani nemám informace o tom, že by se předsednictví něco vyloženě nepovedlo. Současně je třeba říct, že Evropská unie se nachází v mezidobí, kdy se řada věcí dotáhla v předchozím mandátu a teprve se čeká na nové legislativní návrhy Komise. Takže v tomto ohledu to mohli mít Maďaři jednodušší.
Zdechovský: Pozitivním krokem je dotažení začlenění Bulharska a Rumunska do schengenského prostoru. To je asi největší úspěch, který bude spojený s maďarským předsednictvím. Naopak nic z priorit, mezi které patřilo posílení konkurenceschopnosti či obrany, se nepodařilo zásadně posunout. O to větší úsilí musí vyvinout Polsko.
Jaké jsou Vaše očekávání od polského předsednictví? Které oblasti zdravotnické agendy by mělo prioritizovat?
Krutílek: Jak vidíme i v jiných oblastech, polské předsednictví neskrývá své ambice. Z mého pohledu je nejdůležitější legislativa, kromě zmíněného farmaceutického balíčku otevřou nový návrh ke kritickým léčivům. Ale jsem rád, že mezi jejich priority patří i otázka duševního zdraví dětí a dospívajících.
Zdechovský: Z mého pohledu je to farmaceutický balíček, jehož ambicí je mimo jiné odstranit zranitelnost EU v oblasti závislosti dovozu léků z Asie, zvýšit dostupnost léčiv pro občany EU nebo více podporovat potřebné inovace. Považuji za klíčové, aby se na balíčku našla co nejdříve shoda a mohl tak začít platit. Pomůže to nám všem.
Polsko je v poslední době vnímáno jako ekonomický tygr východní Evropy. Myslíte, že i díky tomu se mu bude dařit prosadit více věcí? Mohla by se během polského předsednictví Rada EU shodnout na pozici k farmaceutickému balíčku?
Krutílek: Ohledně farmaceutického balíčku by Poláci určitě mohli dosáhnout shody. Samozřejmě situaci vždy mohou zkomplikovat věci, na které nemají vliv, jako je politická situace v Německu a Francii.
Zdechovský: Stejně jako český ministr zdravotnictví věřím, že polská urputnost může významně přispět k dotáhnutí této klíčové zdravotnické legislativy, kterou EU potřebuje jako sůl. Polsko působí velmi sebevědomě a je od prvních dnů připraveno se zaměřit na své priority, mezi které patří především obrana, a to jak vnitřní, vnější nebo třeba ta kybernetická, tak ale i zmíněný farmaceutický balíček. Odhodlání se polským kolegům rozhodně upřít nedá.